АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Оскарите 2015 година
Документален филм за големия разобличител на програмите за електронно следене на американските тайни служби Едуард Сноудън и черна комедия с фантастични елементи на мексикански режисьор взеха "Оскар"–и за най-добър документален и най-добър игрален филм.
Наградата на филмовата академия на САЩ е най-значимата филмова награда в сраната. Академията пък на филмовите изкуства и науки е професионална организация, в която гласуват няколко хиляди души.
И така филмът за Едуард Сноудън "Гражданин четири" (Citizenfour) спечели "Оскар" от тази общност. Всъщност този факт, неприятен на част от властта в САЩ, говори за силата на свободата на мислещата част от Холивуд. Както и избора на черната комедия "Бърдмен" на мексиканския режисьор Иняриту, който взе "Оскар" и за режисура.
Освен тоалетите и позирането, освен суетата, славата и инжекциите, "Оскарите" имат и няколко други измерения. Едно от тях е наградата за пълнометражна документална лента. Както по време на последната криза, когато документалното кино разобличи банковите машинации в САЩ и взе "Оскар" за 2010 с "Вътрешна афера" (Inside job), така и сега киноакадемията на САЩ показа, че има собствено мнение.
Наградата за "Гражданин четири" ще бъде споделена между продуцентите Лаура Пойтрас, Матилда Бонефу и Дърк Вилуцки.
"Изключително много се радвам да получим тази номинация", каза Пойтрас по-рано. Тя е и режисьор на филма. "Дълбоко съм благодарна на Едуард Сноудън за риска, които пое, за да покаже истината, за доверието, което показа към журналистите, и за това, че ми позволи да запечатам този момент от живота му, когато залогът не можеше да бъде по-голям", допълни тя.
Премиерата на документалния филм бе на 10 октомври 2014 г. по време на филмов фестивал в Ню Йорк. Документалната лента ще бъде показана по телевизия HBO на 23 февруари – ден след връчването на "Оскар"-ите.
А актрисата Джулиан Мур получи "Оскар" за главната си роля във филма "Все още Алис". За най-добра женска роля тя се състезаваше с Рийз Уидърспун ("Моето приключение в дивото"), Розамунд Пайк ("Не казвай сбогом"), Филисити Джоунс ("Теорията на всичко") и Марийон Котияр ("Два дни, една нощ").
Еди Редмейн получи Оскар за главната си роля във филма "Теорията на всичко". Така той направи една от уважаваните троици във филмовите награди – "Златен глобус", БАФТА, "Оскар". За най-добър сред мъжките роли той се състезаваше с Майкъл Кийтън ("Бърдмен"), Бенедикт Къмбърбач ("Игра на кодове"), Стив Карел ("Ловец на лисици"), Брадли Купър ("Американски снайперист").
Алехандро Гонсалес Иняриту от Мексико взе "Оскар" и за режисурата си на "Бърдмен".
За най-добър актьор, изиграл поддържаща роля, бе посочен Джей Кей Симънс от "Камшичен удар" (Whiplash), а най-добра актриса в поддържаща роля по версията "Оскар" стана Патриша Аркет - "Юношество".
Най-добър чуждоезичен филм (на различен от английски език) е "Ида", Полша. Лентата се разравя в затворените страници от "мръсното" минало на нацизма в Полша, когато евреите имат двойно нелека съдба на недолюбвани от нацисти и техните жертви. Неслучайно филмът е твърде оспорван в родната страна на режисьора – полякът Павел Павликовски. Филмът на Павликовски получи ден преди церемонията на Академията и престижната награда в областта на независимото кино - "Независим дух" (Independent Spirit Awards) в категорията "Най-добър чуждестранен филм".
Дисни взе отново анимационния "Оскар" за пълнометражна история и тя е "Героичната шесторка".
За операторската си работа в "Бърдмен" бе отличен Емануел Любецки.
Наградата за оригинален сценарий е за "Бърдмен", а за адаптиран сценарий - "Игра на кодове"
Музикалният "Оскар" отиде при "Гранд хотел Будапеща", а оригинална песен е Glory от "Селма".
Късометражен игрален филм с "Оскар" е "Телефонно обаждане", късометражен документален филм е "Кризисна телефонна линия - За ветерани натиснете 1"
Нагадите за най-добър дизайн на костюми, най-добър грим и прически, най-добра сценография отидоха при един филм - "Гранд хотел "Будапеща".
Струва си да отбележим и още от "техническите" "Оскари" най-добро смесване на звук - "Камшичен удар", най-добър звуков монтаж - "Американски снайперист", най-добри специални ефекти - "Интерстелар", най-добър монтаж – "Камшичен удар". На снимката: мексиканският режисьор Алехандро Иняриту /БГНЕС
Tweet |
|