EUR 1.9558
USD 1.8535
CHF 2.0887
GBP 2.3406
CNY 2.5586
you tube
mobile version

Плащанията в брой - 63% у нас, 3% в Норвегия

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Плащанията в брой - 63% у нас, 3% в Норвегия

mail13:35 | 08.04.2022прегледи 1118 коментарикоментари 0


България е на второ място в Европа след Румъния по брой плащания кеш, сочи статистика на ‘Global Findex’. У нас 63% от трансакциите се извършват с пари в брой, а в съседката ни – над 78%*. Макар очакванията да бяха, че пандемията ще засили дигитализацията на паричните средства и ще минимализира физическия кеш и неговата приложимост**, данните сочат, че потребителите в Европа все още предпочитат плащанията кеш.

Европейските държави, в които трансакциите с пари в брой са преобладаващи, са:

1. Румъния

o Транзакции с кеш: 78%;

o Процент от населението без банкова сметка: 42%;

o Брой банкомати на 100 000 души от населението: 64

2. България

o Транзакции с кеш: 63%;

o Процент от населението без банкова сметка: 28%;

o Брой банкомати на 100 000 души от населението: 94

3. Чехия

o Транзакции с кеш: 44%;

o Процент от населението без банкова сметка: 19%;

o Брой банкомати на 100 000 души от населението: 58

4. Украйна

o Транзакции с кеш: 60%;

o Процент от населението без банкова сметка: 37%;

o Брой банкомати на 100 000 души от населението: 96

5. Унгария

o Транзакции с кеш: 45%;

o Процент от населението без банкова сметка: 25%;

o Брой банкомати на 100 000 души от населението: 61

6. Словакия

o Транзакции с кеш: 41%;

o Процент от населението без банкова сметка: 16%;

o Брой банкомати на 100 000 души от населението: 62

7. Гърция

o Транзакции с кеш: 29%;

o Процент от населението без банкова сметка: 15%;

o Брой банкомати на 100 000 души от населението: 63

С над 70% и 63% от общия брой транзакции в кеш, Румъния и България са държавите с най-висока потребност на физически пари в Европа. Също така 42% от населението на Румъния и 28% от това на България няма банкова сметка – това е показателно за зависимостта на местните потребители от физически банкноти и монети.

Други европейски държави пък са на другия финансов полюс – като Норвегия, където само 3% от паричните транзакции се извършват с кеш. Също така тази държава разполага с впечатляващо нисък брой банкомати – само 32 на 100 000 души от населението, но въпреки това 100% от пълнолетните в държавата разполагат с банкова сметка*.

„В България, а и в Европа има силна привързаност на потребителите към парите и плащанията кеш. Нашите очаквания са парите в брой да оцелеят в дигиталната революция и хората да продължат да ги използват още много години напред като предпочитан метод за плащане“, коментира Калина Стойкин, регионален мениджър на Euronet в България – една от най-големите компании за платежни услуги в света.

Euronet наскоро стартира мащабна кампания у нас, насочена към създаването на бърз и лесен достъп до пари в брой в отдалечени райони в България. Инициативата „ATM за общността“ е създадена специално за общини, които искат да предложат възможност за теглене на пари в брой на жителите си. Повече информация за проекта може да бъде открита тук.

Защо плащанията с кеш са предпочитани?

1. Плащането с кеш носи удовлетворение

Проучване, проведено от проф. Авни М. Шах, показва, че плащането в брой е начин за добавяне на положителна емоция към транзакциите, което насърчава удовлетворението от разходите.

2. Кешът ни прави разумни купувачи

Използването на пари в брой помага за избягването на импулсивни покупки. Проучване на потребителската психология, проведено сред хиляда домакинства, показва, че хората, които плащат с кеш, харчат по-малко и имат по-голям дял здравословни продукти в кошницата си*** .

3. Парите в брой носят сигурност

Банкоматите са техника и като такава могат да се развалят или пък да им свърши кеша. В такива моменти наличието на физически кеш ще гарантира безпроблемното пазаруване.

4. Кешът помага за бюджетирането

Плащането с пари в брой помага за избягване на преразход по време на шопинг. Носенето на определена сума действа като спирачка за потребителите да харчат допълнително, когато портфейлът им се окаже празен.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg