EUR 1.9558
USD 1.7650
CHF 2.0835
GBP 2.3153
CNY 2.4873
you tube
mobile version

Последен шанс за кварталния магазин?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Последен шанс за кварталния магазин?

mail18:00 | 26.08.2011прегледи 4124 коментарикоментари 0


Мария Йолова
Могат ли бакалниците да се възродят? И как да върнат своите клиенти? Според данни на "Нилсен България" българският потребител се ориентира към по-големите формати на модерната търговия – особено след като в страната навлязоха големи ритейл вериги. Хората търпеливо се наредиха на опашки пред хард-дискаунтерите от ранга на Lidl. Какво спечелиха обаче те? Кисело мляко за 10 ст. ? И дали там има изобщо мляко? Първоначално никой не си задаваше този въпрос, защото никога не е имало по-голям избор в ценово и продуктово отношение, благодарение на веригите. Качеството остана на заден план. До началото на 2011 година, когато земеделският министър Мирослав Найденов заговори за картел между големите вериги. Но след среща с него те се съгласиха да бъдат въведени минимални прагове за качество на храните, които предлагат. "Българинът трябва да яде все по-качествена храна", категоричен бе Найденов на срещата (провела се през март), на която присъстваха представители на веригите „СВА”, „Фантастико”, „Лидъл”,”Метро”,”Билла”,”ДАР” ,”345”, „Пени маркет”, „Хит”, „Кауфланд” и „Карфур”.

И точно тук според експерти се крият възможностите на малките магазини – да предлагат това, което големите не могат поради технологията на своето ноу-хау – огромни количества, нон-стоп промоции, големи обороти.
В София на улиците „Иван Асен” и „Бойчо Войвода” се намира малък магазин. Открит е през 2002 година, когато криза нямаше и големите супермаркети не бяха навлезли на българския пазар. Собственикът Олег Ленков обяснява, че през последните 3 години в непосредствена близост до неговия магазин са отворени още 2 бакалии. Съвсем скоро се очаква да заработи и магазин на веригата ПроМаркет. Всичко това нанася удар върху оборота на магазинчето. Въпреки, че е с добра локация, хората не пазаруват за повече от 10-20 лева. Клиенти, които преди 4 години са купували стока за 40-50 лева при всяко посещение на магазина, сега вземат само най-необходимото - хляб, сирене, мляко, бира (през лятото), брашно. Всяка по-голяма покупка е инцидентна. Останалите продукти хората си набавят от големите вериги. Единствено лоялни си остават възрастните хора и младежите, за които цената не е от голямо значение. Олег Ленков разказва, че може да залага единствено на по-доброто качество в неравната битка с големите вериги. Ако създаде своя собствена дистрибуторска верига производител-търговец и реализира продукция като домашно сирене, мляко, кашкавал, плодове и зеленчуци, несъмнено ще има предимство. Всички знаем, че плодовете и зеленчуците в големите вериги не са с добро качество. А в конкуренция с домашно произведените продукти неговите шансове са много добри, въпреки по-високата цена на тези стоки. Проблемът е, че повечето дребни производители не са регистрирани като такива. Това не позволява на търговеца с храни да реализира продукцията им. Засега търговци като Олег Ленков се снабдяват със стока от традиционните места - Метро и големите борси за плодове и зеленчуци. Ако дребните земеделски производители и малките магазинчета се кооперират и създадат собствена снабдителна мрежа, това ще им даде предимства пред хипермаркетите.
Друга ниша на пазара, която може да бъде заета от малките търговци са био и еко храните. Те стават все по-предпочитани особено в големите градове, където покупателната способност на хората е по-висока.

През последната година и половина се забелязва засилен интерес към наемане на приземни помещения, поради ниските наемни цени, твърдят брокери. Те коментират, че всеки по-изобретателен собственик на малко магазинче в големите градове предприема стратегически ходове, за да спаси бизнеса си - качествено обслужване, по-качествени храни, преориентиране към продажба на плодове и зеленчуци.
В последно време пекарните стават все по-предпочитани от потребителите. В София има холандски и френски пекарни, които се радват на силен интерес от клиентите, въпреки по-високите цени.
Ако малките квартални магазинчета успеят да намерят нишата, която хипермаркетите са оставили незапълнена, несъмнено ще има ренесанс на малкия бизнес с храни.

Снимка:Черно-бялата снимка е взета от www.lostbulgaria.com. Тя представя традиционната за българската търговия преди години бакалия, в която се е намирало абсолютно всичко, нужка като храна на едно семейство. 


Тагове: магазин, ниша
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg