АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Потребителското доверие у нас расте
През юли 2021 г. общият показател на доверие на потребителите се увеличава с 3.5 пункта спрямо нивото си от април. Повишаване на потребителското доверие се отчита сред населението както в градовете, така и в селата - съответно с 3.1 и 4.7 пункта.
Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца бележи леко подобрение. Очакванията на живеещите в градовете са тази положителна тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца за разлика от населението в селата, което е малко по-песимистично настроено в сравнение с предходното наблюдение.
Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни спрямо три месеца по-рано, като и инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите продължават да се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 4.4 пункта.
В сравнение с април се наблюдава намаление на негативизма в оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца (фиг. 5 от приложението) и в очакванията им за следващите дванадесет месеца.
Последната анкета регистрира и известно подобрение в намеренията на потребителите относно извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба[1], за „покупка на кола“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.
---------------------
[1] При коментара на отговорите относно покупките (разходите) трябва да се има предвид, че въпросите се задават тримесечно, макар че тези покупки (разходи) се извършват от потребителите през по-голям период от време. Ето защо е нормално преобладаващите стойности на балансите на мненията да са трайно разположени в отрицателната зона на графиките, но значение за икономическия анализ има посоката на движение на балансите на мненията като индикатори за положителна или отрицателна промяна.
Tweet |
|