АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Победа за ТИР превозвачите
Съдът на ЕС отмени изискването за връщането на камионите на всеки 8 седмици. С това Съдът на ЕС постанови справедливо решение относно Пакета за мобилност и така потвърди принципа на пропорционалност в транспортния сектор. Отменяйки задължението за връщане на превозните средства на всеки осем седмици в държавата по регистрация, Съдът подчерта, че законодателят на ЕС не е предоставил достатъчно информация, за да оцени пропорционалността на тази мярка.
„Щастлив съм, че усилията ни за справедливост за транспортните компании, заедно с други държави-членки от Източна Европа, дадоха резултат. Процесът беше дълъг и тежък, но си заслужаваше. Решението на Съда на ЕС доказва това, за което настоявахме – връщането на камиона не е оправдано нито от икономическа, нито от екологична гледна точка. Важно е да се намери баланс между социалните условия на работа и икономическите реалности в трансграничния превоз на товари.“, коментира Венцислав Трендафилов – експерт по международно транспортно право и юридически консултант в Move Expert.
Литва, България, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша подадоха искове за отмяна пред Съда на Европейския съюз срещу Пакета за мобилност, приет от законодателя на ЕС, т.е. Парламента и Съвета, през 2020 година.
С решението си Съдът отхвърля исковете, освен в частта за връщането на превозните средства на 8 седмици в държавата по издаване на транспортния лиценз, което всъщност е един от най-важните въпроси. „Всички искаме секторът на пътния транспорт да бъде по-безопасен, ефективен и социално отговорен, като това трябва да бъде в баланс и с икономическите измерения. Трябва да бъдат защитени интересите и на шофьорите, и на работодателите. Днешното решение е правилна стъпка в тази посока“, добави още Венцислав Трендафилов.
България положи максимални усилия да бъде напълно заличен текстът за връщане на превозното средство на всеки 8 седмици в държавата по установяване.
Българската страна и единомислещите държави нееднократно представяха и аргументирано защитаваха позицията, че връщането на превозните средства води до увеличаване броя на празните курсове и неоправдано увеличаване на вредните емисии, което е в разрез със заложените цели в Зелената сделка.
Направено бе проучване от KPMG, което показа, че задължителното връщане на товарните камиони ще доведе до увеличаване на вредните емисии само от българския автомобилен парк с 0,8%, дневният трафик по границите ще се увеличи двойно, с последващо време за преминаване отговарящо средно на 33 часа на камион.
Европейското законодателство следва да позволи адаптирането на автомобилния тежкотоварен транспорт към целите за екологична устойчивост. Отмяната на непропорционалната разпоредба за връщането на превозното средство е стъпка в правилната посока, която ще намали броя на празните курсове, съответно нивото на вредни СО 2 емисии.
Българската страна е наясно, че Пакет мобилност 1 е сложен законодателен пакет, осигуряващ баланс между спазване основните принципи за функциониране на Единния вътрешен пазар и подобряване на условията на труд на водачите.
В тази връзка българската страна приветства внесената правна яснота и сигурност относно разпоредбата за връщане на водача на всеки 4 седмици по местопребиваване, с което водачите ще имат правото да избират мястото за ползване на седмичната си почивка, а работодателите ще са задължени да организират работния процес по начин, позволяващ връщане в държавата на установяване.
България ще продължи да работи в посока подобряване условията на труд на водачите, както и осигуряване на недискриминационни и пропорционални правила за предоставяне на товарни транспортни услуги в ЕС.
Tweet |
|