АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Потребителите успяват да пробият
Потребителите в България все по-успешно защитават правата си, но като цяло и в тази област проблемните зони остават повече от решените. Това заяви в интервю за БНТ Богомил Николов от "Активни потребители". По думите му в следствие на няколкомесечни протести бяха приети изменения в Закона за електронните съобщения, които може би ще решат голяма част от проблемите с мобилните оператори. Според Николов другата много хубава новина е свързана с решение на Европейския съд по казус с гаранция, където се постанови, че всеки потребител не е длъжен да заплаща разходите по демонтаж и транспорт, в случай че си е закупил дефектна техника, например хладилник или съдомиялна машина. Не мога да отрека въздействието и на стандартите, които бяха приемани, посочва представителят на „Активни потребители”. Той смята, че интересът към първия- стандартът "Стара планина", като че ли е спаднал, но излязоха още няколко нови, за хляб, за лютеница. При всички случаи това е добре за потребителите, най-малкото защото им дава повече избор. В крайна сметка човек може да избере дали да си купи продукт, който е произведен по стандарта или не, в което няма нищо лошо. Сериозна обаче остава тревогата от забавените мерки на институциите за защита на потребителските права. Продължава тенденцията, започнала още с приемането ни в ЕС, държавната политика за защита на потребителите да отива все повече в ъгъла, с тенденция към изчезване. Защото всички онези органи на държавата, чрез които трябва да се осъществява политиката за защита на потребителите, не функционират. На първо място, това е Националният съвет за защита на потребителите, който отново не заседава. Това е Съветът за координация на органите, осъществяващи контрол на пазара, за който не сме чули нищо да е направил, отбелязва Богдан Николов. В съседните Македония и Сърбия на всеки три години се приема програма за защита на потребителите с конкретни мерки, конкретни дейности и конкретни резултати, които трябва да бъдат постигнати и измерени. В България няма такова нещо. Т.е. ние разчитаме единствено на Брюксел да ни дава посоката. В същото време по никакъв начин не се опитваме да реагираме на потребностите и проблемите на българските потребители. През 2011 да погледнем и от другата страна на "барикадата" - по-активен ли стана българският потребител? Защото ако искаме от правителството ни да има посока в тази област, натискът трябва да дойде отвън, от хората. Със сигурност хората са по-активни, но проблемът с активността е, че тя почти винаги идва ad hoc, тя идва по повод на конкретен въпрос и то след като той се е случил. Много е трудно да се организира тази гражданска енергия, така че тя да си постави конкретни цели, които да разреши. Това много ясно се видя в проблема с мобилните оператори. Една малка потребителска организация се оказа, че не може да докара с автобуси стотици хиляди хора на площада. Събираха се много малко хора. В същото време хиляди изразяват подкрепа във Фейсбук или в гласуванията и по анкети. Когато става въпрос за реално действие се оказва че ако няма организация, както много сполучливо ни показват партиите и синдикатите в България, не можеш да организираш хората да изразят своята подкрепа, реално, а не само във виртуалното пространство, казва Богомил Николов от „Активни потребители”.
Tweet |
|