EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Премахване на гражданство срещу инвестиции

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Премахване на гражданство срещу инвестиции

mail07:15 | 25.11.2019прегледи 710 коментарикоментари 0


ЕИСК настоява за прекратяване на режимите за предоставяне на гражданство и право на пребиваване срещу инвестиции в ЕС. Гражданството е връзка между гражданин и държава, независимо дали е въз основа на право по рождение или на натурализация. През последните години обаче няколко държави — членки на ЕС, създадоха режими за предоставяне на гражданство и право на пребиваване с цел привличане на инвестиции. Според становище на Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК), тази практика създава сериозни рискове и би трябвало да бъде забранена във всички държави — членки на ЕС.  Според доклад на Transparency International и Global Witness България е една от четирите държави — членки на ЕС, които продават паспорти, и годишно печели по 25 милиона евро от предоставянето на гражданство срещу инвестиции.

През последните десетилетия финансовата криза породи необходимост от увеличаване на приходите в голям брой държави — членки на ЕС, които създадоха режими, позволяващи на гражданите на трети държави да получат бърз достъп до гражданство и право на пребиваване в ЕС в замяна на значителни инвестиции във въпросните държави членки — така наречените „златни паспорти“ или „златни визи“. В становището си на тема „Режими за предоставяне на гражданство и право на пребиваване срещу инвестиции в ЕС“ ЕИСК постави под въпрос тези практики и призова държавите членки да ги прекратят или да предоставят разумни аргументи за отказа си да го направят.

В становището си ЕИСК подкрепя неотдавнашен доклад на Европейския парламент, в който също се призовава за възможно най-бързо прекратяване на тези режими. Освен това в доклад на Европейската комисия се посочва, че режимите носят рискове по отношение на сигурността, изпирането на пари, отклонението от данъчно облагане и заобикалянето на правилата на ЕС.

Понастоящем в ЕС има между 17 и 20 режима за предоставяне на гражданство и право на пребиваване срещу инвестиции. Според съвместен доклад от 2018 г. на Transparency International и Global Witness  от 2008 г. досега тези режими са предоставили повече от 6 000 нови гражданства и 100 000 разрешения за пребиваване, а държавите членки са привлекли около 25 млрд. евро преки чуждестранни инвестиции.

Жан-Марк Роарон, докладчик по становището на ЕИСК, подчерта, че „често тези режими не са съвместими с основните права, върху които се гради европейското сътрудничество“, и наблегна на необходимостта да бъдат премахнати в целия ЕС: „ЕИСК е силно разтревожен, че правата и гражданството на ЕС се предлагат като стока за продан“, заяви г-н Роарон.

В становището се посочва, че не следва да се прави разграничение по отношение на начина, по който се разглеждат рисковете, свързани с предоставянето на гражданство и право на пребиваване срещу инвестиции. Тези рискове обхващат:

·       -  изпиране на пари и корупция: режимите на „златни паспорти“ и „златни визи“ предлагат ускорен достъп до гражданство или пребиваване, понякога в рамките на няколко месеца; профилът и произходът на заявителите обаче често затруднят извършването на проверки за сигурност и не всички държави членки проявяват еднаква избирателност. Освен това органите посредници, чрез които заявителите предоставят средствата, не са подчинени на законодателството на ЕС в областта на изпирането на пари;

·      -   управление: липсата на прозрачност на много от тези режими излага държавите и държавните служители на риск от корупция поради недостатъци от рода на широка свобода на преценка в процеса на вземане на решение, липса на независим надзор и риск от конфликт на интереси на частните агенти и посредниците, които участват както в подаването на молба, така и в процеса на надлежна проверка;

·     -    прозрачност: ЕИСК би желал да види повече налични официални данни за мащаба на явлението (размер на инвестициите, брой на заявителите, бенефициери, националности, размер и въздействие на инвестициите и др.);

·    -     измерение на ЕС: ЕИСК признава, че липсата на хармонизирани стандарти насърчава надпреварата за достигане на най-ниски равнища по отношение на прозрачността. Гражданството на ЕС се използва не само като предимство за привличане на инвеститори, но решението на една държава членка да издаде виза или паспорт може да засегне други държави членки и ЕС като цяло, тъй като с това решение се предоставя достъп до цялото Шенгенско пространство и вътрешния пазар;

·     -    отклонение от данъчно облагане: режимите за предоставяне на гражданство и право на пребиваване срещу инвестиции могат да бъдат неправомерно използвани за отклонение от данъчно облагане, тъй като те позволяват на инвеститорите да останат местни лица за данъчни цели в своята местна юрисдикция, като същевременно се ползват от данъчните предимства на тези режими;

·       -  други рискове: както се посочва и от Европейския парламент, съществуват и други потенциални рискове, например нестабилността на инвестиционните потоци, социално-икономически рискове, произтичащи от ценовата инфлация на пазара на недвижими имоти, или политически рискове като влошаване на доверието в институциите на ЕС и накърняване на репутацията на гражданството на ЕС. Освен това ЕП подчертава и рисковете от увеличаване на дискриминацията между категориите мигранти.

За разрешаване на тези потенциални рискове ЕИСК подкрепя работата на групата от експерти на държавите членки, създадена от Европейската комисия. Според ЕИСК до постепенното премахване на програмите за „златна виза“ и „златен паспорт“ тази група следва да се съсредоточи върху определянето на минимални стандарти за надлежна проверка и проверки за сигурност, както и за добросъвестно функциониране на режимите.

Освен това ЕИСК препоръчва на Комисията да създаде механизъм за координация, който да позволява на държавите членки да обменят информация относно успешни и отхвърлени молби за гражданство и разрешения за пребиваване, за да се предотврати търсенето на най-подходяща юрисдикция за получаване на паспорт или виза от рискови лица.

В становището също така се препоръчва за всички агенти и посредници, предоставящи услуги на заявителите, да се прилагат правилата на ЕС за борба с изпирането на пари и се призовава за изясняване на ролята на частния сектор с въвеждане на задължителен кодекс за поведение, надзор на регламентираните специалисти и създаване на публично достъпен регистър на доставчиците на услуги в тази област.

И накрая, ЕИСК препоръчва, докато се работи за постепенното прекратяване на съществуващите режими в ЕС, да не се позволи на присъединяващите се страни да осъществяват свои собствени режими, след като се присъединяват, за да не се добавят нови режими към съществуващите.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2044