АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Обсъждат се промени в ЗНИ
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ) предлагат за обществено обсъждане до 14 януари от Министерството на иновациите и растежа (МИР). Информацията е публикувана на официалната страница на министерството.
Предлаганите промени и изменения на ЗНИ произтичат от необходимостта от адаптиране на действащите български норми в полето на предоставяните "схеми за помощ" и на финансовите насърчителни мерки към търговски субекта спрямо Регламент (ЕС) 2023/1315 на Европейската комисия за изменение на Регламент (ЕС) № 651/2014.
Привеждането в съответствие на ЗНИ за обявяване на някои категории помощи съвместими с вътрешния пазар ще даде по-големи възможности и свобода на българското правителство за предоставяне на насърчителни мерки на инвеститорите без необходимостта за уведомяване на ЕК, се казва в публикуваната "Частична предварителна оценка за въздействието" от предлаганите промени и изменения на ЗНИ и съответно Правилника за прилагане на ЗНИ.
Предлаганите промени ще се отразят на дейността на предприятия, които произвеждат, преработват и предлагат на пазара продукти от риболов и аквакултури.
Що се отнася до другата категория от предлагани промени, засягащи разграничаването на предоставяните от официалните държавни служби финансови мерки по ЗНИ, то те ще се отразят върху инвестициите в дълготрайни материални и нематериални активи, заедно с други мерки с финансово изражение като обучение, частично възстановяване на осигурителните вноски, направени за сметка на работодателя, отпускането на безвъзмездна финансова помощ и закупуването на недвижими имоти на цени под пазарните.
По-конкретно предлаганите промени в сега действащия ЗНИ ще засегнат разпоредбите му в чл. 2а - алинеи 1 и 2 и в чл. 12 - алинея 1 и алинея 2, точка 6 (намалява се изискването за финансово самоучастие или привличането на външно, различно от държавна подкрепа, финансиране за придобиване на материални и на нематериални активи, като промените разглеждат като приемливи направени разходи от минимум 25 на сто, от сега разписаните 40 процента) и точка 7 на чл. 12, засягащи разпоредбите за осигуряване и поддържане на заетост във връзка с осъществяване на инвестиционен проект и ангажиментите на предприятието в тази област след това.
Предвижда се изискването пред инвестиционния проект да води нетно до увеличение на броя на служителите в съответния стопански субект в сравнение със средния им брой през предходните 12 месеца, както е указано и сега в ЗНИ, но това да става по следната формула: след приспадане от броя на създадените работни места на всички работни места, закрити през този период, изразени в единици труд за година. С тази нова т.7 (а) ще отпадне сега действащата 7(а).
Предлага се създадената заетост по инвестиционен проект да се поддържа до три години след изпълнението му, с което се премахва сега съществуващото разграничение на "големи" и на "малки и средни" предприятия и произтичащия от това различен ангажимент за срока за поддържане на заетост.
Последната предлагана промяна в чл. 12 (2), т. 7, в) гласи: "всяко работно място, създадено чрез инвестицията, се запазва в съответния регион за период от най-малко пет години от датата, на която на длъжността е назначено лице за първи път, или три години в случая на МСП, освен ако работното място е закрито между 1 януари 2020 г. и 30 юни 2021 г.". Сега действащата разпоредба казва създадената заетост да се поддържа за минимален период от 5 години в случай на голямо предприятие и за минимален период от три години в случай на малки и средни предприятия.
Tweet |
|