EUR 1.9558
USD 1.8068
CHF 2.0847
GBP 2.3463
CNY 2.5360
you tube
mobile version

Пазарен трик: Старите бири се завръщат

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Пазарен трик: Старите бири се завръщат

mail09:20 | 10.04.2016прегледи 4707 коментарикоментари 0


EconomyNews.bg

Трите големи пивовари „Каменица”, „Загорка” и „Шуменско”, съответно собственост на американо-канадската „Молсън Коорс“, нидерландската Хайнекен” и датската „Карлсберг”, зарадваха любителите на пивото с легендарни марки от социалистическо време или 19-ти век. Възкръсването на старите марки е по повод юбилеи на българските пивоварни. Ето кои са те.

"Каменица" пуска на българския пазар нова марка бира в ретро стил. "Старо пиво" е произведено по случай 135-годишния юбилей на пивоварната и се предлага в бутилка, която е реплика на опаковка от миналия век. Юбилейното "Старо пиво" е създадено изцяло в духа на българските пивоварни традиции от 1881 година. Бутилката е с обем 400 мл и няма етикет, защото идва от времето, когато самата бира е била етикет. Типичната за онова време гравюра "Собственостъ на пивоварница Каменица Пловдивъ" е положена на лицевата част на бутилката.

По случай 50-годишния си юбилей бира „Шуменско Специално“ се завръща в своя оригинален вид – с емблематичната бутилка „бомбичка“. Пивото ще се предлага само в малката 0,33 мл. стъклена опаковка, която ще е оборотна, т.е. за многократна употреба – както е била и преди 50 години. Продуктът ще се предлага с характеристиките, които са били типични за първата варка на „Бомбичката“ - с 5,2% алкохолно съдържание и 12 ˚P (градус плато).

„Бомбичката“ се появява за първи път на пазара през 1966 година и постепенно се превръща в първата национална бира на България. Тя става официалната бира на „Балкантурист“ и на „БГА Балкан“. През 80-те години „Шуменско специално“ печели пет златни медала и палма от Световната организация по качеството „Монд Селексион“.

Ретрото очевидно е на мода, но е и успешен маркетингов ход. „Загорка Ретро” вече е на пазара и е главната причина за добрите финансови резултати на компанията-майка, която отбеляза 27,6% ръст на печалбата и превърна 2015 г. в най-успешната за пивоварната от приватизацията през 1994 г. насам. Ретро бирата е прясно филтрирана и бутилирана бира без допълнителна термична обработка с 4,5% алкохол и трайност едва 8 седмици. Любопитна е и бутилката, в която са инвестирани 1 млн. евро, тъй като специално за тази марка е изработен нов калъп по стари чертежи. Самата „Загорка” е в производство от 1958 г.

Заиграването с отминали времена и търсенето на емоцията са отражение на тенденцията да се ухажват българските потребители, тъй като делът на износа на родна бира е минимален. Проблемът е, че въпреки ръста от над 1% на бирения пазар, той се влияе изключително от климатичните условия и демографския фактор. По данни на „Загорка“ АД обемът на бирения пазар през 2015 е достигнал 5,3 млн. хектолитра и средна консумация на глава от населението от 72 литра, което е напълно съизмеримо с европейските цифри. Миналата година бе благоприятна от гледна точка на времето – 25% по-малко дъжд и повече часове слънцегреене.

„Карлсберг България” обаче прогнозира спад от поне 1% тази година. Консумацията на бира стагнира, според наблюденията на мениджърите на компанията, макар че цените у нас са сред най-ниските на регионално ниво. Донякъде това се дължи на спецификата на местния пазар. Например, повече от 60% е пазарният дял на пластмасовите бутилки. За сравнение, в Сърбия той е наполовина. Прогнозата е, че този сегмент е достигнал своя връх и едва ли ще се повишава през следващите години. Забелязва се ръст в стъкления сегмент. Сегментът с неизползван потенциал е на наливното пиво с дял от едва 5%.

Надеждите на големите пивовари са свързани с очакванията за ръст в туризма, който да повлияе благоприятно на бирения пазар у нас. Всички са единодушни, че Европейското първенство по футбол тази година във Франция няма да се отрази на продажбите, тъй като България не участва.


Тагове: бира, ретро
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg