АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Паркирането ще спаси София от задръстванията?
От 20 до 25% намаляване на трафика в центъра на София целят промените в правилата за паркиране в града, изготвени от работна група към Столична община, която обединява усилията на общински съветници, представители на общинската администрация, Центъра за градска мобилност, Пътна полиция и ДАГ. Според експертния екип, това е постижима цел в търсенето на решение на проблема със задръстванията в столицата и улесняването на движението. Положителната промяна ще бъде усетена съществено от софиянци дори при 5% намаление на автомобилния поток, което може да бъде постигнато до есента, ако предложените мерки влязат в сила.
Проектоконцепцията предвижда създаването на три зони за краткотрайно платено паркиране – синя, зелена и жълта. Те покриват съответно идеалния център, разширения и периферията му. В тях се предлага да действат диференцирани правила, като в синята зона е позволен престой до 2 часа срещу 3 лева на час, в зелената до 3 часа срещу 2 лева на час, а в жълтата до 3 часа срещу 1 лев на час.
С въвеждането на тези рестрикции се цели ограничаването и по-разумното използване на автомобили за придвижване в централните зони на града, съответно олекотяването на трафика и създаването на възможности за повишаване на скоростта на градския транспорт. Предложените цени подлежат на обсъждане и утвърждаване от Столичния общински съвет.
„Тези цени трябва да се разглеждат като инструмент, а не като цел. Нашата цел не е да събираме повече пари, а да подобрим организацията на движението и паркирането в центъра. Смятаме, че подобна финансова мярка ще гарантира ефективност на усилията ни и резултатите, които хората очакват. Такава е практиката не само в България, но и по цял свят.”, категоричен е Марчело Доковски, председател на работната група и съуправител на Център за градска мобилност. „В други държави мерките са далеч по-рестриктивни, като в някои се плаща автоматично такса при влизане в центъра. Ние избрахме по-умерен подход, като предложената цена от 3 лева е определена, така че да бъде сериозен стимул за промяна, но и да не бъде абсолютно непосилна в изключителни ситуации”, смята Елен Герджиков, общински съветник от ГЕРБ.
Концепцията предлага и по ключови улици и артерии в града паркирането да бъде изцяло или частично забранено, да бъдат създавани бус ленти, за да може чувствително да се повиши скоростта на движение на градския транспорт. По този начин от една страна ще се подобри ефективността му и от друга хората ще бъдат мотивирани да предпочетат него пред личния автомобил. За улесняване на движението се предвижда и обособяване на трамвайните трасета, както и оптимизирането на такси стоянките. За да се стимулира търсенето на транспорт, който не утежнява трафика, са заложени безплатни места за паркирането на велосипеди и мотоциклети в центъра. Няма да се таксуват и електромобилите, което пък е преференция с визия за запазването на екологичния баланс в града.
„Ползването на градския транспорт, особено с перспективите, които дава метрото, е основна алтернатива на ситуацията в момента. Затова ключов момент е изграждането на паркинги до станциите на метрото, където хората да могат да оставят колите си и да продължат пътуването си с общестения транспорт по-бързо. Такива паркинги вече са заложени в плановете и се строят, като този до Интерпред, например, вече е готов. На завършен груб строеж са тези до метростанциите Сливница, Сердика, Интерпред и Националния стадион „Васил Левски” с общо около 1200 места. При разширяването на маршрутите на метрото в момента вече се строят и паркингите на Цариградско шосе до ИнтерЕкспо Център, до Централна гара, на Ломско шосе и бул. Черни връх с общ планиран капацитет близо 2700 места”, обясни Доковски.
Въпросът за паркирането на живущите в трите зони се предвижда да бъде решен с издаването на винетни стикери. Цената, която ще плащат те, следва да покрие стойността за издаването и обслужването на процеса, като очакванията са тя да бъде до 10 лева на месец. Направени са и съответните постъпки за промени в Закона за движение по пътищата, които ограничават паркирането в този тип зони до 3 часа, което ще реши проблема с продължителното паркиране на живущите в центъра.
