EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Някой разбира ли Терзиева и Павлова?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Някой разбира ли Терзиева и Павлова?

mail07:40 | 12.09.2013прегледи 1826 коментарикоментари 1


Ива Стойкова
АМ „Хемус” е приоритет на правителството „Орешарски”, но пари за магистралата няма. Това заяви регионалният министър Десислава Терзиева. Предшественичката й Лилияна Павлова обаче контрира, че това не е така. Ето какъв задочен спор проведоха двете дами по този толкова съществен за страната въпрос.

Терзиева: Общият ресурс за следващия програмен период по ОП „Транспорт” от Кохезионния фонд на ЕС, заедно с националното финансиране, е 1,5 млрд. евро. Тези средства трябва да ги разделим на две за железопътна и пътна инфраструктура, т.е. по 750 млн. евро. Това е изискване на ЕК, която в новия планов период изисква 50% от общите средства да отидат за изграждане на ж.п. инфраструктура. Това е така, защото Европа 2020 е насочена към зелени транспортни системи. За пътища остават 750 млн. евро.

Павлова: Лъжа е твърдението, че в оперативна програма "Транспорт" за следващия програмен период няма средства за магистралата. Управляващите са направили преразпределение и средствата по програмата са намалени с около 500 милиона до 1,5 милиарда евро за двата сектора - железопътен транспорт и пътища.

Терзиева:Индикативната стойност на АМ „Хемус” е близо 800 млн. евро. В момента правим предпроектно проучване за „Хемус”, което ще е готово до 3 месеца и там ще са ясни точните цифри - какви пари са необходими, както и какъв трафик се очаква по магистралата. Догодина ще започнем проектирането, за което имаме осигурени пари от ОП „Транспорт”.
 

Павлова: Предишното правителство с много усилия успя да договори Европейската комисия да включи направлението на магистралата - София – Варна, като част от европейските коридори. Особено частта София – Велико Търново да бъде в основната мрежа на трансевропейската транспортна мрежа, а от Велико Търново до Шумен да бъде от т.нар. допълваща мрежа на европейския коридор. Благодарение на това, беше договорена възможността магистралата да кандидатства за безвъзмездно финансиране от Европейски фондове. Финансиране беше отпуснато още през този програмен период, за да се направи техническо задание, ОВОС и др. подготвителни дейности. За нас обаче е недоумение, какво се случи осем месеца по-късно и защо българското правителство прави това отстъпление, както и защо управлението се отказва от тези безвъзмездни европейски фондове, които могат да се получат от януари следващата година.

Терзиева: В момента проучването се прави за магистрален габарит и нейната визия е цялото трасе да бъде автомагистрала, а не отчасти да бъде изградена като скоростен път.

Павлова: Пари за „Хемус” има – и то европейско финансиране, безвъзмездни средства, които България може да получи и така, както построихме „Тракия”, да построим „Хемус”. „Размерът на европейските средства от 2014 г. е не е променен. Те просто ще ги изхарчат за нещо друго.

Терзиева: Аз бях достатъчно честна към гражданите и казах, че евро пари по ОП „Транспорт” за магистрала „Хемус“ няма да има през новия програмен период. Затова правителството ще търси други източници на финансиране.

Павлова: Категорично сме против строежът на магистрала "Хемус" да е на концесия, преди да са изчерпани европейските възможности.

Терзиева: Още е твърде рано да коментираме начина на финансиране, защото трябва да завършат предпроектните проучвания, които включват и прогноза за трафик и едва след това ще може да анализира ситуацията и да се вземе решение. Един от възможните варианти е публично-частно партньорство, но не съм казвала никога, че магистралата ще я дадем на концесия, за да сложим тол-такси, че ще има бариери от Варна за София или че е дошъл инвеститор.

Павлова: Това ли искат – да направят Северна България заложник, България да бъде разделена на две – Южна България да има добра инфраструктура, а достъпът до Северна България да бъде платен? Пари – има, възможност да се финансира – има, но вместо да ги осигурят за тази инфраструктура, ги преразпределят за нещо друго. Няма друго обяснение. Очевидно инфраструктурата, Варна, региона и магистралата не е приоритет за българското правителство, което буди недоумение и това е предателство.

Терзиева: В програмата на кабинета „Орешарски” магистрала Хемус е записана като приоритет, защото трябва да намалим различията между регионите. В списъка с индикативни проекти по ОП „Транспорт” 2014-2020 г., като номер едно задължително трябва да влезе строителството на лот 3 на АМ „Струма“. Това е условието на ЕК, за да може да се финансира изграждането на лот 1, 2 и 4 на „Струма“ през този програмен период. Индикативната стойност на лот 3 на „Струма“, който е изключително сложен проект, е между 800 милиона и 1 милиард евро.

Павлова: Основен ангажимент на страната ни е Лот 3 на магистрала "Струма", защото завършването му е обвързано с финансирането за лотове 1, 2 и 4. При прогнозна стойност на двете магистрали по около 800 милиона евро парите по оперативната програма за периода 2014-2020 година биха могли да стигнат, като се добавят към тях и икономиите, направени от предишния кабинет.

В очакване на развръзката или поне на изясняването на фактите, остава само надеждата, че европейски пари и възможности няма да бъдат изгубени, а страната ни все пак ще се сдобие с още една магистрала, част от замисления преди десетилетия магистрален пръстен.
 


 
Коментари
 
uzunov - 12-09-2013 г. 14:47:38

ZNAM, CE ZA TUNELA SHIPKA,OKONCATELNO SPRIA DA SE GOVORI....A TOVA E MNOGO VAJEN PROEKT....JALKO!!

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg