АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Потребителският климат в ЕС остава добър
Позитивното настроение сред европейските потребители продължава и през втората четвърт на 2017 г. След деветгодишния връх в началото на годината, потребителският климат остана на високо ниво за ЕС-28 и в края на юни приключи на ниво от 19,1 пункта. Като цяло, през втората четвърт на 2017 г. резултатите на проучването на GfK за потребителския климат са доста смесени за Европа.
Отново имаше големи различия по отношение на трите показателя, очакванията за икономиката и доходите и склонността към купуване. Докато Германия и Франция отбелязаха високи нива, потребителското настроение се охлади малко в някои страни от Източна Европа като Полша и Чехия. Експертът по потребителите на GfK Ролф Бюркел: „Едно от нещата, които се забелязаха през второто тримесечие, беше „ефектът Макрон“ във Франция, който имаше забележим положителен ефект върху настроението на французите. Британските потребители очевидно следяха преговорите за Брекзит със скептицизъм, като резултатът беше слаби показатели. Победителите това тримесечие включваха Испания и Португалия, където потребителите отново бяха с по-убедително настроение, благодарение на възстановяващата се икономика.”
България: Потребителското настроение отслабва леко
Икономическите очаквания сред българските потребители - които бяха много положителни в началото на годината - до края на юни спаднаха с повече от пет пункта, за да достигнат -7,8 пункта. Показателят беше стабилен в сравнение с предходната година.
Очакванията за доходите сред българите също отбелязаха спад с повече от шест пункта в сравнение с края на първото тримесечие. В сравнение със стойността, измерена в средата на 2016 г., нивото от 11,5 пункта все още отразява увеличение от 6,3 пункта.
Склонността към купуване сред българските потребители постигна леко увеличение. При 16,4 пункта, показателят достигна приблизително същата стойност като предходната година в края на юни и леко се възстанови в сравнение с края на март с два пункта.
Tweet |
|