АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Отчет на кабинета Главчев
Публикуван бе отчет на работата на служебното правителство. Ето някои основни моменти в него.
България стана пълноправен член на Шенген. Кабинетът работи целенасочено, за да финализира процеса, по който работиха редица правителства. Създаден беше оперативен щаб за реорганизация по границите и готовност за работа в Шенгенското пространство от 1 януари 2025 г. Като част от усилията за още по-добра среда за сигурност, се предприеха действия за овладяване на мигрантския натиск. В резултат - натискът върху границата намаля със 70%.
През месец октомври премиерът Димитър Главчев инициира оглед на преградното съоръжение по българо-турската граница, от който стана ясно, че компрометирани участъци по оградата не се допускат. Ремонтни екипи ежедневно обхождат преградното съоръжение и където е необходимо, реагират незабавно, като включително подсилват конкретните участъци. От началото на годината досега граничните полицаи са предотвратили над 44 000 опита на мигранти да влязат незаконно в страната.
Активно се работи за противодействие на производството и разпространението на наркотични вещества. До момента са проведени повече от 4000 специализираните полицейски операции и са задържани съществени количества дрога, разкрити са нарколаборатории и наркооранжерии.
По отношение на пътната безопасност беше повишена ефективността на административнонаказателната дейност чрез по-бърза реакция и достигане до нарушителите.
Започна основният ремонт на Дунав мост при Русе след 70 години експлоатация. Възобновено беше строителството на около 52 км от АМ „Хемус“. Работи се активно по изграждането на новия първокласен път Видин-Ботевград. Издадено бе разрешение за строеж за последните 6 км от АМ „Европа“, която се очаква да бъде изградена изцяло през следващата година.
Изготвят се технически проекти за двата участъка в посока от Кулата към София и за обхода на град Кресна по трасето на лот 3.2. на АМ „Струма“. Разширяването на 600-метров участък от магистралата край Симитли облекчи трафика в района. Подписан е договор за изработване на разширен идеен проект за скоростно трасе по направлението София - Монтана с тунел под прохода Петрохан. След тригодишно прекъсване са осигурени договорите за текущ ремонт и зимното поддържане на републиканската пътна мрежа.
Приоритетно продължи работата по Инвестиционната програма за общински проекти. От подадените 2170 заявления са сключени над 1900 споразумения с общини. Направените плащания към общините са за 500 млн. лв.
Започна процесът по договаряне с общините за изпълнение енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради - Етап II по ПВУ. Одобрени са общо 282 многофамилни жилищни сгради в 65 общински и районни администрации. Продължава усилено да се сключват договори и по Етап I на програмата, в които ще бъдат вложени близо 1,129 млрд. лв. Напредъкът по сключването на договорите стана възможен, след като екипът преодоля завареното забавено разглеждане на проектните предложения по процедурите за енергийна ефективност на жилищния сграден фонд по Националния план за възстановяване и устойчивост.
Стартирани бяха спешни мерки за борба с безводието в страната. Експертите анализираха проблемите и предложиха решения за подобряване на ефективността и контрола, осигуряване на резервни водоизточници и приоритизиране на стратегически язовири, които трябва да се построят или рехабилитират, за да се гарантират водните запаси на страната за решаване на проблема с водоснабдяването на населението и напояването на земеделските култури.
Взе се решение да се размрази проектът за изграждане на яз. „Черни Осъм“ за Плевен и Ловеч. Приключи строителството на яз. „Луда Яна“ и пречиствателната станция за питейни води към него и започна завиряването. Осигурени са и 15 млн. лв. за ремонт на водопроводната мрежа на Омуртаг. В спешен порядък бе решен проблемът с недостига на питейна вода за Кочериново.
Успешно завърши внедряването на новата информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. С новата система ще се подобри както бързината, така и достъпността до административните услуги, предвижда се разпределението на заявленията да става на случаен принцип във всички териториални звена на Агенцията.
Открит беше реконструираният ГКПП “Калотина” – първият голям ремонт на пункта от 30 години насам. Статистиката показва ръст на товарния трафик от почти 30% в тази точка за последните пет години. Пунктовете в страната са проектирани да поемат трафик от 2.5 млн. превозни средства годишно, а само през 2023 г. са преминали 4.5 милиона, с тенденция до 2029 г. да нараснат до 10 милиона. Затова правителството предприема мерки с цел облекчаване на трафика по всички гранични пунктове. Преди три месеца кабинетът започна усилени действия за разширяването на пунктовете при Малко Търново и Капитан Андреево, като целта е всички да бъдат реконструирани.
ЕНЕРГЕТИКА
От началото на октомври започна търговска експлоатация на терминала за втечнен природен газ в Александруполис, Гърция, в който българската страна, чрез „Булгартрансгаз“ има дял от 20%. Терминалът осигурява достъп до надеждни източници като САЩ, Катар, Египет и др., гарантирайки конкурентни доставки за българските потребители. Това е първа реална стъпка от цялостната концепция за създаване на Вертикален газов коридор, подкрепена от ЕС и САЩ.
„Булгартрансгаз“ ЕАД вече изпълнява проектите за увеличаване на капацитета за пренос между Гърция и България и България и Румъния като част от инициативата за коридора. Диверсификацията на доставките чрез терминала в Александруполис е стратегическа както за България, така и за Югоизточна Европа, Молдова и Украйна.
Ускорен бе процесът по реализация на проектите за местен добив от дълбоко Черно море. Със свое решение Министерският съвет издаде разрешение на „Шел Експлорейшън енд Продъкшън (96) Б.В.“ да търси и проучва за нефт и природен газ в блок „Хан Тервел“.
За първи път в своята петдесетгодишна история през месец май АЕЦ „Козлодуй“ заработи с алтернативно гориво. В 5-ти блок на атомната електроцентрала бяха заредени първите 43 касети с алтернативен тип гориво, произведено от американската „Уестингхаус“. Уестингхаус Електрик Къмпани и АЕЦ „Козлодуй“ подписаха и договор за анализи на безопасността за лицензиране на алтернативно ядрено гориво за 6-ти блок на централата.
Изпълнен беше ключов етап от работата по реализация на проекта за изграждане на нова ядрена мощност в България. На официална церемония в Министерския съвет в началото на месец ноември беше подписан договорът за инженеринг за изграждане на нови ядрени мощности в АЕЦ „Козлодуй“.
Дейностите по проектирането и изграждането на 7-и и 8-и блок на централата се осъществяват в сътрудничество с американските и южнокорейските ни партньори. Подписването на договора за инженеринг, доставка, строителство и въвеждане в експлоатация на два нови реактора в атомната ни централа между „АЕЦ Козлодуй – Нови мощности“ ЕАД, от една страна, и консорциума между Уестингхаус Електрик Къмпани и Хюндай енджиниъринг енд кънстръкшън, от друга, е фактически старт на изпълнението на проекта за новите ядрени мощности на България в заложения срок и бюджет.
Приключи ремонтът на втория хидроагрегат на най-голямата батерия в региона - ПАВЕЦ „Чаира“. Нейната работа има ключово значение за по-доброто балансиране на системата, както и за успешното интегриране на нарастващото ВЕИ производство в региона.
Дейностите, продължили 12 месеца в интензивен режим, гарантират сигурността и ефективността на съоръжението, което вече участва активно в електроенергийната система на страната. В напреднала фаза са преговорите, които НЕК ЕАД води с производителя на оригиналното оборудване – Toshiba относно средносрочно решение за ремонт на хидроагрегат 1.
Осигурено беше финансиране за миньорите от комплекс „Марица изток“ по политиките за плавна и справедлива трансформация към нисковъглеродна енергетика. В съответствие с договора за заем, сключен през август между „Български енергиен холдинг“ ЕАД и „Мини Марица-изток“ ЕАД, холдингът преведе на минната компания 16 млн. лв. на 17 октомври.
Средствата са за изплащане на трудовите възнаграждения на работещите в мините за септември. През ноември предстои нов превод в размер на 28 млн. лв., с който ще бъдат изплатени заплатите за октомври. БЕХ вече предостави целево финансиране на „Мини Марица-изток“ ЕАД за общо 56 млн. лв. за заплати на служителите през юли и август, социално осигуряване, плащания към бюджета и други.
Ползването на всички тези средства е възможно благодарение на подписаното рамково споразумение за финансиране в размер до 100 млн. лв. от БЕХ ЕАД и 50 млн. лв. от търговска банка, където холдингът е съдлъжник. Отделно от това, през октомври БЕХ ЕАД и „Мини Марица-изток“ подписаха ново рамково споразумение за финансиране в размер на 100 млн. лв. до 30 юни 2025 г. Чрез него ще бъдат осигурени средства за трудови възнаграждения на работещите в мините и по задължения на дружеството към бюджета през предстоящите месеци.
ТРАНСПОРТ
Подписани са договори за доставка на общо 25 нови електрически мотрисни влака. Двадесет от тях са финансирани със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, а други пет – от Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027. Възложител на двата договора е Министерството на транспорта и съобщенията, а изпълнител - консорциум „Шкода Транспортейшън и Шкода Вагонка“. Стойността на подвижния състав е 640 млн. лева, а срокът за доставка е 2 години. Предвижда се мотрисите да обслужват пътниците по най-дългите жп направления в страната - София-Бургас, София-Варна и София-Русе, както и в по-къси разстояния като София-Драгоман.
В изпълнение на Плана за преструктуриране на „Български пощи“ ЕАД, одобрен от Европейската комисия, е подписан протоколът за увеличение на капитала на дружеството с 50 млн. лв. По този начин „Български пощи“ ЕАД вече не е предприятие в затруднено положение и има възможността да получава от държавния бюджет действително доказаните разходи за изпълнение на възложените услуги от общ икономически интерес. Изпратено е уведомление пред ЕК за държавна помощ за изпълнението на универсалната пощенска услуга.
ОТБРАНА
Увеличи се броят на кандидатите за военна служба, продължава последователната политика за повишаване на бюджета за отбрана до 2,5 %. От 1 ноември са увеличени порционните пари от 200 лв. на 300 лв. От януари трудовите възнаграждения се очаква да нараснат с 30 процента, а за някои категории от войнишкия състав и повече.
Предприеха са реални стъпки за замяна на системата за противовъздушна отбрана и стъпки за подготовка на дружествата ТЕРЕМ за асемблиране на бойните машини „Страйкър“;
Извършен бе успешен тестови полет на първия български изтребител F-16 Block 70. Ускорява се изграждането на инфраструктурата за приемане на изтребителите. Получена беше и система за виртуална реалност, позволяваща в реален мащаб изучаване на F-16 Block 70.
ТУРИЗЪМ
След подписване на историческия меморандум с Япония през месец септември в Токио, с който се поставя основата за по-активни туристически връзки между двете страни, бе стартирана инициативата за общ интегриран туристически продукт Бранд Балкани.
На официални срещи на ниво министри на туризма с Румъния, Черна гора и Албания, България представи инициативата си за създаване на Дестинация „Балкани“, която да привлича туристи от Япония, Китай, Северна и Южна Америка чрез интегриран туристически продукт. Целта е чрез откриване на директни въздушни линии между балканските столици, с едно пътуване туристи от презокеанските пазари да посетят две или повече балкански държави.
По данни на НСИ от месец януари до края на месец септември 2024 г. в страната са влезли рекордният брой от 10.7 милиона чуждестранни посетители. Това е с 200 хиляди повече туристи от броя на посетилите страната чужденци за най-добрата до сега 2019 г.
Създаването на Туристически гаранционен фонд е изцяло в защита на интереса на крайните потребители. Продължена беше дейността на работната група по финализиране на законопроекта за създаване на Гаранционен фонд, след обществените консултации, който да получи одобрението на целия сектор и заинтересованите страни.
Tweet |
|