АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Потребителски нагласи в Германия
Потребителските нагласи в Германия за август отчитат известно отстъпление от едногодишния връх, достигнат през юли, следвайки вота на британците на 23-ти юни за напускане на Европейския съюз.
Индексът на института GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи в Германия за август, се понижи до 10,0 пункта от 10,1 пункта през юли (най-висока стойност от август 2015-а година) при очаквания за понижение до 9,9 пункта.
Германските потребители са очевидно засегнати от решението на британците да гласуват за излизане от ЕС. Сигнал за това дава както понижението на икономическите очаквания, така и на очакванията за личните доходи, въпреки че намеренията на потребителите да купуват превишават и без това вече много високите нива, отбелязва GfK.
Институтът представи данни за трите важни подиндекса, определящи настройката на потребителите в Германия.
През юли, индексът на икономическите очаквания се срина до 9,4 пункта от 18,0 пункта през юни след три последователни месеца на увеличение. Потребители изглежда не вярват, че германската икономика може да продължи да расте през следващите месеци със същото значително темпо, както в предходните месеци, визирайки решението на британците да гласуват за Brexit, посочва немският институт.
За разлика от друг път, проучването на GfK през настоящия месец включва и допълнителен въпрос към потребителите: Как те смятат, че Brexit ще засегне икономиката и пазара на труда в Германия? Повече от половината от анкетираните, или 51%, смятат, че това ще има негативни последици за икономиката на Германия, докато около 40% от анкетираните отхвърлят подобни опасения. В същото време потребителите са по-малко загрижени от потенциалното негативно въздействието на Brexit върху трудовия пазар в Германия, като оптимистите са мнозинство.
Германците са по-слабо позитивно настроени относно техните доходи в рамките на следващите 12 месеца, като индексът, измерващ очакваните доходи, падна през юли до 49,7 пункта от 59,6 пункта през юни, което беше най-високото ниво на индекса от Обединението на Германия.
В същото време обаче индексът, оценяващ желанието на германските потребители за бъдещи големи покупки, нарасна през юли до 55,4 пункта от 54,4 пункта през предишния месец, което GfK обяснява с възприятието на германците за наличието на сигурност на работните им места.
Немският институт потвърди прогнозата си за нарастване с 2% на реалните частни потребителски разходи през настоящата година след тяхно повишение с 1,9% през 2015 година.
По-рано през седмицата институтът Ifo също отчете относително сдържано понижение на бизнес доверието в Германия през юли в следствие на Brexit, докато предварителни резултати от проучване на агенция Markit, показаха подобрение на немската бизнес активност през текущия месец до 7-месечен връх.
Tweet |
|