АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Ползваме все повече кредитни карти
13:05 | 21.03.2023 783 коментари 0
Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, в България ръстът в използването на кредитни карти и на средния размер на трансакциите се дължи на три основни фактора.
Първият е съживяването на потреблението след Ковид. През последната година много хора реализираха отложените заради пандемията планове и потребяваха повече стоки, които заради несигурността на ситуацията бяха възприемани като излишни.
Втората причина е ръстът на цените от последната година. Тогава много българи, загрижени за спестяванията си предпочитаха да реализират покупки с кредитна карта и да възстановят използваните суми максимално бързо, но да не теглят от спестените си пари.
Третият фактор за нарастващата популярност на кредитните карти е развитието на технологиите и интеграцията на услуги с добавена стойност за клиента в този финансов инструмент.
Всички тези фактори доведоха до ръст на покупките с кредитни карти.
Според статистиката на банката, броят на трансакциите в хранителни магазини нарасна с 21%, в бензиностанции – с 34%, а за пътувания – с 41%. Ръст от 29,5% се наблюдава и в броя на покупките на стоки на равни вноски в рамките на кредитния лимит.
Данните показват и значителен ръст от 30% на средния размер на трансакциите за онлайн покупки и техният дял вече е 22% от общия брой. Средната сума на онлайн трансакциите достигна 78,2 лева докато година по-рано беше 60 лева. Тези цифри ясно показват, че хората все повече възприемат кредитната карта като предпочитан инструмент за ползване на заемни средства.
Ръстът в използването на кредитни карти води и до повишаване на финансовата грамотност. Според данните 53% от хората изплащат задълженията си по кредитни карти в рамките на гратисния период. За сравнение, през 2020 г. този дял беше малко над 40%. Това показва, че българите използват разумно банковите си карти и не изпадат в ситуации на свръхзадлъжнялост.
Това са някои от най-интересните тенденции от новото издание на проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични Финанси в България. То е базирано на статистическите данни от 2021 и 2022 за трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката.
За година броят на трансакциите в хранителни магазини и хипермаркети нарасна с 21%, средният им размер е 66 лева
Най-често българите използват кредитните си карти в хранителни магазини, супер- и хипермаркети. През 2022 година пазаруването в такива обекти беше на първо и трето място по употреба на кредитни карти.
Общият дял на покупките е почти 47% от трансакциите, а средният размер на покупката е 66 лева. На втора позиция с 22% е покупката на стоки и услуги за забавление като хотелско настаняване, билети за кино, театър, увеселителни паркове, онлайн и игри и така нататък. На четвърта позиция са покупките на гориво с дял от 7%. При тях средната сума на трансакцията нараства от 41 на 52 лева, което се обяснява със скока на цените на горивата.
Tweet |
|
Още от рубриката
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg