АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Образованието все по-далеч от икономиката
„Ако днес не започнем решителни реформи, след десет години няма да има кой да работи в България“, заяви Васил Велев, председател на Управителния съвет на
Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), по време на кръглата маса „Връзката между образованието и пазара на труда“, която се проведе в София. Събитието привлече вниманието на над 150 представители на държавни институции, браншови и бизнес организации, учебни заведения, професионални гимназии, частни училища, регионалните управления по образование, бизнес организации и синдикати към тревожните данни: близо 50% от учениците отпадат от системата преди да завършат средно образование, а повече от 40% от висшистите работят на позиции, които не изискват висше образование. „Вместо да бъде източник на висококвалифицирани кадри, България все повече рискува да остане без нужната работна сила. Това е резултат от системна липса на връзка между образованието и нуждите на пазара на труда, която се задълбочава“, допълни Велев.
подобряване на професионалното образование, повишаване на привлекателността на ключови професии и засилване на участието на бизнеса в създаването на учебните
програми. Данните, представени от АИКБ, подчертават драматични дефицити в образователната система. За последните пет години броят на учениците, получаващи
диплома за средно образование, е спаднал с 25%, а тези, които избират професионално образование – с над 50%. От тях над половината са функционално неграмотни според
последните международни оценки. Резултатите от теста PISA показват, че 54% от българските ученици не достигат критичния минимум от знания по математика, 53% - по четене и 48% - по природни науки. Демографският спад допълнително задълбочава кризата. През последните три десетилетия броят на новородените е намалял с 34 434 души, а продължаващата емиграция на млади хора свива значително броя на учащите. Тази комбинация от фактори води до драстично намаление на броя на завършващите, което ограничава притока на квалифицирани кадри към пазара на труда.
В Министерство на образованието и науката работим за това професионалните паралелки да съставляват 60% от всички паралелки, но за да има деца в тях, трябва
също да ги рекламираме по-добре като възможност за кариерно развитие пред нашите деца и техните родители“ допълни проф. д-р Цоков, министър на образованието и науката. Идентифицирани бяха основни проблеми в сферата на образованието. Сред тях са нисък дял на учениците, завършващи средно образование – около 50%;
несъответствие между образованието и нуждите на пазара на труда; нужда от популяризиране на професионалното образование, информация и реклама за неговото
значение; остарели методи на преподаване и учебни програми; свръхпредлагане във висшето образование и демографски срив. Според Асоциацията демографският спад и липсата на адекватни реформи са сред водещите фактори за задълбочаване на кризата. Въпреки усилията за адаптиране
на образователните програми към нуждите на бизнеса, системата остава недостатъчно гъвкава, а финансирането на принципа „парите следват ученика“ не стимулира
качеството. Според прогнозите на Агенцията по заетостта през следващите години България ще изпита остър недостиг на специалисти в области като инженерство,
строителство и здравеопазване. Съществуващите образователни програми, ориентирани главно към теоретични знания, са далеч от практическите изисквания на трудовия
пазар. „За съжаление, в момента ние се намира в една много остра структурна
несъвместимост между това, което търсят работодателите, и това, което се
предлага като работна сила. Участниците се обединиха около необходимостта от въвеждането на задължителна матура по математика след дванадесети клас и от рекламирането на образование по дефицитни специалности - както професионално, така и висше.
АИКБ предложи спешни реформи:
- Значително намаляване на броя на местата в университетите и насърчаване на приема по търсени от работодателите специалности;
- Активно участие на бизнеса в разработването на учебни програми и съдържание, за да се гарантира, че завършващите са подготвени за реалните изисквания на индустрията;
- Въвеждане на кратки бакалавърски програми от три години за определени специалности, които да осигурят бърз преход към пазара на труда;
- Повишаване на привлекателността на професионалното образование чрез съвместни кампании между институциите и работодателите с фокус върху дуалното обучение, което да комбинира теория с практическа подготовка.
Tweet |
|