АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Облачна прогноза за гръцкия туризъм
Себастиан Мофет и Алкман Границас
Ресторантите и магазинчетата за сувенири под Акропола са по-тихи от обикновено тази година. Глобалната икономическа криза възспира чуждестранни туристите, а младежките безредици през декември накараха мнозина да мислят, че Атина е опасно място за посещение.
“Телевизионните репортажи паникьосват хората”, оплаква се Исидорос Манолакис, търговец на килими, чиито продажбите са паднали с 80% от миналата година. “Дори и да печелят толкова, колкото и миналата година... те са изплашени и не искат да излязат да си купят и чаша кафе.”
Гърция стана неволна жертва на финансовата криза. Въпреки че банковата й система е стабилна, тя е силно зависима от чуждестранни приходи, по специално морския товарен транспорт и туризма, в който работи всеки пети жител на Гърция.
Забавянето на двата сектора заплашва да сложи край на годините силен растеж и спъва усилията на правителството да намали бюджетния си дефицит.
Гърция пожъна 11.6 млрд. евро ($15.65 млрд.) външни приходи от туризъм през 2008 – еквивалента на 5% от брутния вътрешен продукт. Повечето от тях идват от Западна Европа и Съединените щата, които сега са в рецесия.
Гръцкият икономически растеж падна до 2.9% миналата година от 4% през 2007, а Европейската комисия прогнозира ръст от едва 0.2% тази година. Има и по-песимистични прогнози на МВФ и Световната банка. Публичният дълг надхвърля 90% от брутния вътрешен продукт, втория най-голям дял в еврозоната след Италия, и около една шеста от държавните разходи отиват за обслужване на този дълг.
Докато другите европейски икономики обявиха големи пакети икономически стимули, Гърция не можа да го направи “без да изложи на опасност основите на гръцката иконмика”, признава финансовият министър Янис Папатанасиу. И оповести първото от години замразяване на възнагражденията на над две трети от 700 000 служители в публичния сектор.
Подобно на туризма и гръцките морски превози процъфтяваха до скоро, тъй като Китай и други развиващи се страни се нуждаеха от все по-големи количества зърно, въглища и желязна руда. Но миналата есен загубата на доверие в банките направи почти невъзможно подписването на договори за доставка от компаниите, обяснява Ангелики Франгу, главен изпълнителен директор на Navios Maritime Holdings Inc., един от най-големите превозвачи на сухи насипни товари. “Изведнъж глобални корабни превози замряха”, посочва тя.
Франгу твърди, че морският транспорт се е посъвзел през последните няколко месеца и че стимулиращите мерки в другите страни ще засилят търсенето на суровини и оттам на превозите.
За туристическия бранш ситуацията изглежда по-лоша. Ранните резервации тази година са с цели 25% по-ниски от миналата, разкрива Георгиос Дракопулос, генерален директор на Асоциацията на гръцките туристически агенции. Той смята, че има “лоша философия” в отрасъла и се надява, че “тази година ще е годината на резервации в последния момент”.
Асоциацията на атинските туристически агенции отчитат спад от около 15% на туристическия поток от началото на годината. Според техните прогнози той може да достигне 20% за целия сезон.
Tweet |
|