EUR 1.9558
USD 1.8981
CHF 2.0771
GBP 2.3369
CNY 2.5891
you tube
mobile version

Относително добър доклад на ЕК за България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Относително добър доклад на ЕК за България

mail19:21 | 19.10.2009прегледи 1389 коментарикоментари 0


Днес или най-късно утре се очаква да излезе докладът на ЕК за напредъка на България по усвояването на средствата от еврофондовете до 31 юли 2009. Economynews.bg разполага с Анекса, посветен на България.
Предприсъединителни програми
По изпълнение на предприсъединителни програми ФАР, ИСПА, САПАРД  /бюджет 2004-2006/ комисията  констатира, че по програма ФАР /Крайна дата за контрактуване 31.11.2008/  260,557 млн. евро могат да се считат неизползвани и частично отпадащи като задължение, се отбелязва в Анекса.
По САПАРД /Крайна дата за контрактуване 31.10.2007, краен срок за приемане на заявления за плащания към ЕК – 31.12.2009 г./ досега 73,339 млн. евро са отпаднали. Наличната договорена сума, за която не са заявени искания за разход ще се преоцени според правилото n+2.
По ИСПА / Няма крайна дата за договориране. Реална дата на приемливост на плащания – 31.10.2010./ няма отказани фондове досега.  343,918 млн. евро все още не са предоставени за плащане. След крайната дата няма да се извършват никакви плащания.
Като цяло ЕК смята, че след спирането на плащанията по три предприсъединителни програми – ФАР, ИСПА и САПАРД, отнемане на акредитацията на 2 изпълнителни агенции (в МФ и МРРБ) през лятото на 2008 г.,  България  подсили административния си капацитет, мониторинга и приложи съответни мерки за подобряване на управлението и контрола на фондовете. Приет бе и закон за предотвратяване на конфликт на интереси. Тъй като България реагира позитивно на всички препоръки, ЕК възстанови плащанията по ИСПА на 13 май 2009 г. и по САПАРД на 9 септември 2009 г. Остава в сила спирането на финансирането по ФАР  до приключването на детайлна оценка на слабостите на системата и предложение за финансова корекция.
Слабостите, които установява ЕК по  отношение на ФАР –Преходен инструмент са нередности в en-ante контрола на търговете и плащанията, чести случаи на конфликт на интереси, незаконна намеса при присъждането и изпълнението на договори. В допълнение ЕК установи риск за усвояването на фондовете по отношение на Преходния инструмент.
ЕК препоръча да се адресира  на законово ниво конфликта на интереси и в управлението на фондовете. Предложи по-строга надзорна роля от Националния Координатор на помощта и щателен анализ на системните слабости и изпълнението на корективни действия от Националния Ръководител. ЕК препоръча проактивно откриване, докладване и последващи действия относно нередностите, както и реорганизиране на двете изпълнителни агенции, така че да се осигури спазването на принципите на добро финансово управление и контрол.
В Анекса ЕК отбелязва действията, изпълнени от България,  които включват приемане и изпълнение на Закон за предотвратяване на конфликт на интереси, подобряване на мониторинга и контрола върху управлението на фондовете, засилване на административния капацитет и подобряване на докладването на нередности.
По отношение на програма САПАРД  са установени общи слабости във финансовата система за контрол по инвестиционните мерки. Те са водели до провал на установяването на незаконни заявления за подпомагане и неадекватни последващи действия по нередностите.  В тази връзка ОЛАФ представи няколко разследвания за измами. ЕК препоръча приемането на план за действие съвместно с Комисията, който да бъде под строг надзор от независим одитор.
В действията, изпълнени от България, се оценява промяната в одитните процедури и в прилагането на допълнителни ex-post проверки. Изпълнението на плана за действие бе сертифицирано с доклад от независим одитор.
Установени слабости и препоръки на ЕК по програма ИСПА са обща липса на защита от конфликт на интереси и слабости във финансовото управление и контролните процедури в ФРПИ, довели до нередности в присъждането на два проекта за пътна инфраструктура. Установени са също така закъснения в изпълнението на програмата и прекалено използване на процедурата  - преговори.