Целта на тези промени е цялостно подобряване на движението в столицата, като ключово условие за това е разрешаването на проблема с паркирането. Това ще е стъпка към промяна на модела от „град за автомобилите” в „град за хората”.
Според проучване на НЦИОМ 82% от столичани приемат, че т.нар. Синя зона за краткотрайно платено паркиране трябва да остане същата и дори да се разшири. Само 12% искат да се намали периметърът й. Така зоните за платено паркиране се оказват компромисна мярка, която среща много повече разбиране от пълната забрана за влизане на автомобили в центъра, срещу която се обявяват категорично 47% от анкетираните. С 10% по-малко са хората, които смятат, че това наистина е необходима мярка. В същото време пълната забрана за паркиране и спирането по основни пътни артерии се подкрепя от 80%, което съвпада с мерките заложени в Концепцията. Волята на обществото за подобряване на реда и организацията на движение се потвърждава от високия процент на одобрение за мерките срещу нарушителите, като евакуацията с паяк среща 53% привърженици, а блокирането чрез скоба – 74%. Предложените нови цени за престой на час естествено не се приемат безкритично, но противниците са под половината от всички интервюирани (между 33 и 49% в зависимост за различните зони).
Общо 84% от столичани и 93% от редовно ползващите Синя зона одобряват изграждането на паркинги до метростанциите, което показва, че със създаването на такава алтернатива голяма част от шофьорите няма да навлизат в центъра с автомобилите си. Изключително силна подкрепа срещат заложените в концепцията предложения за създаване на пешеходни зони в идеалния център (88%), създаване на безплатни места за паркиране на велосипеди (89%) и мотоциклети (76%). Според хората събраните от платено паркиране средства трябва да бъдат инвестирани приоритетно в нови паркинги и по-качествени транспортни услуги, както и в изграждането на пешеходни зони и велоалеи, и за екологични проекти. Изследването на НЦИОМ е направено сред 1200 пълнолетни столичани и е регионално представително проучване за Столична община.
Tweet |
|
Софийските общинари са се самозабравили в лакомията и наглостта си! С т.нар. синя зона те направо и откровено въвеждат един нов и поголовен данък на хората, които живеят в София (за сега в центъра, но утре със сигурност и навсякъде). Истинската причина за това е че е създадена една удобна схема за отклоняване на огромни парични средства. Как да си обясним факта, че трябва да се разширява "синята зона" когато по официални счетоводни данни за 2009 г. „Център за градска мобилност” ЕООД отчита, че зоната стои празна и ненатоварена (средна заетост по 2 часа?!!)? За цялата 2009 г. са реализирани „Приходи синя зона” в размер на 5 893 000 лв. За работните 253 дни през 2009 г, това прави по около 23 230 лв. на ден. При официално 10 хил. места за паркиране в „синята зона”, това означава, че от всяко едно парко-място е било заето следно по 2 часа на ден при 10-часов работен ден?!! Това означава, че някъде "изчезват" поне 10 млн.лв. Управленското решение в случая трябва да бъде спиране на "течовете" от това дружество пон
Как може да публикувате подобни манипулативни и платени материали?Синята зона, ако изобщо трябва да я има може да е само по трасето на градския транспорт, а не в целия град. За каква точно услуга се събира "данък център"? Кой от общинарите плаща за синя зона като ходи на работа или ползват карти? къде се инвестират събраните пари - за създаване на паркинги или за заплати на шофьори и общински шефове? С каква тръжна процедура се избира доставчика на колчета? Като не е изграден надежден транспорт, с какво да се ходи на работа? Защо едни софиянци плащат да си паркират колата пред дома, а други не? Защо приходите на "Център за градска мобилност" ЕООД са се увеличили двойно, но и разходите са се увеличили двойно? А защо за една година не се построи нито един допълнителен паркинг?! Изобщо т.нар. "синя зона" е средство за рекет и непрозрачно преразпределение на огромни средства.