АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Правата ни: Полети и обезщетения
Един от най-засегнатите сектори през годините на пандемията е самолетният транспорт, като с неговите загуби и потребителите губят от своите права. Съдът на ЕС реши: Полетът трябва да се счита за „отменен“, когато опериращият въздушен превозвач изтегли полета за по-ранен час с повече от един час ( Решение от 21.12.2021 г. на Съда на ЕС по свързани дела C-146/20, C-188/20, C-196/20, C-270/20 и др.)
Казус
Съдилища в Австрия и Германия са сезирани с няколко спора между пътници, ползващи въздушен транспорт и авиокомпании, по повод на обезщетението на пътниците поради изтеглянето на полета им за по-ранен час. Двете юрисдикции отправят искане до Съда да уточни условията, при които пътниците, ползващи въздушен транспорт, могат да се позоват на правата си, предвидени в Регламента за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт, и по-специално правото на обезщетение в размер в зависимост от разстоянието, на 250 EUR, 400 EUR или 600 EUR, при отмяна или голямо закъснение на полети.
Становище на Съда
На първо място, според съда, полетът се счита за „отменен“, и когато опериращият въздушен превозвач изтегли полета за по-ранен час с повече от един час. Обосновката на съда е, че изтеглянето за по-ранен час трябва да се счита за значително, тъй като може да доведе до сериозни неудобства за пътниците, идентично както при закъснението. Изтеглянето за по-ранен час лишава пътниците от възможността да разполагат свободно с времето си, да организират пътуването или ваканцията си в зависимост от своите очаквания, създават значително неудобство за приспособяване към новия час на излитане на полета и ги излага пред риска да закъснеят и да не са в състояние да се качат на борда на самолета. Според съда, при това значително изтегляне на полета за по-ранен час, се поражда право на обезщетение, което опериращият въздушен превозвач трябва винаги да плати в пълен размер (в зависимост от разстоянието, 250 EUR, 400 EUR или 600 EUR). Нещо повече, той няма възможност да намали евентуалното обезщетение с 50%, поради това, че е предложил на пътника премаршрутиране, което му позволява да достигне без закъснение до крайния пункт на пристигане.
На следващо място, пътникът, който е резервирал полет, разполага с „потвърдена резервация“ не само когато има билет, но и когато чрез туроператор, с когото е договорно обвързан, му предоставя друго доказателство, което съдържа обещание за превоза му с конкретен полет, индивидуализиран чрез посочени място и часове на излитане и пристигане и номер на полет. Ето защо „времето на пристигане по разписание“ на полет, вкл. и при значителното изтегляне за по-ранен час или закъснение, които пораждат право на обезщетение, може да се изведе от всяко друго доказателство, различно от билет, което туроператор е издал на пътник.
Съдът е категоричен, че при отказан достъп на борда или отмяна на полет, опериращият въздушен превозвач трябва да информира пътника за точното наименование и адреса на предприятието, от което той може да иска обезщетение, както и да уточни документите, които да се приложат към иска си за обезщетение, без да е длъжен да информира пътника за точния размер на обезщетението.
На последно място, съдът прави уговорката, че даден полет не може да се счита за „отменен“, когато опериращият въздушен превозвач е отложил часа на излитане на този полет с по-малко от три часа и по друг начин да е променял този полет.
Източник: Активни потребители
Tweet |
|