АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Повече доставки с ферибота Варна-Кавказ
Растат доставките на пропан-бутан от Русия за България по единствената директна връзка между двете страни – фериботът Варна-Кавказ, установи проверка на Economic.bg. От пускането на линията преди 10 години и досега най-големият обем товари по линията беше и си остава вносът пропан-бутан в жп цистерни. До края на миналата година обаче преобладаваше вносът на петролен газ от Казахстан, докато от началото на тази количествата руски пропан-бутан са многократно повече, сочи безпристрастната статистика.
Така от 1 януари до 30 септември 2019 г. по фериботната линия във Варна са доставени 1415 жп цистерни с 47 568 тона пропан-бутан и само 211 цистерни със 7924 тона от Казахстан (съотношение 6:1 в полза на вноса от Русия). За цялата 2018 г. са доставени 1203 жп цистерни с 42 815 тона пропан-бутан от Казахстан и 1151 цистерни с 39 002 тона пропан-бутан от Русия (1.09 пъти в полза на вноса от Казахстан). Като основни причини за промяната се сочат увеличаването на навлата за превоз на газа и конюнктурата на цените на изток от Черно море.
Освен изместването на Казахстан от Русия като основен доставчик обаче се наблюдава и общ спад на внесените по фериботната линия количества пропан-бутан: от 2354 жп цистерни с 81 817 тона за цялата 2018 г. на 1626 цистерни с 55 492 тона газ за 9-месечието на тази, като, според експерти, до 31-ви декември изоставането няма да бъде наваксано и ще бъде над 180 цистерни и над 6 хил. тона.
Освен вносът на пропан-бутан намаляват и доставките на зърнени храни (основно фасул) от Киргизстан и Казахстан – от 74 вагона и 4950 тона през 2018 г. на 49 вагона и 3095 тона за 9-те месеца на тази. Падат и превозите на машини и оборудване и на строителни материали между Варна и Кавказ. За сравнение през - миналата година са били транспортирани 148 вагона с 9857тона машини и оборудване срещу само 9 вагона с 534 тона – през тази. Строителните материали – основно дървени плоскости и стъкло, пък намаляват от 100 вагона с 6153 тона – на 37 вагона със 2346 тона. Леко нарастват превозите на масла и смазки, както и на черни метали.
Като цяло товарооборотът по фериботната линия Варна-Кавказ обаче намалява от 2935 вагона и 117 408 тона през 2018 г. на 2012 вагона и 78 713 тона през изтеклото 9-месечие на тази. Освен търговските бариери пред търговията, наложени от международните споразумения, като причина за спада се сочи и спирането на единия от двата руски фериботни кораба,обслужващи линията - „Авангард”, за планов ремонт, който вече приключи.
Фериботната линия Варна-Кавказ е единствената директна търговска връзка между България и Русия. Тя беше официално открита на 3 март 2009 г. с цел да избегне проблемите при превозите на стоки през Украйна, както и да съкрати разстоянието с над 800 км, а оттам – и разходите за превоз. Тя се обслужва от българския ферибот „Варна”, собственост на двете ни параходства – „Български морски флот” и „Българско речно плаване” и двата руски кораба „Авангард” и „Славянин”.
Tweet |
|