АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Пазарът на хляб възлиза на 700 млн.лв.



Хлябът и хлебните изделия са една от растящите категории в сектора на храните и напитките през 2015 г., макар и с под процент, показват данни от специалното издание "Регал 500+". По стойност на генерираните продажби общо тя се нарежда на трета позиция с почти 688 млн. лева приходи за периода. Докато през 2014 г. продажбите в подкатегорията "Хляб" са почти на нивата от предходната година, през 2015 г. те падат с 3.6% до 318 млн. лева, въпреки че броят на компаниите, декларирали продажби на хляб, е нараснал с 28 до 353. От сектора обясняват тези данни с намаляващата консумация на хляб през последните години, което се потвърждава и от последните данни на Националния статистически институт за доходите на домакинствата за последните десет години до 2015 г. Те показват, че потреблението на хляб и тестени изделия намалява с 3.7 кг средно на лице спрямо 2004 г. Главната причина за тази трайна тенденция е промяната в хранителните навици на българите и търсенето на диетични и здравословни продукти. Производителите смятат обаче, че хлябът незаслужено е натоварен с негативите на твърде калоричен продукт, който не се вписва в желания модел на хранене, и това намалява консумацията му.
Производителите на хляб
Тенденцията не засяга сериозно първите 25 дружества в класацията. Оборотите им също намаляват, но с по-малко (1.2%) на фона на общия спад. През 2015 г. те достигат общо 181 млн. лева (57% от общите продажби в подкатегорията). Приходите от износ на хляб са едва 1.3%. За цялата категория на хляба и хлебните изделия обаче те са с дял 19% от общите, или 18-о място сред 25-те в сектора, главно благодарение на експорта на хлебни изделия. В подкатегорията на хляба само четири компании в топ 25 отчитат износ, като приходите от него са едва 4 млн. лева общо за всички играчи на пазара, 3.4 млн. лв. от които са генерирани от една компания.
Tweet |
|