EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Онлайн проект подобрява финансовите познания на българите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Онлайн проект подобрява финансовите познания на българите

mail11:15 | 21.06.2010прегледи 743 коментарикоментари 0


Петдесет процента от европейските граждани смятат, че финансовите продукти трябва да бъдат опростени. Все по-трудно за потребителите се оказва да се ориентират във финансовите услуги, които стават все по-трудно разбираеми дори за сравнително образовани потребители. Принудени сме да се справим с тази сложност, а това е още по-неотложно в условията на финансовата криза.
Това показва наскоро проведена анкета, данни от която представи еврокомисарят за здравеопазване и защита на потребителите Джон Дали на конференция в Брюксел.
Двадесет и четири от двадесет и пет германски банки дават неподходящи съвети на своите потребители, показало друго скорошно проучване, цитирано от Дали.
С факти като тези ще се бори обществен уебсайт, функциониращ вече и на български, със свободни за използване уеб-базирани материали в областта на потребителското образование: за начални учители и учители в средните училища, и за преподаватели (обучители) на възрастни в областта на неформалното образование, за потребители, търсещи решения на различни проблеми в помощ на потребителите в защита на техните права. Става дума за онлайн проект за образование на потребителите на Европейския съюз - DOLCETA, финансиран от ЕК и ръководен от Европейска университетска мрежа за продължаващо образование (EUCEN).
Сред разработените теми са договорите за продажба, правата на потребителите, рекламата, уреждането на споровете, безопасността на стоките и услугите, единният европейска пазар.
Отделни разработки има за управлението на семейния бюджет, за потребителските и за ипотечните кредити, за управлението на банковата сметка, средствата за разплащане, спестяванията и инвестициите и др. Дадени са и методически указания, тестове и игри.
Всяка тема е създадена от експерти в областите защита на потребителите, право и правно регулиране на национално ниво, педагогика и он-лайн учене.  Тествана е в смесени групи, включващи 10 учащи и/или учители от всяка страна-членка, прегледана и оценена от международни експерти.
В сайта, по информация на координатора на проекта от българска страна Ваня Божилова, могат да бъдат намерени около 100 000 уеб-страници информация и дейности, ресурси и линкове, почти 2 000 прикачени документа (основни понятия, планове на уроци, допълнителна информация), 5 600 интерактивни тестове на 21 езика в 27 национални версии. В работата са се включили почти 700 експерти в 49 национални екипи. Почти 1.3 милиона посещения има на сайта до март 2010 година - преди частта за Финансовата грамотност за учителите да бъде достъпна на сайта.
Оказва, че 25 процента от учителите по математика в 5 проучвани страни от ЕС желаят да включат управлението на личните финанси в учебната си програма, стига да имат достъп до подходящите материали.
DOLCETA e замислена именно като инструмент в интернет за просвета на потребителите не само в областта на финансовите услуги. До края на декември 2010 г., например, ще има и нов модул "Безопасно хранене", който ще бъде публикуван и свободен за използване през март 2011 г.
Точно финансовата грамотност обаче е съществената част от овластяването на потребителите, които да принудят европейския бизнес да бъде максимално конкурентоспособен. Концепцията на еврокомисията е, че финансовата просвета е съществен елемент от стратегията за излизане от финансовата криза по отношение на
защитата на потребителите.
Според проучвания в Австрия, която се оказва типичен за Европа пример по отношение на обучението във финансова грамотност, 75 на сто от хората не желаят да се занимават с финансови въпроси, защото ги смятат за сложни. Поради което се осланят безусловно на посредника. Като основна причина те посочват сложността на законодателството в областта на финансовите пазари.
Затова министерството за защита на потребителите там, образователното министерство, социалните партньори и австрийският партньор на DOLCETA са опитали разработването на мерки - сред които свитък на основните положения, който обаче в крайна сметка не е бил включен в образователната програма.
Оказало се, че особено добър ефект има обучението по финансова грамотност по време на езиковите курсове за емигранти.
В повечето правени до момента проучвания потребителите на финансови услуги се оказват слабо защитени, недостатъчно образовани от финансова гледна точка, или такива, които установяват, че просто не са избрали точния продукт.
Затова е особено важно в работата по защита на потребителите да осъществяваме наблюдение върху финансовите услуги и заедно с Мишел Барние - комисаря по вътрешния пазар и финансовите услуги, възнамеряваме да проучим по-нататъшни действия в тази област, споделя еврокомисарят Джон Дали.
Структурираният формуляр за преддоговорна информация, който трябва да бъде въведен от държавите членки на ЕС е пример за работата на комисията в тази насока. През декември смятат да подемат инициатива за обучение на организации с нестопанска цел за даване на финансови консултации за потребителите. Целта е потребителят да може да получи надежден финансов съвет от източник, на който може да има доверие, при това независим източник.
Потребителската просвета не трябва да се свежда само до поуките от кризата, а и до финансовата образованост или липсата на такава, която всъщност предхождаше кризата, е мнението на еврокомисаря. Стремежите са да се гарантира ясна за отделния човек и съпоставима информация, подходящи и всеобхватни консултации на потребителите и солидна финансова просвета.
Целта ни е да дадем възможност на потребителите да правят осведомен избор, не да им казваме кое да изберат, но във всеки случай да знаят какво купуват, коментират от Еврокомисията.
Оттам са разпространили сред повече от 3 милиона души потребителски дневник, с достъпна информация. Там например учащите се лесно могат да намерят информация за ученически банкови сметки.
По-важно е обаче доколко разбираема, а не колко е самата информация,  коментира Андре Лабул от финансовата секция на Организацията по икономическа сътрудничество и развитие.
"По-малкото е повече в някои случаи. Взето е важното решение да се намали до минимум информацията за потребителите", обяснява той. Според него е пропуск, че в програми като DOLCETA не са залегнали теми като спестяванията за пенсиониране.
Добрата просвета може да увеличи участието на работниците в пенсионни планове и да се увеличи доверието у потребителите.
"Живеем все по-дълго, което е добре, но може да е кошмар за финансовото управление - рисковете се прехвърлят към домакинствата, което изисква нова финансова уредба и
необходимостта от финансова образованост с акцент върху информираността и конкурентността", добавя Лабул и акцентира върху нуждата да знаем за рисковете от финансовите продукти, правата, но и задълженията си като граждани.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg