EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Омбудсманът срещу поскъпване на мобилните услуги

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Омбудсманът срещу поскъпване на мобилните услуги

mail08:05 | 26.01.2023прегледи 854 коментарикоментари 0


Омбудсманът Диана Ковачева сезира председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев и изпълнителните директори на „Йеттел България“ ЕАД Джейсън Кинг и на БТК ЕАД („Виваком България“ ЕАД) Николай Андреев заради общественото недоволство и множеството жалби от граждани, които търсят съдействие срещу предстоящо индексиране на цените на мобилните услуги от двата оператора.

Проф. Ковачева подчертава, че точно поради високата инфлация и намалената покупателната способност на хората обявеното повишаване на цените на услугите е неприемливо, като при „Йеттел България“ ЕАД то е с 15,4%, съгласно средногодишния индекс на Националния статистически институт (НСИ), а при „Виваком България“ ЕАД с до 2 лв. за услуга.

В писмо до председателя на КЗП омбудсманът поиска проверка дали посочените мобилни оператори упражняват нелоялна търговска практика по смисъла на Закона за защита на потребителите.

Проф. Ковачева припомня, че през м. декември 2021 г., по повод предишно индексиране на цените на мобилните услуги, КЗП е препоръчала на всички мобилни оператори в клаузите, предвиждащи възможност за индексиране на цените на месечните абонаментни такси, да бъде определен конкретен срок – но не по-дълъг от 3 месеца от обявяването от НСИ на средногодишния индекс на потребителските цени, в който могат да упражнят правото си за индексиране на цените, с оглед предвидимост и яснота за потребителите.

„В тези времена на тежка финансова криза, нестабилност в политическата обстановка в страната и напрежението у всички граждани на България, не е нужно да се поставят под допълнителен стрес потребителите на телекомуникационните услуги“, пише омбудсманът в писмото си до Виваком.

В писмото до Йеттел задава същия въпрос както и при предходното увеличение – по какъв начин нарастващата инфлация влияе на цените на телекомуникационните услуги?

От Йеттел (Теленор) тогава информират омбудсмана, че това бизнес решение е взето поради значителното нарастване на оперативните разходи, предизвикано от покачване на цените на електроенергията, горивата и др. 

„Искам да подчертая, че през цялата 2022 г., както и за 2023 г. небитовите крайни клиенти на електроенергия, каквито сте, получават месечни компенсации от държавата за цените на тока. Що се отнася до цените на горивата, в последните месеци се наблюдава тенденция в посока на намаляване“, посочва Диана Ковачева.

Тя е категорична, че повишаването на цените на услугите на „Йеттел България“ ЕАД с 15,3% в момента е недопустимо, още повече че разходите на дружеството не са ценообразуващи и допълва, че това ще се отрази на събираемостта на задълженията му.

„Имайки предвид и възможната цесия, която се прилага, клиентите Ви, които няма да могат навреме да плащат задълженията си ще търпят все повече трудности. Много е важно да се вземат предвид и плановете за възрастни хора и хора с увреждания, които по никакъв начин не бива да бъдат засегнати от индексацията“, пише омбудсманът до Джейсън Кинг.

В заключение проф. Ковачева настоява ръководствата и на двата оператора да преразгледат решенията си и да не прилагат индексирането на цените на мобилните услуги, които предоставят.

 

       


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2044