АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ожесточени спорове за outdoor рекламата в София
Милена Ганчева
Нови спорове се разразиха за външната реклама в София. След като около две години наредбата за преместваемите обекти и рекламата не можеше да влезе в сила, заради съдебни спорове, сега има нова ябълка на раздора. Този път това е проектът на конкурсната документация за отдаване под наем на общински имоти за изграждане на рекламни елементи, сред които и билбордове.
Документите бяха обсъждани във вторник и сряда от различни комисии в Столичния общински съвет.
По план до 30 септември трябва да са проведени двата конкурса за външната реклама в столицата. Единият е за рекламни елементи до 4 кв. м, а другият – до 12 кв. м. Във всеки от тях 1240-те места за билбордове са разделени на 10 пакета. Една рекламна компания не може да кандидатства за повече от 3 пакета.
След провеждането на новите конкурси общината е планирала минимални приходи от 5.34 млн. лв. годишно, при положение, че сега те са едва 1.5 млн. лв. „Другата и основна цел, след повишаването на приходите е, да има ред в рекламата в София”, обясни главният архитект Петър Диков.
В конкурсната документация се предвижда сегашните билбордове да бъдат демонтирани и да се изградят нови на определените за целта места.
Според рекламните агенции това ще им струва 10 млн. евро. Неясно остава защо от кметството са решили да бъдат премахнати всички досегашни билбордове, при положение, че част от тях са напълно законни – имат резрешително за строеж и договор за наем с кметството.
От Камарата за визуална комуникация и защита на околната среда критикуват проекта на конкурсната документация. До края на днешния ден те ще внесат официалното си становище в Столичния общински съвет. От организацията смятат, че не става ясно дали в конкурсите ще могат да участват консорциуми.
Минималното изискване за приходи за 3-годишен период трябва да бъде увеличено двойно – от 3 на 6 млн. лв., поискаха от камарата. Според нейните членове така щяло да се гарантира, че ще участват големи фирми, а не малки, които няма да могат да се справят с дейността си и ще преотдават под наем билбордовете. Да има изискване фирмата кандидат да е поставила поне 50 рекламни елемента в България и в други страни от ЕС, поискаха още от камарата. Целта е да участват фирми с опит, а не такива, които се занимават с млекопреработване, категорични са от бранша.
Нелогично е изискването рекламни съоръжения да се разполагат на 30 м от кръстовищата, защото много от тях в София са на по-малко разстояние от 60 м едно от друго, смята Димитър Самодумов от „Мегаборд България”.
Според него при оценяването на кандидатите в конкурса с предимство ще бъдат компаниите, които имат опит в България. Това дискриминационно условие можело да стане причина конкурсите да бъдат отменени от съда.
Главният архитект Петър Диков обясни, че най-вероято ще бъдат направени известни промени в условията на конкурсите, но допълни – „Не може всички да са доволни”. Според него има много заинтересовани лица хаосът с външната реклама в София да продължи и определени лица да трупат големи печалби.
Петър Диков, обаче призна и че засега кметството няма пари, за да направи съгласувателните процедури със „Софийска вода”, ЧЕЗ и „Топлофикация” София дали е възможно на определените места да има рекламни елементи и дали те няма да попречат на подземната инфраструктура. По думите на Диков липсата на средства е проблем, но общината щяла да ги намери.
От рекламните агенции настояват Столична общината да направи съгласуването с дружествата, които стопанисват подземната инфраструктура. Иначе, ако след провеждането на конкурсите се установи, че част от местата, определени за новите билбордове, са неподходящи, то компаниите ще претърпят загуби. Освен това без съгласувателните процедури 3-месечният срок, който започва да тече след спечелване на конкурсите за изграждане на нови рекламни елементи, е неизпълним, смята Михаил Димитров от „Импрес аутдоор адвертайзинг”.
Tweet |
|