АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Очертаха пътя към достъпни електромобили
07:30 | 22.11.2023 953 коментари 0
Според Джак Чен всяка компания може да произвежда автомобили дори, ако няма доставчици, фабрики или чертежи. Един бизнес би могъл да направи това чрез аутсорсинг - същият бизнес модел, който беше широко възприет в сектора на потребителската електроника. Компании като Sony и Apple осъзнаха предимствата на този метод преди десетилетия, пише Уолстрийт Джърнъл.
При този метод е по-лесно да прехвърлиш производството на продукти като PlayStation и iPhone на подизпълнители като тайванската Foxconn Technology Group. Джак Чен ръководи филиал на Foxconn, който може да възприеме подобен подход с електрическите превозни средства и да намали разходите. Целта е да се намали значително разликата между електромобилите в САЩ, където някои скъпи модели събират прах при дилърите, и в Китай, където електромобилите са заели голяма част от пазара и средната им цена е наполовина по-ниска от тази на американския пазар. Мнозина в индустрията се питат дали производителите на автомобили ще се интересуват от този бизнес модел, тъй като са свикнали да създават свои собствени дизайни и сами да сглобяват превозните средства. Автомобилни компании, включително General Motors, Volkswagen и Toyota, изграждат електромобилни платформи, които според тях им дават предимство пред конкуренцията. Toyota, например, работи върху проекти, които да осигурят на бъдещите є електромобили по-просторни кабини и по-голям пробег. Засега Чен се фокусира върху Азия, където вече се усеща вълнението около новия подход. Самият той го е използвал, когато съосновава китайския стартъп за електромобил Nio Inc., който проектира своите превозни средства, но работи с друг китайски производител за сглобяването им. 64-годишният Чен, роден в Тайван, внася автомобилен опит в аутсорсинга, включително в китайския бизнес на Ford Motor и във Fiat. Воденият от Foxconn консорциум, който Чен сега ръководи, се нарича Mobility in Harmony, или MIH. На автомобилно изложение в Токио той показа триместна концептуална кола. Чен каза, че MIH разговаря с компании, които се интересуват от неговите платформи, и вижда корпоративни клиенти в Югоизточна Азия като потенциални клиенти. В сравнение с превозните средства, задвижвани с бензин и дизел, електромобилите изискват по-малко части и разчитат повече на софтуер. MIH ще предложи на клиентите стандартизиран пакет от електромобилни части и софтуер, който те могат да персонализират. Чен каза, че вратата му е отворена, ако Apple почука с план за електромобил. “Това е като с телефоните”, казва той. Foxconn се превърна в най-големия подизпълнител при производството на потребителска електроника в света с центрове като т. нар. iPhone City в Централен Китай, който разполага с дневен капацитет от стотици хиляди устройства. Въпреки че Foxconn развива бизнес с производителите на автомобили в САЩ, по-голямата част от автомобилния ѝ отпечатък е в Азия, където вече доставя части за Tesla. През последните години компанията натрупа мрежа от съоръжения за производство на автомобили и части в Югоизточна Азия, включително чрез инвестиция от 200 млн. долара във Виетнам. Foxconn изгражда монтажен завод в Тайланд чрез съвместно предприятие с тайландска компания. Ръководителите на Foxconn обявиха, че влагат до около 600 млн. долара годишно в нови инициативи, водени от електрификацията в транспорта.Foxconn се фокусира и върху Индия, където планира да започне проекти за електромобилни компоненти през следващата година. Спред Чен консорциумът MIH, който се състои от повече от 2000 компании, включително доставчици на автомобилни части и софтуер, цели да осигури компоненти за половината от всички електромобили през следващите три до пет години. Това би било стъпка към по-широката цел на Foxconn да произвежда почти половината от електромобилите в света. Но на компанията є предстои дълъг път. MIH едва започва да сключва сделки с клиенти, докато производственият бизнес на Foxconn изгражда само няколко електрически модела към момента. източник: в. Труд
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg