АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
"Палмата" намери нови пробойни
Преди още да усетим победата над „палмата“ в млечните продукти, пазарът ни сигнализира за още „пробойни“, отбелязват от Асоциацията на потребителите. Те са получили опаковка от иначе добре рекламиран хляб „Баварски пълнозърнест“, произведен от „Добруджански хляб“ АД – гр. Добрич. За тежест той е представен като микс от „европейско качество с регионални добруджански традиции“.
Кое смущава в този микс от модерност и традиции?
В съдържанието му четем: пшенично брашно тип 500 – 66%, ръжено брашно – 6%, вода, маргарин, растително масло и хидрогенирани растителни мазнини, емулгатори, сол, консервант, регулатор на киселинността, ароматизант, оцветител, хлебна мая, сол, течна ръжена закваска, технологична добавка, емулгатор Е 472е, тъмно малцово брашно, подправки, консерванти. В почти всяка група има по още 4-5-6 допълнителни съставки.
Въпросите
Едва ли „регионалните добруджански традиции“ включват влагането в хляба на хидрогенирани мазнини. Подвеждащата реклама навярно ще изкуши и болни потребители на диета. Друг е въпросът дали тъмен, пълнозърнест хляб може да се получи от 66% бяло брашно тип 500. Тук се разчита на оцветяването, което често сме откривали в тъмните и „диетични“ видове хляб. Едно бързо непредставително проучване по рафтовете на кварталния магазин показа, че закуските, шоколадите, бонбоните, вафлите, различните лъскави десерти задължително съдържат палмово масло. Точно тези продукти, които по празниците сме изкупили и дали на децата с тонове. Явно, пощадени от последната кампания срещу „палмата“, те ще ни мъчат още години, докато се раздвижат здравните органи.
Отговорът
Но вината е и наша. Ние продължаваме да пазаруваме по наследения от икономиката на дефицита тертип: каквото докарат или най-евтиното. Хубавото на свободния пазар обаче е, че той дава СВОБОДЕН ИЗБОР на потребителите. Властта е в ръцете им – те държат и ножа, и хляба. Ако всички престанем да купуваме хляб, сирене, салами, напитки, бонбони, вафли и т.н. с „палма“, Е-та и всякакви „подобрители и заместители“, по логиката на здравословната конкуренция те ще отпаднат от пазара, защото ще доведат производителите и търговците си до фалит. Така постъпиха полските потребители, недоволни от поскъпването на кафето. Солидарни до един, те не купуват кафе, докато само след няколко дни цената му не се нормализира. Така постъпиха и чешките потребители, които… Толкова е лесно, нали?
Tweet |
|