АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Перник - център на комбинираните превози
Перник иска да стане железопътен разпределителен център на товарите, преминаващи през Югозападна България. Това коментира пред БТА заместник-кметът на общината Станислав Владимиров.
Съществува проект за обособяване на терминал "Запад" на пернишката гара "Разпределителна", предвиждащ оттук да се пренасочват товарите към други райони на страната, припомни бившият областен управител Иван Димитров. Планира се терминалът да бъде смесен - и за железопътен, и за автотранспорт. Според Димитров подобно съоръжение съществува на гара Яна край София, но то основно е обслужвало бившия металургичен комбинат "Кремиковци". По думите му изграждането на терминал в Перник би улеснило товаропотоците от и на югозапад и би отговорило на потребността от комбинирани превози между железопътния и други видове транспорт в тази част на страната. Въпреки големия си капацитет, пернишката гара "Разпределителна" не може да бъде натоварена пълноценно заради закритите промишлени производства в региона. Някога оттук са преминавали ежедневно композиции с цимент, машиностроителни изделия, стъкло, пектин и други стоки, повечето местно производство. През "Разпределителна" сега се движи предимно част от скрапа, необходим на "Стомана Индъстри" и въглища от пернишките рудници. Железопътният възел разполага с достатъчно складови площи, които могат да бъдат отдадени под наем. Така е напълно реализируема възможността районът да се превърне в логистичен център, пресмятат пернишките управници. Очаква се пътнико- и товаропотокът през региона да се увеличи и поради полученото от Македония финансиране в размер на 46,4 милиона евро от Европейската банка за възстановяване и развитие за изграждане на жп отсечката Куманово-Беляковце. Трасето трябва да свърже Македония и България. Според спедитори с реализирането на тази железопътната връзка ще започнат интермодални превози по коридорите Бари /Италия/, Дурас /Албания/, Скопие-Куманово-Гюешево-Кюстендил-София-Пловдив-Бургас, откъдето контейнерите ще продължават на изток с кораби. Пускането на Дунав мост-2 пък дава възможност интермодални превози да се отклоняват през Видин-София-Солун и от пристанище Пирея с кораби и фериботи да се насочват към други страни, коментират експертите. Със съществуващата инфраструктура Перник е естествено кръстовище на товарите за Гърция, Сърбия, Македония, коментира кметът Росица Янакиева. Градът е в непосредствена близост до два европейски пътни коридора, в посока Атина и Адриатика, автомагистрала "Люлин", летище София, отстои на 310 км от пристанище Солун. Обособен е общински терен от 350 дка за нова индустриална зона, която предлага преференции за потенциалните инвеститори. Сред тях освен по-ниски цени на имотите са облекчен режим за предоставяне на право на собственост, възможност за индивидуално административно обслужване пред всички териториални органи на изпълнителната власт, пред органите на местно самоуправление и др. Съществуващата и новата индустриална зона на Перник, заедно с няколко по-големи предприятия, са осезаема предпоставка за естествен приток на товари, смята общинската управа. В момента силно работи металургичният завод "Стомана Индъстри", макар и трудно продължава функционирането си бившият комбинат за тежко машиностроене край Радомир, очаква се частично да заработи и "Кремиковци", посочи Иван Димитров. Плановете на община Перник са в съответствие с изискването на Европейската комисия за приоритетно развитие на железопътната услуга у нас през периода 2014-2020 година, коментира заместник-кметът Станислав Владимиров.
Tweet |
|