АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Потенциалът на U-space в България



България има реалната възможност да се утвърди като лидер в сферата на въздушната мобилност Advanced Air Mobility (AAM) на Балканите. Това се посочва в обобщения доклад на Advanced Air Mobility Institute (AAMI), изготвен след глобалния AAM форум GAAMF 2025, който се проведе през януари. Документът е публикуван в сайта на американска неправителствена организация и анализира развитието на въздушната мобилност, регулаторните предизвикателства и пазарните тенденции в повече от 70 държави, като включва и редица експертни оценки.
В доклада е представено и резюмето на д-р Иво Барзов, който е член на Борда на организацията за връзки за България, експерт в областта на авиацията. Той подчертава, че страната има сериозен потенциал да се позиционира като технологичен хъб за въздушната мобилност в региона. "Като държава членка на Европейския съюз, България стриктно следва насоките на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) и работи в тясно сътрудничество с местните авиационни власти, за да изгради балансирана регулаторна рамка за безпилотни летателни апарати. Сред ключовите инициативи в сектора е установяването на тестово въздушно пространство в Раковски – проект, който осигурява контролирана среда за изпълнение на полетни операции с дронове и иновативни технологии, свързани с AAM", посочва експертът.
Според д-р Барзов U-space има потенциала да се установи в други региони на страната, предоставяйки възможности за по-широко технологично развитие на сектора. Паралелно с институционалните усилия, напредъкът в областта на въздушната мобилност се подпомага от водещи технологични компании. Сред тях е българският стартъп "Дронамикс" (Dronamics), който успешно завърши тестови полети с "Блек Суон" (Black Swan) – първият пълномащабен товарен дрон, отчита д-р Барзов. Такива пробиви, отбелязва той, допринасят за изграждането на доверие в обществото и създаването на позитивен наратив за бъдещето на въздушните технологии, а очакваните събития като Inter Drone Expo в София през тази година ще осигурят допълнителна платформа за обмен на знания и представяне на нови решения в сектора.
В доклада на независимия институт се уточнява, че стратегическото развитие на U-space зоните (специално дефинирани географски въздушни пространства за управление на безпилотни летателни апарати (UAVs) в рамките на Европейския съюз) и засиленото международно сътрудничество могат да затвърдят позицията на България в региона.
"Можем да бъдем лидер в Балканския регион", категоричен е Барзов, изтъквайки значението на координиран подход към иновациите. Според него успешната интеграция на напреднали въздушни технологии изисква не само технологични инвестиции, но и цялостна стратегия, която да обхваща регулаторните, социалните и икономическите аспекти.
Advanced Air Mobility (AAM) е концепция за система за въздушен транспорт, която цели интегрирането на безпилотни летателни апарати, електрически вертикално излитащи и кацащи (eVTOL) самолети и други въздушни транспортни технологии в съществуващата инфраструктура. Тази концепция е насочена към повишаване на транспортната ефективност, намаляване на задръстванията и създаване на по-екологично устойчиви решения за превоз на пътници и товари. В доклада на AAMI, основателят и президент на организацията Даниел Слоут подчертава, че 2025 година ще бъде ключова за развитието на въздушните технологии, въпреки финансовите предизвикателства пред производителите. Консолидацията и промените са естествени за всяка нова индустрия, но е важно да се помни, че зад тях стоят реални хора и тяхната експертиза. За да се осъществи електрическата авиация, са необходими нови таланти и силни екосистеми, отбелязва той.
Tweet |
|