EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Общ пул за втора пенсия – за & против

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Общ пул за втора пенсия – за & против

mail06:49 | 27.04.2016прегледи 7958 коментарикоментари 0


Екип EconomyNews.bg

На 22 април Министерството на финансите публикува проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, чието обсъждане е предвидено до 13 май. С проекта се извършват промени в регламентацията на допълнителното пенсионно осигуряване, като тя се доразвива и усъвър шенства в няколко основни насоки.

І. Усъвършенстване на изискванията към членовете на управителните и контролни органи

Проектът предвижда значителни промени за подобряване на корпоративното управление на пенсионноосигурителните дружества, като са осъвременени и оптимизирани изискванията към членовете на управителните и контролни органи на дружествата. Измененията са част от действията по засилване на надзора и регулациите в областта на небанковия финансов сектор. Най-съществени са нововъведенията, изискващи подходяща професионална квалификация и опит и добра репутация, като по този начин се обезпечава наличието на необходимите знания и умения у членовете на управителните и контролни органи на дружествата. Не могат да бъдат членове на управителния и контролен орган на дружеството лица, които са били освобождавани от такава длъжност в резултат на наложена принудителна административна мярка, които са управлявали дружества, чийто лиценз е отнет, както и на които са налагани административни наказания за системни нарушения.

Друг нов момент в уредбата е участието на независими членове в състава на съвета на директорите или на надзорния съвет, посредством което ще се осигури независима гледна точка и допълнителен професионален капацитет в ръководството на дружествата.

II. Усъвършенстване на изискванията към системите за управление на пенсионноосигурителните дружества

Съгласно проекта пенсионноосигурителното дружество е длъжно да изгради ефективна система за управление на риска, както и система за вътрешен контрол, която да гарантира спазването на нормативната уредба, вътрешните документи, сключените договори и принципите за икономичност, ефикасност и ефективност на осъществяваните дейности.  Също така се регламентира вътрешният одит в дружеството, като се предвижда той да се осъществява от отделно лице или специализирано звено и да включва оценка на адекватността и ефективността на системата за вътрешен контрол и другите елементи на системата за управление.

III. Развитие на функциите на банките – попечители

В законопроекта се предлага задължение за банката-попечител да проверява всеки работен ден извършените от пенсионноосигурителното дружество оценки на активите и пасивите на управляваните от него пенсионни фондове, стойността на нетните им активи и стойността на един дял.

IV. Усъвършенстване на режима за инвестиране на средствата на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване  

С проекта се въвежда възможност за инвестиране в нови финансови инструменти като дългови ценни книжа, издадени или гарантирани от международни финансови институции, и акции и облигации, предлагани при условията на първично публично предлагане, като по този начин се дава по-голяма възможност за диверсификация на портфейлите на пенсионните фондове, предвид нарастването на техните активи.    

V. Усъвършенстване на уредбата на фазата на изплащане

С проекта се предвижда развиване на уредбата на фазата на изплащане във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. Пенсионните схеми с дефинирани вноски, каквито са възприети в допълнителното пенсионно осигуряване в България, се основават на принципа, че всяко лице осигурява старините си чрез натрупване на средства по време на активния си живот. Този тип схеми включват два периода: 1) период на натрупване; 2) период на изплащане. През първия период средствата на осигурените лица и доходът от инвестирането им се натрупват в индивидуални партиди. След като приключи периодът на натрупване и осигуреното лице придобие право на пенсия, настъпва втората фаза – тази на изплащане на акумулираните средства.

Съгласно общоприетите актюерски правила и принципи изплащането на пожизнена пенсия и на срочна пенсия с гарантиран размер се явява несъвместимо със запазването на индивидуалната партида на осигуреното лице, каквато е сегашната законова уредба. То може да се осъществява само на базата на създаване на обща сметка (пул / технически резерви), формирана от средствата на правоимащите лица, при което правото на собственост върху натрупаната в индивидуалната партида сума се заменя с правото на получаване на съответния вид пенсия. 

Във връзка с изложеното в законопроекта се предлага фазата на изплащане при осигуряване в универсален пенсионен фонд (УПФ) да бъде регламентирана по следния начин: 

Тъй като допълваната пенсия от държавното обществено осигуряване (част от която се замества с пенсията от ІІ стълб) е пожизнена, понастоящем Кодексът за социално осигуряване (КСО) предвижда изплащането на пожизнена пенсия и от УПФ. Законопроектът запазва този подход.

Както бе посочено по-горе, това на свой ред предполага създаването на общ пул за споделяне на риска от преживяване между осигурените лица, в който се прехвърлят средствата им, акумулирани във фазата на натрупване. Смисълът на формирането на обща сметка, в която се прехвърлят средствата на осигурените лица при пенсиониране и от която се изплащат пенсиите им, е да бъдат споделени между всички участници в пула рисковете, произтичащи от надживяване или от инвестиционната дейност. Това, от една страна, позволява да бъдат гарантирани както пожизненият характер, така и размерът на пенсионното плащане на всеки пенсионер, независимо от случаите на дългосрочно получавани пенсии или на неблагоприятни инвестиционни резултати, но от друга страна не позволява пенсията да се изплаща от индивидуалната партида и при смърт на пенсионера остатъкът от средствата от нея да се изплати на наследниците му.

При прехвърляне на средства от индивидуалната партида в техническите резерви, обаче, законопроектът дава и възможност да се запази част от натрупаните средства по индивидуалната партида и по този начин да се осигури наследяването им

От значение е и запазването, като вариант, на еднократното или разсрочено изплащане на средствата от индивидуалната партида в случаите, когато изчисленият размер на пенсията не надвишава определен в кодекса минимален размер (40 на сто социалната пенсия за старост). Счита се, че пожизнената пенсия е възможна и оправдана от гледна точка на разходите, свързани с нейното изплащане, само когато натрупаната сума в индивидуалната партида е достатъчна, за да гарантира поне един минимален праг на получаваните месечни плащания. Предлага се и промяна относно кръга на лицата, които могат да наследяват средствата по партидата на починало осигурено лице. Въвежда се наследяване по общия ред - съгласно Закона за наследството, за разлика от действащата регламентация, която изключва съребрените роднини и наследниците по завещание. Доколкото средствата по индивидуалната партида на осигуреното лице са негови собствени средства и неразделна част от имуществото му, няма причини да не бъдат обект на наследяване в съответствие със Закона за наследството.

Проектът предвижда също така да се съкрати на една година периодът, за който може да се получава пенсия от УПФ преди навършване на основната пенсионна възраст, като правото на пенсия за старост от УПФ да се поражда само при придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по част първа от КСО или при навършване на възрастта по чл. 68, ал. 1 от кодекса за всички категории осигурени лица. Друго предложение е при трайно намалена работоспособност над 89,99 на сто осигуреното лице да може по свой избор да получи еднократно или разсрочено всички или част от  средствата си, натрупани по индивидуалната му партида, вместо само до 50 на сто от тях. 

Относно фазата на изплащане в професионалните пенсионни фондове (ППФ) в законопроекта се предлага следното:

Предвид предназначението на осигуряването в ППФ се предвижда основното осигурително плащане да е срочна пенсия с гарантиран размер. Тъй като при този вид пенсии не се покрива риск от преживяване, е предвидено при смърт на пенсионера преди изтичане на крайния срок за получаване на пенсията на неговите наследници да бъде изплатена настоящата стойност на задълженията към него. В уредбата е запазена възможността за еднократно или разсрочено изплащане на средствата от индивидуалната партида, в случаите когато пенсията не надвишава определен в КСО минимален размер.

Осигурените лица могат да изберат институцията, която ще изплаща пожизнената им пенсия, съответно срочната пенсия с гарантиран размер, като това може да бъде както всяко пенсионноосигурително дружество, което, съгласно обхвата на притежаваната лицензия, може да извършва дейност и във фазата на изплащане, така и всяка животозастрахователна компания, която предлага съответните пенсионни продукти. 

Уредбата създава възможност за конкуренция между компаниите, които предлагат пенсии – пенсионноосигурителни дружества и застрахователни компании, което е световна практика, а също така и условия за предлагане на по-широк спектър пенсионни продукти.

