EUR 1.9558
USD 1.8518
CHF 2.0936
GBP 2.3457
CNY 2.5557
you tube
mobile version

Прагматизъм или лов на оферти - разумно ли пазаруваме?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Прагматизъм или лов на оферти - разумно ли пазаруваме?

mail06:55 | 21.11.2024прегледи 91 коментарикоментари 0


Aгенция за онлайн маркетингови проучвания JTN проведе национално-представително проучване, основано на детайлна сегментация на потребителите, за да анализира навиците и мотивацията на три основни категории купувачи: прагматични (известни в чуждестранната терминология като “smart shoppers”), спонтанни и неутрални потребители. Създаването на такива сегменти дава възможност на брандовете да оптимизират своите маркетингови стратегии и да адресират по-ефективно потребностите на всеки тип клиент.

 Проучването, проведено в началото на октомври 2024, показва, че над 90% от респондентите подхождат прагматично като редовно проверяват промоции и търсят най-добрите цени на пазара и изключително внимателно избират покупките си. Те дефинират стойност, не по финансовата изгода, но като комбинация от качествени характеристики, функционалност и  статуса на марката.

Според данните на JTN, прагматичните купувачи са предимно хора на възраст между 30 и 55 години със средни до високи доходи. Тази група потребители използва широк спектър от канали, за да е добре информирана за актуалните пазарни оферти — онлайн и хартиени брошури, телевизионни реклами, интернет сайтове и социални мрежи. Проучването подчертава, че в последните две години влиянието на инфлуенсърите е намаляло сред т.нар. smart shoppers – те предпочитат мнението на реални потребители и за тях доверени източници са форуми и онлайн общности, където потребителите обменят опит и препоръки.

„Смарт шопингът не е просто лов за отстъпки; той е умело балансиране между цена, качество и предпочитани марки“, коментира Даньо Димитров от JTN. „Нашето проучване показва, че смарт шопърите изпитват удовлетворение от успешните си покупки, които считат за резултат от внимателно анализиране на пазарната информация. Дори и да търсят прозаични, ежедневни стоки, прагматичните потребители виждат това като вид лов, в който чрез своята находчивост и интелект откриват най-опитмалната комбинация на цена-качество-марка “

Близо 86% сравняват цените онлайн, а 72% споделят, че планират покупките си предварително и са склонни да се запасяват, ако попаднат на добра оферта. Smart купувачите се характеризират с висока самодисциплина при покупките Важно е да се подчертае, че прагматичният потребител не е търсач на сделки, нито стиснат. Според анализите, той обича да се облича стилно, следва тенденциите в мода, техника.

Реалната стойност за него не идва от откриването на най-ниската цена, а от времето инвестирано в търсене на добра сделка. Дефиницията на „добра сделка“ за смарт потребителя е качествен продукт на оправдана и изгодна цена, не е нужно да е най-евтиния на пазара. За разлика от търсачите на промоции и „далавери“, тук се държи на марката и възприятието за качество, което идва с нея.

Основни изводи от проучването:

Избор на място за пазаруване – За Прагматичния потребител локацията (онлайн или физически магазин) не е определяща; по-важно е да намерят конкретен бранд на изгодна цена.

Доверие към собствени марки – те предпочитат т.нар. собствени марки (private label) и ги включват в избора си значително повече спрямо спонтанните или неутралните купувачи.

Предпочитание към определени магазини –често проявяват лоялност към магазини, които поддържат добър баланс между цена и качество, и където брандът има утвърдено качество и репутация.

В условията на инфлация и значително, трайно поскъпване на почти всички стоки и услуги, прагматичното „смарт“ пазаруване ще се установява като водеща тенденция. Българските потребители все повече осъзнават негативите, които носи най-ниската цена като единствен фактор за покупка и приемат, че ако така или иначе ще плащат повече, поне нека да е за стока, която „си струва“.

Дефиницията на „да си струва“ обаче е много индивидуална за всеки. Тук е ролята на бизнеса и търговците да предложат стойностни продукти, които хората да припознаят като подходящи.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg