EUR 1.9558
USD 1.8784
CHF 2.1094
GBP 2.3506
CNY 2.5920
you tube
mobile version

Португалия: Модернизацията бърза, но скъпа

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Португалия: Модернизацията бърза, но скъпа

mail11:10 | 26.05.2011прегледи 583 коментарикоментари 0


След присъединяването си към ЕС Португалия значително се модернизира, изграждайки инфраструктури. Някои от тях бяха прекомерно мащабни и скъпоструващи, а държавата ще плаща цената им още дълго, предаде AFP. За 20 години - от 1990 до 2009 г. - тази малка страна с дължина 560 километра и едва 160 километра широка изгради 2600 километра шосета и автомагистрали, благодарение на европейско финансиране и все по-големия брой публично-частни партньорства (ПЧП). Тези партньорства (днес силно оспорвани), зародили се през 1990-те години във Великобритания, обвързват държавата с частен предприемач, който се заема да изгради и финансира държавна инфраструктура в замяна на концесия за период от обикновено 30 години и наем, плащан на държавата. Това съдружие позволява на държавата да избягва тежки начални инвестиции, а на компаниите - да печелят пазара, които са били затворени за тях до този момент. Португалия започна усилено да прибягва до такива договори след започването на строежа на моста Вашку да Гама през 1992 г. в Лисабон. Мостът е от най-дългите в света и бе открит шест години по-късно. Въз основа на ПЧП бяха изградени не само пътните инфраструктури, представляващи над 50% от бюджета на държавата за ПЧП, но беше развита и железопътната мрежа, бяха построени болници. Според финансовия закон за 2011 г. ПЧП ще струват тази година 842 млн. евро на държавата, като се очаква сумата значително да нарасне и да надхвърли 1,2 млрд. евро годишно между 2014 и 2018 г., според официални изчисления. "Проблемът на Португалия е, че те бяха прекалено много", подчертава икономистът Жозе Мануел Виегаш, преподавател във Висшия технически институт в Лисабон. Той изтъкна, че Португалия е прибягнала в най-голяма степен до ПЧП спрямо останалите страни като дял от БВП. Според най-новия доклад на министерството на финансите в страната е имало 86 ПЧП през 2009 г., 57 от които действащи, 17 още на етап строителство и 12 на етап подаване на оферти за договори. "Тези партньорства позволиха на няколко поредни правителства да правят големи инвестиции без непосредствено отражение върху държавния бюджет", обясни Карлуш Морену, бивш член на Сметната палата. В книгата си "Как държавата харчи нашите пари" той обаче изтъква, че плащанията по тези ПЧП днес трябва да се правят в условия на криза. Миналия месец мисията на ЕС и МВФ, натоварена с преговорите по плана за помощ на Португалия, поиска социалистическото правителство да включи в разходите си за 2010 г. инвестициите за три ПЧП в пътния сектор. В резултат на това бюджетният дефицит, оценяван досега на 8,6% от БВП, беше преразгледан към повишение и скочи до 9,1% от БВП. Предвид отражението на тези договори за държавните финанси тройката ЕС-МВФ-ЕЦБ настоя да бъдат замразени всякакви нови ПЧП, по-специално на държавната компания Estradas de Portugal, управляваща повечето автомагистрали в страната. Мярката беше приветствана от основната опозиционна партия, десноцентристката Социалдемократическа партия (СДП), която от месеци критикува липсата на прозрачност на тези договори. Както и през 2009 г., СДП постави в центъра на предизборната си кампания за предсрочните парламентарни избори на 5 юни въпроса за тези ПЧП, настоявайки правителството в оставка да каже цялата "истина за скритите скелети в гардероба, наречени ПЧП".
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg