EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Попитай приятел, а не разчитай на банкер

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Попитай приятел, а не разчитай на банкер

mail13:30 | 23.03.2010прегледи 1142 коментарикоментари 0


Мнозинството от клиентите на банки в Източна Европа и Азия предпочитат да потърсят за финансов въпрос приятели или роднини, отколкото специалист.
До този извод са стигнали специалистите от международната компания Synovate след като са анкетирали 1000 клиенти на банки от 13 страни, сред които България, Русия, Полша, Украйна, Словакия, Унгария, Чехия, Гърция, Сърбия, Румъния, Турция, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Саудитска Арабия, съобщава в. Ведомости.
На въпроса „Към кого и къде обикновено търсите съвет по финансови въпроси?” от 50 до 70 % от участвалите в проучването ( с изключение на поляците и турците) са отговорили, че се обръщат към член на семейството или приятели.
Съвет получават от телевизията, пресата и интернет по-малко от 5 % от анкетираните от всички държави, включени в проучването, с изключение на Турция.
Директно към банкери за финансов съвет се обръщат средно между 15 и 25 % от анкетираните.
Популярността на независимите финансови консултанти в повечето страни от проучването остава не особено висока - едва между 3 и 7 % от запитаните са заявили, че се обръщат към подобни източници за съвет.
„Когато става въпрос за парични въпроси, хората, взели участие в проучването, са по- склонни да се доверяват на тези, които познават добре. Наред с това, в по-голямата част от избраните държави практически няма традиции в общуването с банкови мениджъри и консултанти. Съответно няма и доверие към тях,” обяснява генералният директор на консултантската компания „ММ-класс” Марина Мелия, цитирана от в. Ведомости.
Причина за установената тенденция е и фактът, че през последните години финансовите пазари често преминават през нестабилни периоди. Колкото по-често финансовите пазари регистрират спадове, толкова по-често хората се доверяват само на най-близките си.

Национални особености

За разлика от повече държави, включени в проучването, съвет от роднина или приятел търсят по-малко от половината клиенти на банки в Полша - средно 37,4%, става ясно от материала на в. Ведомости. При последната световна икономическа криза, Полша не беше засегната от големи проблеми и през изминалото десетилетие не е имало банкрути на банки. Оттук и нивото на доверие към банките е останало сравнително високо, отбелязват от пресслужбата на полската Bank Pekao SA, която е част от групата на Uniсredit.
В същото време, поляците активно търсят информация в интернет преди да вземат свързано с финанси решение. Такъв отговор са посочили 17,2% от запитаните. Интернет банкирането е добре развито в страната като услугите включват и финансови консултации. От Bank Pekao SA обясняват високия процент на доверие в интернет ресурсите с наличието на много независими източници в мрежата, които дават възможност за сравнение на финансови продукти на различни банки при задаване на конкретни параметри, като например да се намери най-голямата лихва върху определена сума на депозит и т.н.
Изненада за изследователи са били турските клиенти на банки. 34 % от запитаните са заявили, че не се съветват с никой по финансови въпроси. Такъв отговор в останалите държави от проучването са дали средно между 1,6 - 7,8 % от запитаните.
Турците - самодостатъчни и уверени в себе си хора, се доверяват предимно на себе си. Това е част от националния им характер, става ясно от анализа на данните от проучването. С националния характер се обяснява и факта, че в Турция е регистриран и най-ниският процент на хора, отговорили, че се обръщат към независими консултанти и банкови професионалисти - общо 10,9% от запитаните от Synovate са дали такъв отговори.
В Словакия към независими консултанти заявяват, че се обръщат над 14% от запитаните клиенти на банки в страната. Представители на словашкото подразделение на Synovate свързва резултата от отговорите с дейността на финансовата консултантска компания OVB в страната, която предоставя безплатни консултации на гражданите, които в замяна рекламират компанията на свои познати и привличат нови клиенти. OVB печели от различни финансови институции в страната.
В този смисъл, при добро желание и подходящ подход, път към клиента може да бъде намерен.


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 1860