АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
П. Мутафчиев: Ликвидират железниците
"С действията, които бяха предприети от правителството и ръководството на БДЖ през последните няколко дни се сложи старт на ликвидацията на железопътния транспорт в България", заяви депутатът от парламентарната група на Коалиция за България и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев.
От Коалиция за България са на мнение, че се поставя се началото на реалната ликвидация на железопътното дружество . Те твърдят, че отменянето на влаковете в светлия период на деня ще доведе до още по-голяма загуба на железниците. "Спряха пътническите превози точно в най-печелившия период, когато са Коледните празници, когато най-много български граждани пътуват", заяви Мутафчиев. Според него едно такова действие поставя в много по-тежка ситуация министъра на транспорта Ивайло Московски при преговорите с кредиторите в Германия. "След като това некомпетентно и злонамерено ръководство се опитва да намали приходите, как ще убедят, че трябва да се разсрочат кредитите и че ще ги изплащат", запита Петър Мутафчиев.
По повод приватизацията на "Товарни превози", Мутафчиев посочи: "Знаете ли, че БДЖ ЕАД, както се казваше преди реформата на сегашното ръководство през миналата година, е включена в забранителния списък. С промяна от март 2010 г. сегашното управляващо мнозинство позволява обособени части от предприятията да се продават без решение на Министерския съвет, само по предложение на дружествата с разрешение на принципала – на министъра, към който е това дружество. Къде в закона е вписано, че това може да стане за предприятия, които са в забранителния списък и това не е ли заобикаляне на закона, за да се постигнат цели, които още от 2010 г. се следват от това управление", пита Мутафчиев.
Той коментира и писмото, което министърът на транспорта е изпратил писмо до Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, с което определя изискванията за кандидатите за приватизация на "Товарни превози". Кандидатът да купи дружеството трябва да е стратегически инвеститор и трябва да бъде лицензиран ЖП превозващ с минимум 10 г. опит и като ЖП оператор, да бъде със среден годишен оборот за последните 3 години – 500 000 000 евро, да няма непогасени публични задължения. Според бившия транспортен министър няма такъв стратегически инвеститор, който да отговаря на тези условия.
Втората възможност за участник в приватизацията е кандидатът да бъде финансов инвеститор, отговарящ на следните изисквания: да управлява финансови активи и да притежава дялови участия в други дружества на обща стойност не по-малка от 1 млрд. евро и да има собствен капитал не по-малко от 25 млн. евро. От второто предложение разбираме, че явно имат някой предвид, но това вероятно ще стане ясно, след като приключи приватизационната сделка, смята Мутафчиев.
"Намалявайки пътническите превози, свивайки товарните превози и прехвърляйки голяма част от обслужването на автомобилния транспорт, средствата за железопътна инфраструктура ще бъдат много повече, отколкото сега се отделят за БДЖ", заяви Мутафчиев. "Някой умишлено води железниците към фалит. Когато спираш пътническите превози преди Kоледа и Нова година – това е опит за фалит на фирмата", коментира от своя страна и депутатът от левицата Антон Кутев. /БГНЕС
Tweet |
|