За осигуряване на адекватно покритие на риска от преживяване се предвижда прехвърляне на средствата от индивидуалната партида в общ пул за изплащане на пожизнените пенсии. Запазени са и възможностите за изплащане на пенсии при инвалидност и наследствени пенсии.

Запазена е регламентацията на фазата на изплащане в доброволните пенсионни фондове по професионални схеми.

Промените са съобразени с изискванията на законодателството на Европейския съюз. Мотивите към проекта могат да бъдат прочетени тук.

Коментарите

Владислав Горанов, министър на финансите:

Ако не се промени сега законът, може да се стигне до ситуация, в която пенсионер е изчерпал натрупаните средства по индивидуалната си партида и тогава ще трябва неговите синове и дъщери да му плащат пенсията. Създаването на пул би решило този проблем. Трудно е да се уцели моментът, в който индивидуалната партида на даден пенсионер от втория стълб бъде изчерпана и може да се окаже, че средства по индивидуалната му партида са изчерпани в рамките на живота му, докато е пенсионер. Това  поражда въпроса откъде да се осигури този ресурс, който не е по неговата индивидуална партида. Средствата може да се осигурят чрез създаването на допълнителни резерви в пенсионните фондове, които са за сметка на вноските. Тече обществено обсъждане. Каквато теза надделее, тя ще намери отражение в окончателния вариант на измененията.

Ивайло Калфин, вицепремиер и социален министър:

Очаквам пенсионните дружества да изразят ясна позиция възможно ли е да се гарантира едновременно доживотна и наследствена втора пенсия. Асоциацията на пенсионните дружества трябва да изрази ясна позиция с какво дружествата могат да се справят, какво могат да поемат като ангажимент въз основа на актюерските разчети , за да знаят хората на какво могат да разчитат. Тези пенсии би трябвало да бъдат индивидуални сметки, индивидуално управлявани и с възможности за наследяване. Но да чуем първо пенсионните дружества.

Даниела Петкова, заместник-председател на Асоциацията на пенсионните фондове и ръководител най-големия пенсионен фонд у нас:

Хората няма да имат възможност да се разпореждат с парите си за втора пенсия, ако бъдат приети предложенията на финансовото министерство. Създаването на общ пул, в който да отидат партидите на пенсиониралите се хора, е в техен интерес и те не губят парите си. Проблемът е, че нямат право на избор по какъв начин да ги управляват. С промените в Кодекса за социално осигуряване парите по индивидуалните сметки на хората няма да изчезнат. По време на целия трудов стаж вноските на хората постъпват в тяхна индивидуална сметка и това не се променя с този законопроект. Заблуждението, че след като човек се пенсионира, му изчезва индивидуалната сметка, идва от това, че този закон предвижда събраните пари в индивидуалната партида, в момента, в който човек придобие право на пенсия, да преминат в пула. Това, че събраните средства в индивидуалната партида преминават в пул, в момента, в който човек придобие правото за пенсия, е точно гаранция, че капиталовите схеми няма да действат като солидарния пенсионен фонд, държавния в НОИ, и се изключва всякаква възможност пари от вноски на хората, които са все още в трудоспособна възраст, да се използват за изплащане на пенсии на хора, които са вече в пенсионна възраст. В НОИ работещите внасят вноски, тези пари се използват, за да се изплащат пенсиите на тези, които са пенсионери. Въвеждането на пула изключва тази възможност с физическото разделяне на парите на тези, които внасят и на тези, които получават.

Второ – преди парите, натрупани в индивидуалната партида на едно осигурено лице, които са негова собственост, да преминат в пула, се сключва пенсионен договор между лицето и пенсионно-осигурителното дружество, в резултат на което пенсията се определя като размер на база на натрупаната сума в партидата на индивидуалния човек. После, след като този размер на пенсията, който съответства на размера на натрупаните суми, се скрепи с договор, тези пари се прехвърлят в пул, каза Петкова.  Тя уточни, че по този начин, със сключения договор и по силата на закона, пенсионното дружество се задължава и поема гаранцията, че докато е жив човек, ще му изплаща пенсията, която е определена като размер на база на неговата натрупана сума.

 

 


Тагове: пул, пенсия
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg