АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Опитай, почти без пари е...
Марина Панчева
Елмира Димитрова не може да бъде обвинена в липса на въображение – нейният бизнес са щраусите, тя притежава щраусова ферма край Долна Баня.
Ето каква е нейната история, която тя разказва в интервю за Economynews.bg:
„Преди 10 години се преместих в Долна баня /аз съм коренячка софиянка /, заради мъж, когото харесах. Бях на 38 години и той ме убеди да се изселя в малкото градче. Беше купил мелница. Грабна ме идеята да произвеждаме нещо, вместо да се занимаваме с търговия. В София бях една от първите, популяризирали барбекютата. След 4-5 години в мелничарския бизнес, разбрах, че не сме избрали подходящ бизнес, тъй като доста политици, депутати имат хлебозаводи и мелници и конкуренцията въобще не ни е по силите. През 2005 година открих щраусите. Прочетох всичко за тези животни. Разбрах, че всяка част от тях е страшно скъпа като продукция - мас, кожа, пера, месо, а никой в България не го е разработил като производство. Днес от малките пера правим бърсалки за прах, тъй като не генерират статично електричество, а големите бели пера ги изкупуват сватбените агенции за украси. Месото реализирам в ресторантче, но не и в София, въпреки че интересът е огромен. Ако не ме бавят чиновниците, съм на път произвеждам и щраусови чанти, които страхотно ще финансово ще стабилизират бизнеса ми. Трудно е, но мисля че ще успея. С много труд развивам тези направления в щраусовия бизнес. От началото на годината мога със сигурност да кажа, че около 500- 600 лв. средно остават като печалба за нас. Миналата година намерих точния човек, който да произвежда от щраусовата мас козметика, а тя започна да се търси невероятно. Два пъти участвам в НДК на Произведено в България и вече имам постоянни клиенти, които са много доволни от продуктите ми и ме търсят. Така че продължавам напред с този малко необичаен бизнес.”
Охлюви, жаби, биотор
Традиционни или нестандартни са българските предприемачи? Хотелиерство и търговски центрове, ВЕИ - доскоро това бяха „модните тенденции” в бизнеса, налагани от световната икономическа криза, според банкера Левон Хампарцумян.
Но родните предприемачи все повече се вдъхновяват да инвестират в екзотични решения, като надеждата е да са окажат първи на пазара и почти без конкуренция. Освен щрауси отглеждането на охлюви се превърна в динамично развиваща се пазарна ниша, чрез която се изнася лукс месо, което рядко се консумира в страната.
Следват бизоните /една ферма в Странджа/, жабите /една ферма/, производството на биотор с калифорнийски червеи /15 ферми/. Малцина в България знаят, че подобен биотор е способен да увеличи двойно добивите от обработваема площ по естествен начин. А това от своя страна е важно за друг бизнес-сегмент - биоземеделие. Туризмът помага съществено на екзотичния бизнес - чрез посещения на ферми за щрауси, бизони и охлюви се печелят средства. А има туристи, които идват в България да посетят специално ферми за миди.
Има ли пазарна ниша за екзотика?
В България все още няма пълна статистика за развитието на нестандартните бизнеси. Единствената административна единица, която е свързана с такова производство, е Националният охлювъден клъстер. Неотдавна учреден, той се грижи за популяризирането на този отрасъл от земеделието - отглеждането на охлюви. Търсенето на пазарна ниша е динамичен процес, а за да създаде успешен продукт, една фирма трябва създава пазар за своя продукт. Гаранция за успех на родните предприемачи- ентусиасти е качеството и усърдието при осъществяване на нестандартните решения.
Успешното позициониране на един продукт се дължи на правилното ориентиране в пазара, както и заемането на ниши, лишени от жестоката конкуренция. Дали обаче имено липсата на голяма борба е стимул за един бизнес, или положението на монополист ограничава стремежа за развитие?
И в двата случая, екзотично ориентираните бизнеси, за съжаление могат да разчитат само на износ. За една година близо 900 тона охлюви и продукти от охлюви се изнасят за чужбина. За сега в държавата съществуват близо 60 ферми за охлюви, не повече от 10 за отглеждане на щрауси и неофициално само една за бизони. Тя обаче поради чиновнически грешки може да бъде лишена от статута на единствена ферма за бизони в Централна и Източна Европа.
Къде са банките?
Независимо от примамливите реклами за кредитиране на всякакъв вид бизнес и уверенията на банковите институции, че няма дискриминационна политика при кредитирането, подобни заеми все още са рядкост. Някои банки не изискват бизнеспланове при кандидатстване за кредит, докато други са по-стриктни и признават, че шансът за кредит при рискови проекти е значително по-малък. За съжаление насоката „екзотичен бизнес” у нас все още е в графата на рискови сектори.
-сладолед с вкус на бира (британска компания)
-библиотеки, които се превръщат в ковчези (холандски дизайнер)
-„автомивка за коне (и други животни)” (британска компания)
-мумификация на домашни любимци
-отглеждане на попови лъжички
-предсказване на закъснения на полети
-нов вид пазаруване – размяна на дрехи
-бизнес със стари снимки (прехвърлят се на оптични носители)
-висша мода за патерици
-правене на пари от блогове
-аудио истории за мобилни телефони
-търговия с нежелани подаръци
-търговия с годежни пръстени
Tweet |
|