АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Оспорване по-високите цени на мобилните оператори
В Комисията за защита на потребителите (КЗП) беше проведено обществено обсъждане по темата за индексирането на цените на мобилните услуги от мобилните оператора в България. Целта на срещата беше да се чуят и съберат становищата на заинтересованите страни (държавни институции и органи, администрацията на омбудсмана и НПО - бел. авт.).
На базата на получената информация от КЗП ще изготвят в най-кратък срок становище по темата, като председателят на комисията Стоил Алипиев не посочи срок, в който това трябва да се случи. На срещата липсваха представители на трите телекомуникационни компании в България.
На дискусията присъстваха председателят на КЗП Стоил Алипиев, в качеството си на домакин, и членовете на комисията Константин Арабаджиев и Ангел Джалев, Нина Бояджиева от администрацията на омбудсмана на Република България, Иван Димитров, председател на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), Емил Алексиев, директор на дирекция “Защита на потребителите“ към Министерството на икономиката и индустрията (МИИ), Дамян Лазаров, председател на Националната асоциация за защита на потребителите, Мая Манолова, председател на ПП “Изправи се България“, Димитър Деков, учредител и член на УС на Сдружение за правна помощ на потребителите, Емил Георгиев, председател на Федерацията на потребителите в България и др.
"Заставаме днес открито, защото предстои трети опит на мобилните оператори да увеличат месечните абонаментни такси на потребителските договори с процент на увеличение на индекс, обвързан с инфлационните процеси през изминалата година", каза в откриващите си думи Стоил Алипиев. "Има много правни аргумента, които да се противопоставят и защитят икономическите интереси на потребителите, но има и правни аргументи, които да защитят интересите на търговците. Мене ме интересуват първите, тези, които защитават интересите на потребителите". Той припомни, че за трета поредна година има напрежение около индексацията на таксите.
Алипиев призова присъстващите на дискусията да споделят своите виждания, така че да се намери трайно решение, което по думите му да бъде "отстоявано от КЗП и което да защитава българския потребител, което да е обективно и справедливо за двете страни".
"След като се запозная с правните аргумента ще изготвя мотивиран доклад, който следствие на вътрешните ми убеждения от чутото днес ще предложа на колегите от КЗП за гласуване във връзка с индексацията на абонаментните месечни такси", представи Алипиев целта на дискусията.
Първи изложиха становището на омбудсмана представителите на неговата администрация и по-конкретно това направи Нина Бояджиева, директор на дирекция "Права на потребители на административни и обществени услуги".
"Становището на омбудсмана е категорично, че това е неравноправна клауза в договорите и общите условия на мобилните оператори, защото първо тази клауза не е уговорена индивидуално. Потребителите не могат да влияят върху съдържанието на договора. Освен това тази клауза е сключена във вреда на потребителя, не отговаря на изискването за добросъвестност и води до значително неравновесие - индексацията е предвидена като възможност и мобилният оператор има право. Но това е само и единствено в посока нагоре, не е предвидено намаляване", посочи Нина Бояджиева. “Потребителят не може и да се откаже от договора. Потребителят не може да прецени и икономическите последици от сключването на договора с такава клауза. Клаузата за индексация не сочи по ясен начин индивидуалното увеличение".
Втори говори председателят на КРС Иван Димитров.
"В тази дискусия КРС се включва с ясната представа, че това, което можем да правим ние като колегиален орган не засяга точно тези цени (на дребно - бел. авт.)", уточни още в самото си изложение Димитров и поясни, че от 26 май 2007 г. от КРС вече не одобряват общите условия на мобилните предприятия, каквито твърдения по думите му се тиражират в обществеото пространство. “Тогава е изменен Закона за електронните съобщения и отпада правомощието да съгласуваме общите условия на предприятията, които предоставят обществени услуги".
Връщайки се назад във времето, Иван Димитров допълни, че общите условия са били предоставяни за информация пред КРС до 2011 г., от когато отпада и това изискване пред мобилните оператори. Контролът им по общите условия е до толкова, че да гарантира информираното сключване на споразумението от потребителите. От КРС имат към момента отношение към регулиране на цените на едро, а също така и към общите условия в частта да контролират тяхното представяне на крайните потребители, така че да сключат информирано споразумението.
"Като колективен орган ще запозная моите колеги и също да направим едно становище в най-кратко време, в което да кажем на какъв етап и по какъв начин бихме могли да участваме в тази тема", каза Димитров.
Становището на Министерството на икономиката и индустрията по въпроса представи Емил Алексиев от МИИ: "Нашите разсъждения и позиция са принципни, а не по конкретен договор", направи това разграничение той. “Неизменната позиция на МИИ по този въпрос е била и е следната: клауза в договор с общи условия, което въпреки изискването за добросъвестност, създава в ущърб на потребителите значителна неравнопоставеност между правата и задълженията на двете страни и е неравноправно. За да не бъде неравноправна клауза в договор с общи условия, която позволява промяна на таксите, по сключен договор с потребител трябва да са изпълнени кумулативно следните три условия.
Първо: обстоятелства, приложими към индексация на цените, трябва да са описани в договора по начин, който позволява предвиждане на промяната.
Второ условие: обстоятелствата, свързани с индексация на цените, следва да са фактически обосновани и да не зависят от субективната преценка на мобилния оператор.
И трето важно условие: клаузата следва да предвижда възможност както за увеличаване тарифата за следващата календарна година, така и за намаляване на тарифата при понижаване на инфлационния индекс".
Димитър Деков от Сдружение за правна помощ за потребителите се присъедини към изложените становище на омбудсмана, на изложеното от представителите на МИИ и на председателя на КРС и добави, че "клауза, която позволява едностранно на търговците да индексират цените, когато е налице инфлация и не ги задължава да намалят цените, когато има дефлация, тази клауза е неравноправна".
Емил Георгиев от Федерацията на потребителите обяви, че подготвят жалба до Софийски градски съд, чрез която да изразят категорично отрицателното си становище по темата.
Позицията на гражданската платформа "Изправи се.БГ" представи Мая Манолова.
"Настояваме незабавно да дадете (обръща се към представителите на КЗП - бел. авт.) в 14-дневен срок да си отстранят трите мобилни оператора от общите условия неравноправните клаузи за индексация. Второ: да заведете дело в съда, в което да искате обявяването на тези клаузи за нищожни. И трето: да им наложите максимално предвидената за подобни нарушения санкция в сега действащия Закон за защита на потребителите в размер на 50 000 лева".
Дамян Лазаров, председател на Националната асоциация за защита на потребителите, също намира за неравноправна клаузата, съдържаща се в общите условия по договорите на мобилните оператора с потребителите, но и спомена следното: “искам да знаете, че в решение на КЗП от 23 декември 2021 г., Комисията е приела, че тази клауза е равноправна. Тази клауза е по безспорен начин неравноправна. И в трите мобилни оператора има две магически думички, които показват, че е такава: “Операторът има право“, по безспорен начин отсъства и така наречения елемент на добросъвестност. Но преди да задраскаме клаузата, ние трябва първо да си зададем въпроса защо тя съществува повече от 20 години, а от 2020 г. се появи в публичното пространство? Тази клауза е защитна.
През 2020 г. бяхме в условията на КОВИД, а инфлацията пое нагоре и за пръв път операторите решиха да я приложат. Говорим за икономическа среда, която е полезна за потребителите, полезна и за търговците. Тази клауза трябва да претърпи корекция, но след анализиране на добросъвестността по прилагането и действията на търговците. Не съм съгласен, че тази клауза трябва да бъде еднотипна, индексацията да бъде приложима по един и същи начин в трите договора, за да има конкуренция между тях,“ заяви Лазаров, който заяви твърдо, че разговорът трябва да се води експертно, а не политически.
БТА провери достоверността на твърдението на Дамян Лазаров, че сегашният състав на КЗП е определил като равнопоставена клаузата в общите условия по договорите на мобилните оператора и се обърна за разяснение към Константин Арабаджиев, член на КЗП: “Това, което каза г-н Лазаров не е съвсем вярно, защото тогава се разглеждаше единствено и само това, че обявеното намерение на мобилните оператори да индексират две години назад и тогава всъщност нашето решение е в тази насока, че не могат за две години. Сама за себе си тази неравноправна клауза тогава не е разглеждана. Миналата е имало възможност да я разглеждаме, но председателят не я внесе за разглеждане".
Константин Арабаджиев направи достояние наличието на три докладни по обсъждания въпрос, но те не са били внесени от председателя за разглеждане на заседание на комисията вече близо година и половина.
БТА потърси отговори от Арабаджиев за основните констатации на цитираните от него докладни: на първо място те съдържат извод, че трябва да има възможност потребителя да се откаже без съответните санкции от договор, на второ място - при намаляване на индекса, на който почива решението на операторите да увеличат таксите, да е предвидена възможност и за обратната посока към намаляване, обстоятелствата трябва да са изрично уговорени в общите условия, липса на волеизявление за приемане на едностранното увеличение.
Tweet |
|