АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Пазарът на употребявани автомобили във възход



Пазарът на употребявани автомобили в редица европейски страни е във възход. Това става на фона на поскъпването на новите коли заради инфлацията и в условията на по-високи мита върху вноса на автомобили в САЩ, наложени от администрацията на американския президент Доналд Тръмп.
Защо да си купим кола "втора ръка"
В Испания две трети от тези, които планират да си купят кола, предпочитат автомобилите "втора ръка" вместо новите, най-вече заради по-ниските цени на употребяваните превозни средства. Това сочи проучване на испанския Институт за проучвания в автомобилния сектор (Ideauto).
Пабло Барио, който живее в столицата на Испания, неотдавна си е купил употребяван автомобил.
"Имах "Опел Астра" (Opel Astra), който не покриваше екологичните изисквания. Тъй като живея в Мадрид, щеше да бъде невъзможно да продължа да го карам в града", посочва 36-годишният мъж.
Преди няколко години Пабло започва да си търси друга кола.
"Накрая си купих малък ван "Фолксваген Къди" (Volkswagen Caddy) от пазара на употребявани превозни средства, тъй като беше много по-евтин в сравнение с чисто новите. Ванът беше едва на две години и с малко километри пробег", разказва Пабло Барио пред вестник "Ел Паис".
Испанската компания "Флексикар" (Flexicar) е сред лидерите на пазара на употребявани автомобили. Тя посочва, че през последните 5 години той нараства с равномерни темпове.
"След пандемията (от КОВИД-19 - бел. ред.) се увеличиха сроковете, в които купувачите на нови превозни средства, могат да ги получат, дори след като са ги платили. Заради това много хора, на които им трябва веднага превозно средство, откриха, че пазарът на употребявани превозни средства е решение за техните проблеми", посочват от "Флексикар".
Срокът за доставка при покупка на нов автомобил може да варира от три до шест месеца. Когато купувате употребяван автомобил, почти веднага получавате колата, отбелязват представители на испанската компания.
Те акцентират и върху факта, че застраховките от типа на "Автокаско" са по-евтини за автомобилите "втора ръка" в сравнение с тези, които се предлагат за новите коли.
Пазарът на употребявани автомобили в България
Употребяваните коли у нас поскъпнаха средно почти двойно след края на пандемията от КОВИД-19, сочат данни от обявите за продажба на автомобили "втора ръка", публикувани в специализирани сайтове.
Те продължават да поскъпват на фона на сериозното покачване на цените на новите автомобили.
Още в края на април 2024 г. заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) в България Любомир Доросиев акцентира върху сериозното поскъпване на новите автомобили.
"Ако по време на пандемията и малко след нея се сблъскахме със сериозна липса на нови автомобили, то днес проблемите са различни. Автомобили има, за нови се чака по-малко, но цените им са двойни. Ако едно клиент в Западна Европа е плащал от бюджета си 700-800 евро на месец за нова кола, сега плаща двойно повече. И това определено не се връзва със сметките му", посочи експертът.
Колите на старо с бензинови двигатели постепенно изместват дизеловите, които доминираха пазара на употребявани автомобили в България години наред, установи справка на сред специализираните сайтове.
Митата на Тръмп
По-рано заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА) в България Любомир Доросиев коментира евентуалните последици за пазара на употребявани автомобили у нас от по-високите мита върху вноса в САЩ, въведени от американския президент Доналд Тръмп.
Любомир Доросиев посочи, че вносът на американски автомобили "втора ръка" е основно свързан с коли, които са ударени или са с други проблеми. Търсят се, защото цената им е ниска. Някои от тях се купуват, за да бъдат ремонтирани и препродадени, показват наблюденията му.
Българският експерт смята, че допълнителното облагане ще оскъпи вноса от САЩ излишно и тази търговия у нас е възможно да се свие, ако не и да спре напълно.
"Износът на нови автомобили от Европа към САЩ ще бъде по-скъп за американците, защото те плащат последния налог във вид на 25 процента повече мито", отбеляза още Доросиев.
Неговото мнение се споделя и от редица западни експерти в сферата на автомобилната индустрия. Те посочват, че новите мита върху вноса на коли в САЩ вероятно ще увеличат цените на много автомобили в страната. Очаква се заради новите по-високи тарифи да поскъпнат и автомобилните части. И всичко това ще бъде платено от потребителите в САЩ.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп отговори задочно на експертите. Той каза, че не е предупреждавал ръководителите на автомобилните компании да не повишават цените с влизането в сила на новите мита за вносните превозни средства. Пред Ен Би Си Нюз американският президент заяви, че "не му пука" дали те ще повишат цените.
"Надявам се, че те (автомобилните компании - бел. ред.) ще повишат цените, тъй като ако го направят, хората ще купуват повече коли, произведени в Америка. Имаме много от тях", посочи Тръмп пред Ен Би Си Нюз./БТА
Tweet |
|