EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Няма пазар за стари самолети

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Няма пазар за стари самолети

mail18:08 | 28.09.2009прегледи 3057 коментарикоментари 0


АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ  /министър на транспорта и информационните технологии/: В изпълнение на решението от 12 август т. г. назначих комисия, която проведе преговори с лизингодателя на двата самолета и финансиращата институция "Дойче банк". Това са самолетите за нуждите на Авиотряд 28 за изпълнението на специалните полети. Преговорите преминаха много интензивно.
След като бяха подадени претенциите на доставчика BHAir много интензивно преговаряхме и последната оферта, която получихме на 16 септември т. г. от доставчика, е следната: прекратяваме договора по позиция №1 - за единия самолет, по взаимно съгласие, като BHAir се отказват от всякакви претенции по отношение на неустойки и санкции за прекратяването на този договор, а сумите, платени за придобиването на първия самолет, се приспадат от вноските, които са дължими за втория самолет, като те остават за сметка на министерството, тоест министерството ще изгуби платените вноски по правото на ползване - лихви и такси за ползване - на първия самолет, които са в размер на 1 милион и 12 хиляди долара.
След направения правно-икономически анализ на договора и за двата самолета е налице реалната опасност от загуба на платените до момента вноски по двата самолета при прекратяването и на двата договора. Това са по 5 милиона и 54 хиляди долара на самолет, включително и претенции за щети от страна на доставчика BHAir в размер на 5 милиона и 100 хиляди долара на самолет.
След провеждането на тези интензивни преговори считам, че това е най-благоприятната възможност и развръзка от всички до този момент възможности така, че минимизираме всички възможни и потенциални загуби, като остава за сметка на министерството единствено тази такса за ползване и лихвите по договора за единия самолет, който прекратяваме.
В този аспект е докладът до Министерския съвет, като предложението е да бъде променена точка 1 от протоколното решение на Министерския съвет по точка 19 от заседанието на 12 август т. г., за да не бъда задължен да развалям договора за доставка на самолети по позиция №2.
БОЙКО БОРИСОВ /премиер/: Господин Цветков, обяснете в цифри, за да можем да вземем правилното решение: ако прекратим днес договора и си вземат двата самолета, с колко пари "изгаряме" до този момент?
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Ако прекратим и двата договора днес - каквото беше нашето първоначално желание - почти сигурно е, че ще изгубим почти всички платени до този момент вноски в размер на 14,5 милиона лева. Допълнително доставчикът на самолетите BHAir ще претендира за пропуснати ползи, щети и вреди от едностранното прекратяване на договорите.
БОЙКО БОРИСОВ: Че са стояли самолетите тук - на паркинг - месеци наред, а не са летели?
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Не само това. Те са имали съответни разходи по доставката на самолетите, преоборудването им и т. н. Техните претенции са в размер на 5 милиона и 100 хиляди долара за един самолет - тоест още около 14,5 милиона лева ще бъдат претенциите за пропуснати ползи, щети и вреди.
БОЙКО БОРИСОВ: И стават около 30 милиона лева!
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Да. Почти. Това е най-лошият вариант - ако съответно съдът присъди за тяхна вреда.
БОЙКО БОРИСОВ: Тоест, ако днес вземем решение за прекратяване на двата договора за двата самолета, губим веднага днес 15 милиона лева и почти сигурно още 15 милиона лева. Ако отидем на втория вариант - да задържим единия самолет - какво е изражението в цифри?
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Ако задържим единия самолет, прекратяваме договора за другия самолет по взаимно съгласие, при което двете страни няма да имат никакви претенции една към друга за прекратения договор - за никакви неустойки или санкции. А платените до момента суми за придобиването на този самолет ще бъдат приспаднати от вноските за оставащия в сила договор за самолета, който оставяме.
БОЙКО БОРИСОВ: Тоест, ще имаме един самолет Ербъс и за него ще ни се приспаднат колко милиона, които сме платили до този момент за другия самолет? Колко му е общата цена на самолета, който евентуално ще оставим?
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Общата сума на самолета, който остава не се променя - 44 милиона долара.
БОЙКО БОРИСОВ: Колко ни остава още да платим от тези 44 милиона, като се приспаднат вноските за самолета, който евентуално ще върнем?
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Имаме погасителен план. До този момент са платени 5 милиона и 54 хиляди долара за единия самолет. От този самолет, за който прекратяваме договора, ще ни бъдат възстановени 4 милиона и 41 хиляди долара.
БОЙКО БОРИСОВ: Значи приблизително към 10 милиона долара сме платили вече и ще ни останат да плащаме още примерно 33-34 милиона долара.
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Точно така. Като за тази година вноските ще бъдат поети почти изцяло от BHAir. Тоест, погасителният план за тази година ще бъде погасен с парите от BHAir, като от последната вноска - декемврийската, остават 950 хиляди долара, които ние ще трябва да платим.
РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ /министър на регионалното развитие/: Ако оставим единия самолет, не може ли поне да се лишим от някой от другите самолети на авиоотряда - например от Ту-154, от където да излязат някакви спестявания на разходите? Те взаимно заменяеми ли са?
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Самолетът Ту-154 на авиоотряда се нуждае от подновяване на неговия летателен ресурс, който може да бъде за една или за три години още. Този самолет в момента не може да изпълнява нормални граждански полети в Европа и съответно би могъл да бъде продаден извън Европа - ако се вземе такова решение. Не мога да се ангажирам обаче с цената, на която той би могъл да се реализира.
Специално за Ербъса, който евентуално бихме могли да задържим - той е в състояние до 2 седмици да бъде готов, оборудван, съответно с екипаж, за да изпълнява полетите.
Междувременно ще представим на вашето внимание и една стратегия за развитието на авиоотряда с оглед оптимизиране на неговия състав, разходи и съответно летателен парк. Но това решение остава за след приемането на решение относно Ербъсите.
МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ /министър на земеделието и горите/: В крайна сметка трябва да има по-голям правителствен самолет освен Фалкона. Вместо да удължаваме ресурса на руския Ту-154 колко ще струва, ако се махнат и двата и се търси някакъв вариант за един нормален самолет? Няма ли да излезе по-евтино, отколкото ако трябва да плащаме за Ербъса още 34 милиона? Защото всъщност трябва да има втори самолет, по-голям от Фалкона. Ако оставим единия Ербъс и трябва за него да плащаме още 34 милиона няма ли да излезе по-евтино в рамките на тази сума да се купи друг, защото в момента цената на новите самолети е паднала?
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Вероятно в тази кризисна година е възможно да се постигне по-добра цена. Аз считам, че цената от 44 милиона не е най-добрата, за която може да се говори. Но тук говорим за избирането на по-малката злина, тъй като прекратяването на договора и връщането съответно на единия самолет означава загубването на средствата, които са платени до момента плюс риска да бъдем осъдени за пропуснатите ползи и нанесени вреди.
БОЙКО БОРИСОВ: А има ли шанс да говорим да дадат по-малък самолет вместо този Ербъс? Например, втори Фалкон или нещо от този тип - 12-13 местен.
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Те не разполагат с друг такъв самолет. Тези са налични и доставени - те в момента са в София.
БОЙКО БОРИСОВ: Да - видях ги, стоят на аерогарата.
ТРАЙЧО ТРАЙКОВ /министър на икономиката/: Въпросът беше дали можем да го продадем или преотдадем на авиокомпания, а не на друга държава за използване, като правителствен самолет?
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Разбира се, съществуват и такива възможности - да се отдава под наем или съответно продажба. Но финансовият резултат от едно такова мероприятие не е сигурен.
БОЙКО БОРИСОВ: Колеги, отлагаме тази точка.
Министерството на правосъдието за следващата сряда да представи официален правен анализ. До тогава:
- да се проучи за цената на нов самолет;
- още веднъж да се проведат разговори дали не може да се промени нещо;
- да се види какъв е пазарът за стари самолети. В смисъл - ако вземем решение да го купим колко ще можем да получим при продаването му например още на следващия ден. Като се види каква е разликата в цената му ще блесне цялата безпощадна истина за тази сделка.
АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Бих искал да ви информирам, че преговорите бяха много трудни именно поради тази причина, че в момента пазар на стар самолети почти няма поради стагнацията на този пазар. Както трудно се продават стари коли - така трудно се продават и стари самолети! В момента има много голямо предлагане на стари самолети!

* Със значителни съкращения.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg