АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
От какво се отказват българите?
Недостигът на финансови средства най-често кара българските домакинства силно да редуцират разходите си за луксозни стоки, услуги и развлечения, сочи проучване на НЦИОМ. 87% от участвалите в изследването посочват, че при парични затруднения им се налага да се лишат от деликатесна храна, а 81% – от пътувания и почивки. За сравнение – преди икономическата криза, в края на 2008 г., от деликатеси са се лишавали 82% от българите, а от почивки – 66%.
За 80% от интервюираните моментната или трайна липса на пари води до отказ от развлечения като гостувания, посещения на ресторанти, барове и т.н. Преди четири години този дял е бил по-нисък – с цели 16%. От дрехи се лишават понякога 79%, а от обувки – 78% от пълнолетните българи. Тези дялове се оказват съответно с 12 и 14 пункта по-високи спрямо тези за 2008 г.
При парични затруднения 74% от респондентите ограничават потреблението на електроенергия, а 73% се лишават от обичайното разнообразие в храната, която консумират. При финансови затруднения българите са най-малко склонни да се лишат от цигарите, алкохола, лекарствата и разходите за телефон. От цигари и тютюневи изделия през тази година са се лишавали 25% от интервюираните (20% през 2008 г.); От алкохол – 31% от интервюираните (24% през 2008 г.); От лекарства – 39% от интервюираните (34% през 2008 г.); От телефон – 42% от интервюираните (41% през 2008 г.). Потреблението на тези стоки и услуги е сравнително устойчиво спрямо 2008 г.
Приготвянето на традиционни домашни консерви не е в пряка зависимост от материалното състояние на хората. Три четвърти от участвалите в изследването (76%) посочват, че в техните домакинства традиционно се приготвя зимнина. За сравнение при хората със стандарт на живот около и над средния този дял възлиза на 74%, а при крайно бедните – на 77%. Единствено сред жителите на столицата делът на приготвящите домашни консерви е два пъти по-нисък от средния за страната – 39%. 6% от интервюираните посочват, че досега са приготвяли зимнина, но тази година няма да го направят. Сред тази категория най-често попадат хора на възраст между 50 и 59 години и жители на столицата. 16% от обхванатите от изследването твърдят, че в техните домакинства няма традиция да се приготвя зимнина. Това са най-младите респонденти, високообразованите, жителите на столицата и хора с месечен доход на домакинството над 300 лв. Националното представително проучване на НЦИОМ е проведено в периода 20 - 27 септември 2012 г./БГНЕС
Tweet |
|