АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Парите не са желаният подарък за Коледа
Официално е: ако искате да покажете, че държите на човека до вас и да избегнете караниците в празничния сезон, вложете малко мисъл в подаръците, които ще купите. Това е резултатът от проучване за навиците на пазаруване, което разкрива, че почти 1/3 от европейците определят парите в брой за безсмислен и обиден подарък. Един на всеки 10 дори твърди, че те са потенциален повод за скандал с любимия човек.
Европейското изследване на MasterCard e проведено сред над 15 000 човека в 17 страни с цел да открие какво обичаме и ненавиждаме в получаването и подаряването на подаръци, и дали усилията, които влагаме в избора на подарък се влияят от времето, с което разполагаме. Добрите новини са че, живеем на континент с внимателни хора, които отбягват консуматорския подход: разбирайки какво получателят наистина желае (87%) и подхождайки с внимание (86%) са основните фактори, които ни помагат да оценим стойността един подарък. Всъщност, парите в брой са толкова нежелани, че едва 1 от 10 запитани признава, че изобщо би подарил пари в брой.
Когато забравяме да се отнасяме с внимание, се събужда гузната ни съвест: 1 от всеки 4 са съжалявали за подарък, за който не са помислили достатъчно. 45% от нас (почти половината!), които споделят, че са получавали безсмислен подарък, са изпитали и разочарование. Повечето потребители обвиняват любимите си хора, че нямат никаква идея какво да им подарят (45%). Изглежда, че отношението е най-важната инвестиция, която влагаме в един подарък, като почти всички (97%) споделят, че цената на подаръка няма значение, когато е направен от близък човек.
Изследването дава яснота и за това, колко по-рано започваме с пазаруването на подаръци за предстоящите празници. Макар че 1/3 от нас (32%) стартират месец по-рано, почти половината (45%) признават, че започват с търсенето на подаръци само седмица и по-малко преди празниците. Мъжете (34%) по-често отколкото жените (27%) оставят пазаруването за последния момент, като започват най-рано седмица преди празниците. Интересно е, че от тези, които споделят, че са получавали безсмислен подарък (45%), почти един от всеки три (28%) вярва, че то е защото любимите им хора са оставали купуването на подаръци за последната минута.
Освен парите в брой, други подаръци, определени като неудачни от европейците, са златната рибка за домашен любимец (52%), посуда за дома (35%), бельо за спалнята (26%) и продукти за банята (26%).
Проучването разкрива също интересни различия в подхода ни към избора на подаръци, който варира в зависимост от региона в Европа:
- Подаряването на пари в брой се смята за най-лоша идея от Испания (52%) и Италия (45%), които изненадващо са и двете групи европейци, използващи най-много парите в брой.
- Швеция (45%) и Полша (36%) са нациите, които съжаляват най-много и се чувстват засрамени от предишен подарък, който са купили без да отделят много време и идея за него.
- Холандия (21%) и Унгария (17%) са най-малко вероятни да признаят, че са получили безсмислен подарък.
- Нациите, които съжаляват най-малко са Франция (12%) и Белгия (9%).
- Гърците (60%) са хората, които най-много пазаруват в последната минута, като чакат до последната седмица.
- Подаряването на пари в брой може да бъде повод за скандал за повече от 1 на всеки 4 човека в Турция (27%), което е повече от всяка друга европейска нация.
- Белгийските и полските мъже отлагат най-много, като 43% пазаруват подаръци в последната минута.
- Британците са най-добри в предварителното планиране с 38% от потребителите, които пазаруват няколко месеца преди момента и дори по-рано.
- Чехите обмислят най-много своите подаръци: 91% твърдят, че отношението е решаващ фактор, когато трябва да изберат какво да купят.
- Руснаците, повече от всеки друг в Европа, вярват, че отделянето на внимание е най-важно при купуването на подаръци за семейството (34%) и приятелите (31%).
- Французите са романтици и пазаруват за партньора си с най-много отношение (41%).
- За австрийците персонализирането е всичко: 94% казват, че подаряването на личен подарък е най-значимо.
Проучването е проведено от Toluna в 17 страни: Австрия, Белгия, Франция, Германия, Италия, Холандия, Полша, Русия, Испания, Швеция, Швейцария, Турция, Великобритания, Чехия, Гърция, Унгария и Румъния. Участие са взели 15 129 потребители, в периода 1 – 15 октомври 2014 г.
Tweet |
|