АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Плодове и цветя най - лесно се продават в квартала
Напук на добрите обороти, на които се радват новите молове и на проблемите, които имат търговците в старите такива, малките квартални магазини са на път да преживеят своя ренесанс. Търсенето на тези площи е нараснало с 12% за тримесечие, а сделки се сключват в рамките на две до три седмици, става ясно от анализ на компанията „Адрес недвижими имоти”. Голямото предлагане, особено в кварталите с много ново строителство, е причина за негативното движение на цените, но по-важният критерий за развитието на един сегмент – активността, е изцяло в полза на собствениците на такива активи.
„Ако преди година търсенето на този тип имоти беше два пъти по-малко от предлагането, днес за 65% от наличните площи има клиенти”, коментира Цветелина Тасева, изпълнителен директор на АДРЕС. „Основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите. Когато хипермаркетите все още не бяха набрали скорост, хората пазаруваха всеки ден от един или два намиращи се наблизо супермаркета. Днес обаче този маниер е променен и по-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, но неизбежно им се налага да допълват нуждите си от „магазина в блока”. С още по-голям сила това важи за стоките с по-малка трайност, каквито са плодовете и зеленчуците, както и цветята. Последните купуваме най-често инцидентно и е естествено да ги избираме в близост,” обяснява новите тенденции Тасева.
Профилът на дребните търговци, които наемат такъв тип помещения, е разнообразен. Най-често се срещат наематели за хранителни магазини (в това число специализирани за месо), за плодове и зеленчуци и кафенета. Все по-рядко се отварят правят аптеки и сервизи. В средата на таблицата са салоните за красота (фризьорски, козметични салони) и цветята.
Кварталните магазини традиционно правят по-слаби обороти и печелят от надценката, но заради тежкия трафик в столицата хората са склонни да купят определени стоки за ежедневието си на по-високи цени, спестявайки си време и транспортни разходи. На това разчитат и търговците, които се захващат с този бизнес в момент на криза.
„Персоналното отношение, което получават, и усещането, че не са загубени в множеството, карат хората за остават сантиментални към пазаруването „в блока”. Това е част от социалното общуване и хората се завръщат към него, след като в продължение на няколко години вървяха в обратната посока – да пазаруват в по-големи вериги, дори да пътуват дълго, за да го правят.”, споделя Тасева наблюденията на консултантите на АДРЕС в работата им с търговците. „Що се отнася до сферата на услугите, там решаващо е съотношението цена-качество на помещението. Тогава и лесният достъп и местата за паркиране са от значение, а в центъра тези удобства липсват. Затова търговците предпочитат кварталите и подблоковите пространства.”, допълва Тасева.
Най-голямо е търсенето в старите квартали като Младост, Надежда, Дървеница. През последните месеци се увеличи активността в зоните по трасето на метрото, тъй като и пътникопотокът там нараства значително. Търсят се магазини с големина от 80 до 100 кв.м. По-големите помещения се наемат с цел комбиниране на офисна и търговска дейност.
Наемите на малките квартални магазини са намалели с 26,5% за една година. Спадът е сериозен, но по-нисък от този на главните търговски улици, където експертите отчитат 40% намаление на нивата. Най-голям е той в Манастирски ливади, Надежда и Лозенец, а най-малък в Лагера и Младост.
Очакванията на АДРЕС за развитието на сегмента са положителни, особено в следващите месеци, когато и сезонът предполага стартиране на нови инициативи. Лятото е по-лесно да се организират и довършителните работи на помещенията, а ниските цени на всички строителни материали правят начинанията по-изгодни.
Източник: АДРЕС
Tweet |
|