АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Пазарът на айрян +10 млн. лв.
Екип на EconomyNews.и bg Region.bg
През последните три месеца цените на висококачествените млечни суровини нараснаха със 70%, каза изпълнителният директор на млекопреработвателната компания "Лактима Балкан" Михаела Христова. Причината са европейските регулации, чрез които през последните три месеца се субсидират фермерите, за да ограничат производството на мляко. При по-малко производство и засилено търсене логично се стига до повишение на цените, освен това като тенденция се забелязва и все по-голямата липса на качествени суровини, допълни Христова. "Лактима Балкан" обаче има установени отношения с фермери от региона и лоялността на дългогодишното им партньорство засега не води до пряко повлияване от тенденцията за оскъпяване на суровините. Ако тенденцията се задържи обаче, в бъдеще може да се повишат цените на млечните продукти за крайния потребител. Самата компания, която е базирана във Велико Търново, отбелязва 20 години от своето съществуване. Млад мениджърски екип, модерно оборудване е характерно за производствената база.
2,5 млн. лв. са инвестирани последно в модернизации, машини и високотехнологично оборудване. Целта е оптимизиране на процесите и поддръжка на хигиената на високо ниво. Инвестициите позволяват запазването на хранителните свойства на млякото и млечните продукти и увеличаването на срока на годност по естествен път. „При нас хигиената е на фарма ниво, а за висококачествените продукти разчитаме на доказан екип от професионалисти” – отбеляза още Михаела Христова.
Тук пътят на млякото от суровината до готовия опакован продукт преминава в изцяло затворена и защитена от външни влияния среда. Високите технологии обаче не заместват човешкия фактор – в производствената база работят 60 души от общо 120 души персонал на компанията.
Тенденциите
Най-известният продукт на Лактима е айрян Балкан, който всяка година бележи около 30% ръст в продажбите заради добрите си хранителни свойства и тонизиращ ефект. Над 10 млн. лв. е пазарът на айрян в България през последната година. Ръстът в стойност е 18.2%.
Друга тенденция е, че за периода 2015 – 2016 г пазарът на пълномаслени и високомаслени кисели млека нарасна с 10% и премина границата от 50% пазарен дял.
Потреблението на пълномаслено кисело мляко с над 3.6% масленост, на айрян и на био млечни продукти нараства съществено през последните години. Това е ясно доказателство за предпочитанията на потребителите към по-пълноценна храна, които да удовлетворяват ежедневните нужди на тях и на децата, обясни Михаела Христова.
Броят на сертифицираните био производители в млечния бранш се е покачил с 50% за същия период. Близо 2 пъти е нараснал броят на животните в био фермите през 2015. Лактима също пуска своя био серия млечни продукти.
Лабораторният контрол на всички продукти на великотърновския производител е четиристепенен: физикохимичен анализ на суровината, различни физикохимични и хигиенни анализи по време на производствения процес, микробиологичен и физикохимичен анализ на готовата продукция, периодично изпращане на проби в независима акредитирана лаборатория.
Компанията в в цифри
Приватизация: 1996 г.
В периода 1996-1999 г. има промяна в бизнес модела – производството на сирене и кашкавал, отличаващи се с по-дълъг производствен цикъл, се спира, и се преминава към производството на кисели млека. В този период на сътресения на пазара, негарантирани цени и инфлация, това се оказва ключов избор за оцеляване на компанията.
От кофичка към бутилка: През 2011 г. мениджърският екип въвежда бутилката за опаковка на айряна, измествайки традиционните кофички и успява успешно да наложи промяната в потребителските навици.
Продуктово портфолио през годините: 65 вида и вкуса млечни продукти
Произведено прясно и кисело мляко за целия период: 161 000 тона
Произведен айрян за целия период: 101 000 тона
Инвестиции в производството за периода 2014 – 2016 г.: над 4 млн. лв.
Разпространение на продуктите: близо 300 населени места в страната
Tweet |
|