АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
По-високи товарообороти в руските пристанища
Руските морски пристанища регистрират увеличение на товарооборота в почти във всички направления. Арктическите портове поставят рекорди, благодарение на петрола и втечнения газ, а на черноморските пристанища помага рекордната зърнена реколта. След още две години и руската Балтика ще остави прибалтийските си конкуренти без руски товари, пише в материал на руското издание „Взгляд“.
Морксите портове на Русия продължават да регистрират ръст на товарооборота. През 2017 година, общо за Русия, той е достигнал 786,97 млн. тона, според данни от Федералната агенция за морския и речния транспорт (Росморречфлот). През 2016 година, ръстът е бил 7%, но като цяло от 2006 година руските морски пристанища са увеличили превоза на товари с почти 90%, благодарение на грамотната политика за развитие на балтийските портове, както и усвояването на арктическите богатства на Русия и Северния морски път.
Най-добра динамика за последните години показват именно пристанищата в Арктическия басейн. През 2017 година техният товарооборот отново е нараснал с почти 59% - до 74 милиона тона. Подобен успех стана възможен най-вече заради наливните товари (т.е. петрол и други течни суровини), чиито обеми почти са се удвоили за една година. Обема на пренесените сухи товари (т.е. руда, въглища, метали) са нараснали с почти 10%, до 29,1 млн. тона.
Не спира да се увеличава товарооборота и на морските пристанища в Балтийския басейн. Той се е увеличил с почти 4,6%, до 248 млн. тона. До неотдавна тези портове не са били особено значими, но сега приемат повече от една трета от всички товари за Русия.
С повече от 10% е нараснал и товарооборота в морските портове на Азовско-Черноморския басейн – до 270 млн тона. Преносът на сухи товари се е увеличил с 12%, най-вече благодарение на увеличения износ на зърно, на фона на рекордната жътва. Зърното се доставя в 52 страни, включително в държави от Северна и Централна Африка, Близкия Изток, Индия, Виетнам, Южна Корея, както и европейските страни – Италия, Холандия, Гърция и България. Най-голям растеж имат пристанищата на Новоросийск и Азов. Най-големият порт в Русия – черноморският Новоросийск – е завъртял близо 148 милиона тона, което е с 12% повече от една година по-рано.
Единственото проблемно петно са пристанищата в Каспийския басейн, чийто товарооборот продължава да пада. При това, ако през 2016 година той се е съкратил с 9,6%, то през 2017 година спада вече е с 34%, до близо 4 млн. тона. Най-голям спад се регистрира при наливните товари (с 1,6 пъти, до 1,1 млн тона. „Танкерите вече се насочват към порта на Баку, който в последно време увеличава своите мощности и днес вече е лидер на Каспийско море и главен конкурент на Русия. Но правителството вече има разработени планове за развитие на пристанищата в Каспийския басейн до 2030 година и затова ситуацията трябва постепенно да се оправи“, заяви експертът Иван Андриевский. Превозът на сухи товари е спаднал с близо 10%, приблизително до 3 млн. тона.
Tweet |
|