EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Предложение за промени в закона за индустриалните паркове

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Предложение за промени в закона за индустриалните паркове

mail15:04 | 16.01.2024прегледи 492 коментарикоментари 0


Проект на 3акон за изменение и допълнение на Закона за индустриалните паркове (ЗИП) е публикуван за обсъждане в Портала за обществени консултации.

Съществено изменение е включването в законопроекта на възможност за създаване на индустриален парк с територия между 150 и 300 дка, се посочва в мотивите към проектозакона, предложен от Министерството на икономиката и индустрията. Действащият закон предвижда възможност за създаване на индустриален парк тип Б – специализиран парк, в който се извършват един вид производствени и свързани с тях дейности или сходни производствени дейности без да въвежда специални изисквания за тях. С предложеното допълнение на чл. 4, ал. 3 от ЗИП ще се стимулира клъстерирането на предприятия с един вид производствена дейност.

Промените целят да се предвиди възможност за финансово подпомагане на собствениците и операторите на индустриални паркове за изграждане на вътрешната техническа инфраструктура на парка. Предлага се условията и редът за получаване на финансовото подпомагане да се уредят в Правилник за прилагане на закона.

Създаването, изграждането и развитието на индустриални паркове е ключов елемент в съвременната индустриална политика, с който се цели повишаване на икономическия растеж и повишаване на конкурентоспособността на българската икономика, се посочва в мотивите към проектозакона.

Към настоящия момент не съществува законова регламентация за финансово подпомагане в процеса на изграждане на вътрешната техническа инфраструктура на парка. В Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ) е уредена възможност за отпускане на средства за финансово подпомагане, които обаче се отнасят само до т. нар. довеждаща инфраструктура, напомнят вносителите на проектозакона

Друга промяна е свързана с предложението за отпадане на възможността държавата пряко да бъде собственик на индустриален парк чрез създаване на "държавен индустриален парк". Действащата уредба предвижда възможност собственик на индустриален парк да бъде държавата, като създаването на държавен индустриален парк става с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката и индустрията.

Министърът е органът, който сключва договор за експлоатация с оператор на държавен индустриален парк. Това означава, че правото на собственост на държавния индустриален парк се упражнява от Министерския съвет, а при сключване на договор за експлоатация от негово име действа министърът на икономиката и индустрията, се посочва в мотивите към проекта на нормативен акт.

В същото време Министерският съвет, съгласно чл. 19, ал. 2 от ЗИП, по предложение на министъра на икономиката и индустрията приема мерки за стимулиране, а списъкът на ключовите индустриални паркове се одобрява по предложение на министъра на икономиката и индустрията и министъра на регионалното развитие и благоустройството. В допълнение, действащата разпоредба на чл. 19, ал. 3 от ЗИП предвижда, че министърът на икономиката и индустрията изпълнява възложените с акт на Министерския съвет мерки за стимулиране, осъществява контрол за съответствие на извършваните дейности на територията с определените в Подробния устройствен план и осъществява дейността по вписване в регистъра на индустриалните паркове.

В мотивите се изтъква, че предложените изменения произтичат от анализа на действащите нормативни разпоредби, в резултат на който е установено, че те пораждат риск от опорочаване на процедурата по създаване и вписване на държавен индустриален парк, тъй като едни и същи органи осъществяват държавната политика за индустриалните паркове, като същевременно осъществяват правото на собственост на индустриалния парк

Също така, с предложените изменения и допълнения се прецизират текстове, по отношение на които в процеса на прилагане на закона е установено, че създават трудности за бизнеса и регистрирането на индустриални паркове.

Очакваните резултати от прилагането на акта включват създаване на по-добри условия за инвестиции и за насърчаване на инвеститорите да извършват производствена дейност в индустриални паркове.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg