EUR 1.9558
USD 1.8824
CHF 2.1037
GBP 2.3574
CNY 2.5792
you tube
mobile version

Прованс:Формулата за винарски кооператив

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Прованс:Формулата за винарски кооператив

mail07:30 | 29.03.2015прегледи 1355 коментарикоментари 0


DiVino.bg
По света има много успешни формули за работа на винарските изби. Всяка от тях съдържа нещо уникално свързано с местните особености, както на тероара, така и на хората, които създават виното. Когато обаче говорим за регионален облик ключовата дума е обединение. Един от примерите, който не може да не ни впечатлява е кооперативът Marrenon, разположен в районите Люберон и Ванту на прословутата област Прованс. През 50-те си години на съществуване Марнон (както се произнася на български) успя да се превърне в символ за на новото поколение лозари и винари от Южна Франция. Компанията обединява хора, които са отдадени на работата си, които са отворени за новостите, но и уважават земята и нейните традиции. Една успешна формула, която може да е и доста поучителна за нашите ширини.
Началото

Кооперативът Marrenon е създаден през 1965 година от Амеде Жиниез. Той е в основата на идеята за обединение на лозарите и винопроизводителите в област като Люберон, където всяко село има по няколко винарски изби. Целта на Амеде Жиниез е да се придаде по-голяма тежест на този регион, като се създаде възможност вината да се изнасят на външните пазари. Така се стига до създаването на Обединението на лозарите от Люберон. В наши дни, 50 години по късно, Marrenon представлява кооператив, който обединява над 1200 лозари и който продава вината произведени единствено от членовете на това обединение. До 60-те години, всяка изба била самостоятелна и работила с най-разнообразни по численост лозари. Всички те произвеждали своето си вино, но идеята на Амеде Жиниез била да се оформи една регионална идентичност и да се повиши качеството на местните вина.
Любопитна история около името

През 1966 богатата бразилка Петула Гарсиа наследява имението Марнон в сърцето на масива Люберон. Запленена от красотата на Прованс, тя се установява тук и започва да кани многобройните си приятели от цял свят да са наслаждават на очарователния пейзаж на това райско кътче. За партита, които организира, Петула поръчва на винарите в Люберон да направят вино, на което дава името на имението си – Marrenon. Дотогава никой не бил кръщавал вино по този начин и така, кооперативът получил името, което носи и до днес. В наши дни, розето Petula на Marrenon е един от символите на кооператива и отдава своеобразна почит към приноса на Петула Гарсиа.
Разположение

Масивът Люберон е малка планина, разположена в сърцето на Прованс. Тя се простира на разстояние от 60 км от Кавайон на запад до Маноск на изток, като най-високата й точка се издига на 1125 м. От южната страна на планинския масив минава долината на р. Дюранс, а от северната – тази на р. Калавон. На север е разположена планината Ванту, чийто най-висок връх е 1912 м. Едно от специфичните неща за лозята на Marrenon е надморската височина, която се простира от 150 до 500 м. Благодарение на относително високото разположение, вината от АОС Luberon, особено белите, се отличават се много добре изразена свежест.
Marrenon във факти

Marrenon обединява 9 винарски изби, разполага със 7 600 ха лозя и предлага над 85% от годишното производство в Люберон, 10% от това в Долината на Рона и 1% от производството във Франция. По отношение на наименованията, 85% от вината на Marrenon се произвеждат в АОС Luberon, а останалите 15% - в АОС Ventoux. Най-голям е делът на розетата – 44%, следват червените (30%) и белите (26%). От червените сортове най-разпространени са гренаш (37%) и сира (31%), като в АОС Luberon преобладава сира, а в АОС Ventoux – гренаш. Marrenon е и най-големият производител на верментино във Франция, където сортът е известен с името рол. В масивите на Marrenon има и много лозя със сорта юни блан, който се продава като материал за производството на пенливи вина с други марки. Голяма част от виното се продава под марката Marrenon, като 60% от виното се предлага във Франция. На външния пазар най-големите клиенти са Германия, Белгия, Азия и Канада.
Как се произвеждат вината на Marrenon

Кооперативът има пирамидална структура. Генералният директор на Marrenon е и главният уайнмейкър. С помощта на енолог той координира работата на деветте винарски изби, като годишно дегустира над 5 000 проби. Качеството и количеството на произвежданите вина се определят централизирано въз основата на много стриктен мениджмънт, както общо за кооператива, така и във всяка една от избите. Решенията се взимат от генералния директор и акционерите в кооператива. В зависимост от качеството на всяка една реколта се определя кои партиди да бъдат заделени за топ вината на Marrenon. Във всяка една изба е изградена прецизна система за проследяване на вината от всеки парцел.

Голяма част от продукцията на Marrenon е сертифицирана по програмата Agri Confiance®. Тя ангажира всички участници в произведствения процес, от земеделския производител до бутилиращата част да отговарят на строги изисквания за проследяване, прозрачност, сигурност на хранителните продукти и уважение към околната среда. Сертификатът Agri Confiance® е и гаранция, че земеделският производител може да живее достойно от труда си. За привързаността на местни хора към природата говори и фактът, че районът на Люберон е обявен за биосферен резерват от ЮНЕСКО. Като част от прочутата област Прованс, освен лозя тук се отглежда още лавандула, маслини, плодови дървета.
Вината на Marrenon се предлагат в три гами

Les Classiques
Това са типични за стила Marrenon вина. Свежестта е по-скоро изненадваща за толкова южно разположени лозя. Вината се получават с грозде от всички масиви. При винификацията се търси възможно най-силно изражение на сорта и съответното наименование.

Les Terroirs d’Altitude
Илюстрация на новия стил при Marrenon. Вината се правят от подбрани лозя в Люберон и Ванту, на надморска височина от 300 до 500 м. Залага се на интензивните аромати, свежестта и съчетанията с подбрани ястия.

Les Sélections Parcellaires
Това са истинските посланици на тероарите в Люберон и Ванту. Вината се правят от уникални парцели, подбрани заради качествения им потенциал. Всички те се отличават с неподражаема идентичност, която се харесва дори и на най-подготвените любители.


Тагове: Прованс, вино
 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Общини: Четири истории за успеха

06:58 | 07-08-24 | 2044