EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Пазарът на труда през 2022. Къде ще работим?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Пазарът на труда през 2022. Къде ще работим?

mail06:15 | 16.08.2015прегледи 2414 коментарикоментари 0


Служители на глобалния офис на PwC се занимават с изследване на тенденциите и със съставянето на прогнози за развитие, включително и на пазара на труда.
Те трябва да дадат отговор на въпросите, къде ще работим през 2022 г., как нашата привична работна среда променя информационните технологии, социалните мрежи, Big Data, изкуствения интелект, глобализацията, екологичните и демографски предизвикателства, ще се намери ли място в бъдещия свят за мениджърите, отговарящи за подбора на кадри. Основа за такава прогноза служат изследванията. В рамките на нашето изследване "Бъдещето на трудовата дейност: пътешествие през 2022" консултантите на PwC анкетираха 10 000 специалисти от Китай, Индия, Германия, САЩ и Великобритания, а също така 500 директори, отговарящи за кадрите и персонала, за да научат тяхното мнение как ще се промени работното пространство в близките няколко години.
Установи се, че две трети от участниците смятат, че светът на бъдещето ще бъде изпълнен с възможности и те ще са успешни в него. Според тях, през 2022 лекарите ще се научат да провеждат безконтактни операции, намирайки се в различни страни с пациента, ще разполагаме с нови коли без шофьори, в хотелите ще работят роботи, студентите ще бъдат разтревожени от проблема с безработицата, границата между работата и живота ще се размива и особено значение ще придобива грижата за здравето на сътрудниците. Както показа нашият анализ има три различни варианта за това как ще се развие бъдещето. Условно те са наречени "син свят", "оранжев свят" и "зелен свят".
В "синия свят" ще властват корпорациите, чието влияние ще бъде сравнимо с влиянието на държавата. Това е светът на парите, амбициите и кариеризма, светът на жестоката война за таланти, на които ще се предлага високо възнаграждение, статут и стабилност. Сътрудничеството на корпорациите с най-добрите университети ще бъде залог за генериране и внедряване на иновационни идеи. Технологиите ще позволяват не само моделирането на профилите на най-добрите кандидати с оглед на всички необходими компетенции, но и да се измерва продуктивността на всеки човек. Разривът между успешните и неуспешните сътрудници ще расте. В обмен на пари и кариера корпорациите ще получат правото да осъществяват постоянен мониторинг върху изпълнението на задачите и поддържането на здравословния живот на сътрудниците на работното място и извън него. Интересното е, че над 30% от анкетираните /главно младежи/ не виждат проблем в сензорния контрол за тяхната ефективност. Ролята на управлението на персонала ща нарасне: HR-директорът ще се намира в центъра на стратегическата и операционна функция на управление на процесите в компанията и вероятно ще съчетава две роли – управление на талантите и финансите. Основният фокус на работата ще бъде концентриран върху задълбочения анализ на данните, идващи от различни източници с цел по-нататъшно повишаване на ефективността. На HR-професионалистите ще им се наложи да усвоят финансовата дисциплина, анализ и статистика, за да оценяват правилно, да награждават и мотивират успешните и амбициозни сътрудници от "синия свят".
В "оранжевия свят" развитието на технологиите ще доведе до появата на нови бизнес модели, които ще позволят на малки групи успешно да се конкурират с гигантските корпорации за сметка на намаляване на разходите, иновативност и по-голяма скорост на промените. Но гъвкавите бизнес модели означават и кариерна гъвкавост: работата на дългосрочен договор ще остане в миналото и професионалистите ще могат свободно да се предвижват по света, без да са собственост на корпорациите и да правят проекти, които са им интересни. Служителите ще бъдат лоялни на професиите си, а не на конкретния работодател, ще нарасне ролята и значението на професионалните мрежи и организации. В "оранжевия свят" ролята на управлението на персонала може да се сведе до наем и администриране на служителите. Малките компании няма да имат нужда от HR-специалисти, при необходимост ще наемат външни лица. 40% от анкетираните са убедени, че традиционният трудов пазар ще остане в миналото и всеки кандидат ще представлява свой собствен персонален бранд, във връзка с това ще нарасне и важността и значението на професионалните и комуникативни компетенции.
"Зеленият свят" е светът на социалната отговорност. Анкетираните не изключват, че екологичните проблеми и недостига на ресурси ще доведе до осъзнаването на социалната отговорност на бизнеса в противовес на прочутото твърдение на Милтън Фридмън, че социалната отговорност на бизнеса – това е само увеличаването на печалбите. В "зеления свят" компаниите ще се интересуват от решаването на социалните, етичните и екологични въпроси, а отличителната черта ще стане тясното сътрудничество между клиентите, доставчиците и обществата в името на постигането на социално значими цели и опазването на околната среда. При това стремежът да се запази околната среда ще бъде предизвикан не толкова от вътрешното желание на хората, колкото от необходимостта от разумно и икономично използване на ресурсите на планетата. В "зеления свят" функцията на управление на персонала се концентрира около човека. Основните задачи на мениджърите по кадрите ще стане обучението, адаптацията и подкрепата на персонала, създаването на положителна атмосфера и социално значим бранд, а също така грижата за здравословния начин на живот на сътрудниците. Отделите за персонал ще се концентрират върху прокарването на корпоративните ценности и спазването на високите вътрешни етични стандарти. 65% от анкетираните желаят да работят в социално отговорна компания.
Какъвто и да се окаже трудовият свят през 2022 г. той при всички положения няма да е еднополюсен. Но при всички сценарии ще се наложи развиване на професионални навици, а също така на умения да се разбира гледната точка на другите, за да се изграждат отношения и да се работи за общата цел.
 

-----------------
Светлана Круглова, директор на PricewaterhouseCoopers /PwC/ в Русия. Нейната статия е публикувана във в. "Ведомости".
превод:БГНЕС


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg