АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Отрицателна ОВОС за "Бургас-Александруполис”
Министерството на околната среда и водите (МОСВ) е подготвило становище за нова отрицателна оценка на доклада за ОВОС по проекта "Бургас - Александруполис", внесен от "Транс-Болкан Пайплайн", научи БТА от екоминистерството. Днес ще бъде изпратено писмо до международната проектна компания "Транс-Болкан Пайплайн", създадена за реализиране на проекта за строителството на нефтопровода "Бургас - Александруполис", с което ще бъде уведомена за становището на ековедомството и ще й бъде даден нов, последен, двумесечен срок за допълване на доклада по ОВОС. В последния ден на февруари т.г. компанията внесе в екоминистерството за оценка на качеството двата доклада по проекта за изграждане на нефтопровода - за ОВОС и за съвместимост със защитените зони по НАТУРА 2000, които бяха получили негативни оценки от екоминистерството през ноември 2010 г. В края на март екоминистерството се произнесе, че докладът за съвместимост с НАТУРА 2000 е попълнен необходимата информация, но този за ОВОС трябва да се преработи в двумесечен срок. На 19 май проектната компания внесе допълнена документация по доклада за ОВОС като представи допълнителната информация касаеща двата алтернативни варианта за разтоварване на нефта в Бургас - на пристанище и на буйове, които не бяха разгледани равностойно при предишното предоставяне на документация в екоминистерството. Беше предложена и нов концепция за разтоварване на пристанище. МОСВ имаше едномесечен срок да се произнесе отново по преработения доклад, но забави оценката си заради изчакването на становищата на две от министерствата.
Така първата негативна оценка на докладите по "Бургас-Александруполис" беше получена от екоминистерството през ноември 2010 г., втората - за доклада по ОВОС - в края на март, а сега се подготвя третото отрицателно становище. От началото на годината обаче е в сила нова нормативна уредба, при което можеше да възникне казус дали получените до момента три отрицателни становища са причина за окончателно спиране на проекта или отрицателните оценки трябва да се броят следвлизането в сила на новите нормативни актове. Отказите ще се броят след влизането в сила на
наредбата и отрицателното становище от ноември м.г. няма да се има предвид, коментира заместник-министърът на околната среда и водите Евдокия Манева. Това означава, че Транс-Болкан пайплайн ще има още един шанс да допълни документацията по доклада за ОВОС след получените два отказа през март т.г. и сега.
По думите на Манева основните причини за връщане на доклада за ОВОС са свързани с безопасността и опазването на Черно море в случай на авария. Тази вероятност не е добре разработена, сериозни проблеми има и с варианта за разтоварване на пристанище, аргументира поредното отрицателно становище заместник-министърът.
По-рано днес пред БНТ министърът на околната среда и водите Нона Караджова каза, че съдържащата се в доклада информация не е била достатъчна, за да може да се вземе пълно и обективно решение. Няма достатъчно информация, свързана с алтернативата пристанище, мисля, че това е въпрос на чисто
инженерни и технически данни, посочи тя. Екоминистърът оцени дадените два месеца на "Транс-Болкан Пайплайн" като достатъчни за инвеститора да допълни информацията. Ако докладът бъде допълнен с необходимите данни, цифри и информация, съответно ще стартира процедурата за обществено обсъждане, каза Нона Караджова. Много е важно да сме обективни с информацията, много е важно хората, които искат да прочетат този доклад, или неправителствени организации, да имат възможността да разполагат с пълните данни и факти, за да няма притеснение, че има нещо скрито-покрито. Това е нашата цел - да има максимална обективност, заяви министърът на околната среда. Преди седмица руския министър на икономиката Сергей Шматко заяви, цитиран от медии: „При сегашното българско правителство е невъзможно да има развитие по проекта „Бургас-Александруполис”. „В рамките на тези преговори, които водим, не може да има прогрес по проекта. Знаейки отношението на сегашното българско правителство, не очакваме развитие”, отбеляза Шматко. „Българите непрекъснато променяха позициите си. Предлагаха ни реализацията на транспортен, а не на енергиен проект. После се премина към въпроса за екологията”, коментира говорителя на „Транснефт” Игор Дьомин.
Tweet |
|