АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
При стачка в БДЖ дневни загуби от 0.5 млн.лв.
Водим постоянно формални и неформални преговори със синдикатите и се надявам, че в крайна сметка ще постигнем споразумение, за да предотвратим ефективните стачни действия, заяви в предаването на БНР "Преди всички" Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на БДЖ, във връзка с предстоящите днес нови преговори между синдикатите, компаниите в железопътния транспорт и ресорния министър. На забележката, че евентуален препъникамък се явяват планирани съкращения в двете компании, Владимиров посочи, че за 2011 г. не се предвижда съкращаване на служители, които да останат без работа. "Искаме да направим един естествен процес на оптимизиране, който ще се получи, като на мястото не на всички пенсионираните служители се назначават нови, като управляваме процеса на текучеството, а той е доста голям в БДЖ - около 2 000 човека всяка година подават молби за напускане - и на трето място чрез реализация на няколко проекта, свързани със спомагателните дейности в БДЖ, които в момента са губещи, а ние искаме да направим смесени дружества държавно-частно партньорство, да ги направим печеливши тези дейности и да прехвърлим служителите в тези смесени дружества. Ако всичко това се реализира, през 2011 г. със сигурност няма да има останали безработни служители на БДЖ", каза той. Според него заемът, който ще бъде получен от БДЖ, представлява всъщност коригиране на една погрешна политика от миналото, когато, вместо държавата да прави инвестициите, са вземани заеми. "Сега тази политика ще бъде коригирана, като практически се направи тази инвестиция в дружеството, за да може да бъдат погасени тези заеми. И сумата не е никак малка, това са 460 млн., с които ще се увеличи капиталът на БДЖ. Това е една сума, която е свързана и с възможностите на бюджета", твърди той. Владимиров обясни, че парите ще влязат като увеличение на капитала на компанията, тъй като сключеният заем със Световната банка ще бъде дългосрочен и падежите ще бъдат организирани по начин, по който бюджетът ще може да си позволи да го направи.
Една стачка може да доведе до големи загуби за БДЖ от около 500-600 000 дневно, отбеляза Владимиров. За товарните превози при стачка ще има известни затруднения, смята той. "На някои места, разбира се, влаковете ще се движат през нощта, но там все пак има някакви графици, свързани с доставките към клиентите. Това може да доведе до недоволство сред клиентите на БДЖ, а това са преди всичко големи фирми в България, които ползват услугите на "Товарни превози", отбеляза председателят на Съвета на директорите на БДЖ. Той се съгласи, че нещата няма да останат само на ниво недоволство, но може да се стигне и до неустойки в зависимост от продължителността на стачката. "Ако една стачка продължи един ден, няма да се стигне до неустойки, тъй като нашите клиенти са гъвкави и имаме добри изградени партньорски отношения с тях, но ако става въпрос за една продължителна стачка, то тогава със сигурност ще има и неустойки", категоричен бе Владимиров. Оптимист съм след това, което чух от г-н Владимиров, защото забелязах сериозно желание от страна на ръководството на железницата да постигне своевременно съгласие с исканията на синдикалните организации, заяви в "Преди всички" Георги Минчев, председател на Националния съюз на спедиторите (НСС). Аз лично ще изпитам облекчение, ако разбера, че се е постигнало споразумение, което да доведе до избягване на ефективни стачни действия", каза Минчев. Имайте предвид, че при обработка на пристанищни партиди например забавяне с едно денонощие на обработка на средно голям кораб носи десетки хиляди загуба за крайните клиенти, а такива кораби в двете морски пристанища могат да бъдат десетки в рамките на едно денонощие, добави той. Председателят на НСС потвърди, че за спедиторите би бил фатален и един ден реална стачка. "Особено ако е организирана в крайни форми и доведе до срив в товарния трафик, ще донесе най-вероятно може би над 1 млн. лева загуби за крайните клиенти на железницата по веригата", обясни той.
Tweet |
|