EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Обсъжда се паневропейски Коридор 8

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Обсъжда се паневропейски Коридор 8

mail14:08 | 27.07.2023прегледи 761 коментарикоментари 0


Министрите на външните работи на Италия, Албания, България и Северна Македония ще се срещнат в четвъртък в Бриндизи, Италия, като част от инициатива, която има за цел да подобри координацията между страните, пресичани от паневропейски Коридор VIII, предаде албанската агенция АТА.

Коридор VIII е стратегическа инфраструктура между Адриатическо море и Черно море, идеална платформа за увеличаване на политическия диалог и икономическото сътрудничество между страните от региона.

Според прессъобщение на италианското посолство в Албания тази среща ще се фокусира върху интеграцията и сътрудничеството и на нея ще бъдат обсъдени теми като свързаност, инфраструктура, икономически растеж и диалог с гражданското общество.

На срещата ще присъстват вицепремиерът и министър на външните работи и международното сътрудничество на Италия Антонио Таяни, министърът по въпросите на Европа и външните работи на Албания Олта Джачка, вицепремиерът и министър на външните работи на България Мария Габриел и министърът на външните работи на Северна Македония Буяр Османи.

 

Около 30 млрд. евро ще струва изграждането на транспортните коридори на Западните Балкани – това са коридори номер 4, 8 и 10. Допълнително 5 млрд. евро ще са необходими за изграждането на дигитална инфраструктура в региона.

Един коридор не означава само пътна инфраструктура. Коридорът включва пътища, където се развива скорост от поне 100 км/ч, паралелно жп линия, плюс изградена инфраструктура за пренос на електроенергия, газ и интернет.

Особено важен е Коридор №8. Не само защото е един от четирите коридори, които преминават през България, заедно с № 4, № 7 и № 9.

На първо място той свързва Черно с Адриатическо море, прекосявайки териториите на България, Македония и Албания.

Освен това ще свърже две балкански столици – София и Скопие.

Не на последно място, чрез Коридор №8 ще се намали с две седмици транспортното разстояние по новия Път на коприната през България към Западна Европа.

Какъв е напредъкът по цялостното изграждане на Коридор №8 до момента?

Той има специално място в подписания между България и Македония договор за добросъседство и сътрудничество. Заедно с него през август 2017 г. бяха подписани два меморандума, пряко касаещи Коридор №8 – за изграждане на жп инфраструктура и за изграждане на връзка за пренос на газ.

Българската страна пое ангажимент за доизграждането на железопътната връзка по направлението София - Перник - Радомир - македонска граница до 2027 г. Има осигурено финансиране за проектиране в размер на около 10 млн. евро. Средствата за самото строителство вероятно ще бъдат включени в следващия програмен период.

Македония трябва да изгради своята част до българската граница до 2025 г.

Транспортното министерство в Скопие получи финансова помощ от Европейския съюз за изграждането на жп връзката с България. 108.1 млн. евро ще бъдат преведени по бюджета на ведомството, като средствата се осигуряват от предприсъединителните фондове ИПА и са за два проекта. Македония ще се включи с 19.1 млн. евро. Така общата сума, която ще бъде вложена за жп линии и пътна инфраструктура, надхвърля 127 млн. евро.

71.5 милиона са предвидени за изграждането на железопътната отсечка Крива паланка - Деве баир - българска граница.

Засега в Македония се проучва въпроса каква да бъде транспортната връзка с България – реконструкция на съществуваща инфраструктура, скоростен път или магистрала. Правят се изчисления кой от вариантите ще е най-изгоден и най-практичен.

Железопътната връзка София-Скопие има дълга, но недовършена история. Още през 1904 г. България взима 100 млн. лв. заем от Османската империя, за да изгради железопътна връзка между Кюстендил и Гюешево, което е врата към Македония. ЖП гарата там и до днес е в отлично състояние. Сто години по-късно обаче ако искате да си купите билет за влак от Македония до България, можете да го направите, но ще трябва да минете за „по-пряко“ през Ниш.

Иначе днешният Коридор №8 е древен римски път, който възкръсва през 1990 г., когато се поставя въпроса за изграждането на коридор изток-запад. През 1994/7 г. коридорът става част от паневропейската транспортна мрежа и получава своя номер -  осем.

Коридор №8 има и още едно значение за България и Македония, защото двете държави изостават след Румъния и Гърция. За сравнение, в северната ни съседка са направени инвестиции в размер на €1,5 млрд. и се планират още толкова. Магистрала А1 е почти готова, пристанище Констанца е модернизирано, летище Букурещ е най-голямото на Балканите. Гърция, от своя страна, инвестира €7 млрд. в инфраструктура, включително за 670 км пътища, 76 тунела, 1650 моста и 13 ТОЛ станции.  

Значението на добра инфраструктура се вижда в още няколко цифри. През годините, докато е част от Югославия, в Македония се инвестира и се развиват добри пътища към Сърбия (които днес съвпадат с трасето на Коридор 10), за сметка на тези към България. Ето защо трафикът Македония – Сърбия е двойно по-голям в сравнение с този към България. Същото се отнася и по направленията съответно към Албания и към Гърция.

Повече подробности може да се видят тук.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg