АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Официален дебют на АББА
В САЩ е буквално факт приказката, че парите се търкалят по земята, казва Севдалин Спасов, президент на Американо-българската бизнес асоциация (АББА), базирана в София и Вашингтон.
В интервю за БТА по повод официалния дебют на АББА, той разказа, че асоциацията е създадена от бизнеса за бизнеса и целта й е да подпомага малките и средните предприятия от двете страни на Океана да навлизат на ответния пазар и да се развиват устойчиво. Дейността й започва през пролетта на тази година, а вече има 15 членове, които са заети в различни сфери - ИТ, туристически услуги, производство на напитки. Повечето са български фирми - някои вече имат дейност, а други искат да навлязат на американския пазар.
Президент на АББА от американска страна е Елиз Несторов, която е заминала за САЩ преди повече от 20 години. Изпълнителен директор е Румяна Йорданова. Другите учредители са Диана Пазаитова, Виктор Меламед, Алекс Нестор, Невена Давидова, Николай Цветанов, Добрина Ъстън. "Всички ние сме хора от бизнеса и това ни прави гъвкава и работеща асоциация", каза Спасов.
В България той е председател на Българската асоциация кръгов текстил (БАКТ), както и основател и изпълнителен директор на "М Холдинг". Фирмата има около 50 магазина за текстил и дрехи втора употреба в България и Гърция, а от 12 години работи в САЩ.
"Първите три години в САЩ бяха много трудни, едва не фалирахме, но после, когато успяхме да навлезем на пазара, нещата се развиваха по съвсем различен начин. Днес вече работим с 13 склада в Америка, в 12 щата, имаме над 2000 локации, в които събираме текстил с контейнери по улици, молове, шопинг центрове и други. След 12 години вече усещам удовлетворение от работата си там, а и имам създадени много контакти. Затова решихме заедно с Елиз Несторов да подкрепим малки и средни фирми в техния път", разказа Севдалин Спасов.
Цел на асоциацията е и да привлича и подпомага представителите на българската диаспора в САЩ да се завръщат и да инвестират в България. "Имаме чудесни хора, заминали преди 15-20 години, които гледат с носталгия назад и все по-малко неща ги задържат в Америка, но се притесняват", каза Спасов.
По неофициални данни българите в САЩ са около 200 000, дори 5 процента да привлечем да се върнат в България, пазарът на недвижими имоти у нас може да процъфти, смята той. Според него това е чудесна възможност за увеличаване на външните инвестиции, защото тези хора биха инвестирали във висок клас имоти.
Третата основна цел на асоциацията е да работи активно за подобряването на бизнес средата и утвърждаването на върховенството на закона в България. По думите му това е изключително важно за външните инвеститори, които искат сигурна среда за правене на бизнес и първо питат каква е тя у нас.
Какво трябва да знаят българските фирми, които гледат зад Океана?
САЩ не са една държава, а федерация с 50 различни щата. Всеки има своите индивидуални закони, има рестрикции за дейности, които не могат да се извършват. Това означава, че трябва много добре да се проучи къде искаме да си регистрираме фирмата, защото данъчното облагане е различно, обясни Севдалин Спасов. От асоциацията виждат своята роля именно в съветите, които могат да дадат на прохождащи на чуждия пазар фирми.
"За да открием банкова сметка, трябва да имаме регистриран адрес, а за да имаме регистриран адрес, ни трябва банкова сметка, ето един Параграф 22. За една малка компания това е предизвикателство", даде пример той.
Кредитният рейтинг е много важен. В САЩ всяко нещо е застраховано и трябва да се работи с подходящи застрахователни брокери. Там брокерите са необходимото зло, защото те са задължителни посредници, които не можеш да прескочиш и разликата идва от мащаба, допълва той. И все пак въпреки трудностите смята, че с подходящите съвети и помощ, а и с желание, компаниите ще успеят да се справят.
Кои сектори са най-привлекателни и най-бързо могат да се развият?
По думите му български компании традиционно инвестират в САЩ в ИТ сектора. "Бългериън иновейшън хъб" е от много добре работещите организации там. Може почти във всички сфери да се работи, стига да се подходи по правилния начин и да има желание", убеден е президентът на АББА.
Като сериозен проблем асоциацията установява това, че България няма търговски представители в най-голямата икономика в света. "В нито едно от българските консулства няма изпратено търговско аташе, което да подкрепя бизнеса. Цитирам междинния доклад "Трансгранична икономика" от 2023 година, че за 2021 година 10 065 българи работят за американски компании в България, а само 306 американци за български компании в Щатите. България изнася за САЩ стоки за 1,2 млрд. долара за 2021 г. и внася четири пъти по-малко. Българският износ при услугите е около 400 млн. долара, а американският за България е около 300 млн. долара", посочи Спасов.
Той даде пример за разликите в мащаба и с дейността на своята компания. "В България и региона на Гърция, Румъния работим близо 30 години и в момента реализираме между 40-50 млн. лева годишен оборот. Горе-долу същия оборот достигнахме в САЩ само за 12 години, тоест за много по-кратък период от време. Съответно печалбата в САЩ е четири пъти по-голяма. Което там правим със 100 души, тук правим с 600. Събраните дрехи втора употреба там са един ненужен отпадък, който за нас е ценна суровина", каза Севдалин Спасов.
Публичният дебют на АББА ще бъде днес от 18:00 часа в хотел "Хилтън", София. За представянето на асоциацията у нас специално ще дойдат и гости от чужбина.
Tweet |
|