ЕК препоръча да се подобри защитата от конфликт на интереси на законово ниво и в управлението на фондовете. Препоръчва се да се укрепи финансовото управление и контрола във ФРПИ и да се удостовери прилагането на корективни мерки с  независим одитен доклад. Препоръча се да се одитират  договорите, сключени след пряко договаряне в областта околна среда, да се засили мониторинга на проектите със забавяне, да се подобрят правилата и процедурите по сключването на договори и се увеличат административните ресурси.
Като резултат България изпълни всички препоръки по отношение на структурата, финансовото управление и контролът в ФРПИ, прие и изпълнява Закон за предотвратяване на конфликт на интереси и подобри мониторинга по проектите със забавяне, се казва в доклада.
Структурни фондове, Кохезионен фонд, EAFRD, EFF
ОП в България бяха ефективно въведени и вече договорираните проекти са на задоволително ниво на изпълнение, отбелязва комисията. Един проект по Кохезионния фонд бе одобрен от ЕК. Оценките на съответствие на системите за управление и контрол, изпратени от България през 2008  и 2009 г. за всички ОП бяха върнати два пъти поради слабости в ИСУН и за недостига на съответствие между одитните заключения и общото одитно мнение.
ЕК установи постоянен и близък контакт с България за по-нататъшно съветване и наблюдение на процедурата по оценка на съответствие с цел обезпечаване, че системите са правилно изградени.
JASPERS подпомага България в подготовката на големи проекти и страната е представила досега 3 големи проекта за финансиране от Комисията.
В Анекса се отбелязва, че ЕК е установила близко сътрудничество с правителството и компетентните органи по управление и контрол на ОП, за да се увери, че „са научени уроците” от прехода  от предприсъединителните фондове към Структурните фондове и да се подпомогне България по отношение процедурата по оценка на съответствие.
ЕК акцентира върху значението на достатъчен административен капацитет, на силна централна координация и мониторинг, на ефективно предпазване от конфликт на интереси и стриктно спазване и прилагане на правилата за обществени поръчки. За да подкрепи България в този аспект, ЕК осигури консултации по Закона за предотвратяване на конфликт на интереси и осигури предоставянето на значителни средства за техническа помощ и за административен капацитет по ОПТП и ОПАК. Установени слабости на ЕК в тази сфера са нуждата от повишаване на административен капацитет и от въвеждане на ефективно централно наблюдение и координация. ЕК установи слабости в законовото предпазване от  конфликт на интереси, които могат да доведат до нередности.
Препоръките на ЕК са за добра координация на фондовете на централно ниво от страна на правителството, използване на  техническа помощ за подобряване на капацитета на структурите за изпълнение. 
ЕК отбелязва, че в резултат на описаното досега,  България е създала централна координация по управлението на фондовете на ЕС, прие Закон за предотвратяване на конфликт на интереси и предприе корективни мерки по рисковите проекти. Страната изпълни мерки за гарантиране ефективността на разходите на проектите. Има индикации, че България ще изпрати отново докладите за оценка на съответствието за ОП през последното тримесечие на 2009 г
В същия дух са и оценките на ЕК към България по отношение на изпълнение на препоръките, касаещи Европейски фонд за гарантиране на земеделието и изискванията за Шенген.

Финансови данни: Бюджет 2004 – 2006

Програма      
Обща сума за разпределение на европейски фондове през периода 
( в млн. евро)
Сума, поискана от България
(в млн. вро)
Сума, изплатена от Европейската комисия

( в млн. евро
Сума, останала неизползвана


( в млн. евро)
Средства под въпрос

( в млн.евро) (към 31 юли 2009)
ФАР658,328382,123315,208    260,55782,563
За преходния период31,488    6,1333,500няма7,585
САПАРД225,93280,93661.67173,33919,070
ИСПА451,911107,993107,993няма    няма
ОБЩО1,367,659577,185488,372333,896109,218


Тагове: EU, доклад
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2221