АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Правата ни, когато пътуваме със самолет
ЕК публикува преработени тълкувателни насоки относно правата на пътниците във въздушния транспорт, които ще улеснят спазването на разпоредбите и ще хармонизират правоприлагането от страна на националните органи.
От 2016 г. насам Комисията предоставя насоки в отговор на общите опасения, изразени от националните правоприлагащи органи, пътниците и техните сдружения, както и от представители на промишлеността.
При днешното преразглеждане се вземат предвид по-специално решенията на Съда от 2016 г. насам, в които се изясняват някои разпоредби, като се дава възможност за по-ефективно и последователно прилагане на правилата. Добавен е и нов раздел относно масовите смущения в пътуванията.
Публикувани са ипреразгледани тълкувателни насоки относно правата на лицата с увреждания и лицата с намалена подвижност при пътувания с въздушен транспорт.
Правата на пътниците, определени на равнището на ЕС, се прилагат от доставчиците на транспортни услуги и се прилагат от националните органи. Различията между националните практики могат да създадат объркване за пътниците, когато те са изправени пред предизвикателства по време на пътуването си, особено ако те обхващат границите на ЕС.
За пътниците може също така да бъде трудно да разберат необходимите стъпки и да намерят подходяща помощ. Днешните насоки ще спомогнат за подобряване на изпълнението и ще допълнят усилията на Комисията за повишаване на осведомеността относно правата на пътниците, включително чрез редовни онлайн кампании за повишаване на осведомеността, уебстраниците „Вашата Европа“ и мобилно приложение за правата на пътниците.
Пътници, които се нуждаят от повече информация за правата си
Днешните насоки са придружени от публикуването на ново проучване на Евробарометър, в което се подчертава, че повечето европейци все още смятат, че не разполагат с достатъчно информация за правата си на пътниците, въпреки че осведомеността се е увеличила в сравнение с преди пет години.
Резултатите показват, че респондентите са най-склонни да се чувстват добре информирани за правата на пътниците при пътуване с железопътен транспорт (33 %), следвани от въздушния (30 %), автобусния транспорт (27 %) и след това корабите/фериботите (16 %). Проучването също така показва, че 84 % от респондентите, които искат помощ за лица с увреждания или с намалена подвижност, са удовлетворени от отговора.
35 % от пътуващите са получили информация за правата на пътниците, което е увеличение с 13 процентни пункта от 2019 г. насам. Най-често това се случва на железопътните гари (9 %, + 5). 75 % от пътниците на самолети са получили информация за правата си преди пътуването, в сравнение с 61 % за железопътния транспорт, 51 % за автобусите и 54 % за корабите/фериботите. Повишаването на осведомеността продължава да бъде изключително важно.
Удовлетвореността от това колко значителни смущения са били преодолени при полетите (66 %, + 12 процентни пункта, следвани от корабите/фериботите (53 %, -3 процентни пункта), железопътния транспорт (52 %, + 8 процентни пункта) и автобусите (50 %, + 8 процентни пункта).
Използването на единични билети за мултимодални пътувания остава ограничено — 11 % (без промяна), като най-често срещаните комбинации са с влак/автобус (39 %, + 9 процентни пункта) и със самолет/влак (25 %, + 1 процентни пункта). 32 % (+ 7 PP) бяха изправени пред проблеми, 13 % (+ 4 процентни пункта) почти пропуснаха връзка, а 11 % (+ 3 процентни пункта) действително пропуснаха връзка.
Следващи стъпки
Насоките вече могат да се използват от операторите и националните правоприлагащи органи. Освен това резултатите от проучването на Евробарометър, както и насоките, са на разположение на съзаконодателите, тъй като те вземат предвид двете предложения на Комисията от ноември 2023 г. относно прилагането на правата на пътниците и правата на пътниците в контекста на мултимодалните пътувания, както и законодателното предложение на Комисията от 2013 г. относно правата на пътниците във въздушния транспорт.
Обща информация
ЕС е единствената област в света, в която пътниците са защитени от пълен набор от права — независимо дали пътуват със самолет, влак, кораб или автобус. Правата на пътниците се основават на три основни принципа: недискриминацията; точна, навременна и достъпна информация; незабавно оказване на помощ в необходимия размер. Тази защита е уникална в света.
Евробарометър е инструментът за проучване на общественото мнение, използван от институциите и агенциите на ЕС за редовно наблюдение на състоянието на общественото мнение в Европа по въпроси, свързани с Европейския съюз, както и на нагласите по въпроси от политическо или социално естество. Това проучване на Евробарометър беше проведено между 12 януари и 4 февруари 2024 г. с интервюта с 26,601 граждани.
Tweet |
|